Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Kleur bekennen: in welk hokje pas jij?

Je leest nu: Kleur bekennen: in welk hokje pas jij?

Klant: ‘Je bent nogal geel vandaag.’ Ik: ‘Hoezo? Ik mankeer toch niks aan mijn lever?’ Klant: ‘O, nee. Het was zomaar een constatering. Ik heb recent een nieuwe cursus gevolgd.’

De volgende dag krijg ik de een opmerking van onze arbo-arts: ‘Dat is ontzettend rood van je.’ Wat is dat met die kleuren? Geïrriteerd vertel ik het tegen een vriendin die werkt voor een van de ‘big four’ accountantskantoren. ‘Ik krijg de laatste tijd van die rare kleurenopmerkingen. Het lijkt wel of relaties je gaan observeren tijdens een gesprek. Rara, wat voor kleur ben jij?’ Mijn vriendin: ‘O, bij ons kantoor is het verplicht om een cursus kleurenleer te volgen. Je moet zo bepalen wat voor kleur je team is en wat voor soort type klant je tegenover je hebt zitten. Het moet je mensenkennis blijkbaar vergroten. Ik heb met die kleurentest zelfs problemen gekregen. Mijn manager vindt dat ik te introvert ben en te passief. In tegenstelling tot mijn collega die altijd een grote mond opzet en net doet alsof ze alle opdrachten heeft gescoord.’ Ik: ‘Haha, een leverancier zei tegen mij dat ik van de gestampte pot ben. Ik vraag me af wat voor kleur dat is. Al vind ik het een vrij grove opmerking.’ Mijn vriendin voegt er nog aan toe dat je kleurprofiel tijdens functioneringsgesprekken aan je functie gekoppeld wordt. ‘Dat moet nog matchen ook, verzucht ze. Die cursusinstituten moeten ook weer iets nieuws verzinnen om genoeg werk te hebben.’

Kleurenanalyse

De nieuwe hokjesindeling in managementland werkt als volgt: de rode personen zijn doelgericht en veeleisend. Groene medewerkers zijn zorgzaam en relaxed. Val je onder het gele hokje dan ben je een visionair en enthousiast. De blauwe personen zijn voorzichtig en objectief. Dit alles is gebaseerd op een oude theorie van de bekende psycholoog Carl Jung. Dus zo nieuw is de theorie niet. Ieder kleurtype beleeft een slechte dag anders. Heel voorspelbaar, de rode types worden agressief. De groene worden koppig, de blauwe worden koud en een geel kleurtype wordt blijkbaar indiscreet. Na de cursus moet je snel kunnen bepalen wat voor kleur je klant is en hoe je hem overtuigd krijgt om je product te kopen. De achterliggende drijfveren van relaties moeten duidelijk worden. Tja, maar wat als je klant vandaag eens een roze bril op heeft?

Test

Tijdens de pauze vraag ik aan mijn collega of we de kleurentest eens zullen uitproberen. ‘Ik krijg er al grijze haren van, telt dat ook?’
Ik: ‘Zo simpel is het niet. Er zijn kleurenmixen mogelijk en grijs staat er niet tussen. De indeling is gebaseerd op vier kleuren.’
Collega: ‘Kom maar op dan. Ik ben er klaar voor.’
Ik: ‘De eerste vraag: neem je beslissingen vanuit gevoel of gebaseerd op rationele afwegingen?’ Collega: ‘Ja, dat ligt eraan wat voor beslissing ik moet nemen.’
Ik: ‘Logisch. En ben je introvert of extravert?’
Collega: ‘Tijdens een voetbalwedstrijd extravert en bij gesprek met mijn schoonmoeder introvert.’
Ik: ‘Tja, dat is ook geen goed antwoord.’
Collega: ‘En Kristel, durf jij al kleur te bekennen?’
Ik: ‘Haha, ik kies voor rood. In dat vakje zit James Bond ook.’
Collega: ‘Dus jij bent een vurige, assertieve persoonlijkheid.’
‘Top’, roept ze. ‘Dan ga ik me inschrijven voor een volgende cursus: omgaan met agressieve collega’s.’

Afbeelding via Getty.