Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ken uzelf, dan volgt de rest vanzelf

Bedrijven zouden er baat bij hebben zichzelf beter te kennen, betoogt Paul Hughes.

Boven de ingang van de tempel van Delphi in het oude Griekenland stond 'Nosce te ipsum': ken uzelf, een statement dat aan iedereen die binnenkwam vroeg om op zichzelf te reflecteren. Het statement is tegenwoordig nog even geldig als destijds. Veel organisaties zouden er profijt van hebben om hetzelfde boven hun eigen ingang te graveren.

Je essentie in zes woorden

Veel van mijn werk is erop gericht organisaties te helpen reflecteren: op wie ze zijn, wat ze doen en hoe ze dat doen. Het startpunt is altijd om 'jezelf te kennen'. Ik doe dit via een workshop die Finding your Brand Essence heet en de output is altijd een zogeheten  Six-Word-Story – zes woorden die de basis bevatten van alles wat je doet.

Ken uzelf, dan volgt de rest vanzelf

Als deze basis helder is, past de rest er als vanzelf in: je strategie, je communicatie, je marketingacties en je reclame-inspanningen. 'Ken uzelven' is de start van de kennis op alle andere terreinen. Ik geloof er sterk in dat als je mindset goed is, de rest automatisch volgt. En de cultuur van een organisatie is opgebouwd uit de collectieve mindsets van alle individuen die in je organisatie werken.

Cultuur is cruciaal

De cultuur van je organisatie is het meest bepalende aspect van je succes. Het beïnvloedt alles wat een organisatie doet, en dan bedoel ik echt: alles: het definieert wie we zijn, beantwoordt de vraag hoe we ons moeten gedragen, maakt ons concurrentievoordeel duidelijk en bepaalt de implementatie van de strategie. Niet voor niets luidt het Amerikaanse gezegde: ‘Culture eats strategy for breakfast’.

Bewaard en gemoderniseerd

Het belang van een corporate culture mag duidelijk zijn, de vraag is: hoe krijg je zo'n succesvolle cultuur? Hoewel het lijkt alsof er evenveel culturen zijn als dat er organisaties zijn, is er een aspect dat bij alle succesvolle culturen duidelijk aanwezig is: een succesvolle cultuur is een levende cultuur. Het succes van een cultuur komt van een levendige dynamiek die het verleden omarmt, en tegelijk actief de toekomst vormgeeft. Een levende cultuur is een cultuur die tegelijk wordt bewaard en gemoderniseerd.

De essentie

Het Visual Statement hierboven laat zien dat het erom gaat de essentie te laten voortleven, het vuur zelf, niet de kooltjes in het vuur. Het is het vuur dat wordt doorgegeven aan de volgende generatie. Next Generational Thinking Contingency-plannen horen deel uit te maken van elk leiderschapsprogramma en zijn belangrijk voor een succesvolle corporate culture. Te vaak gaapt er een kloof tussen het senior management aan de ene kant en de young professionals aan de andere. Enerzijds wil het jonge 'nieuwe bloed' meestal te graag aan de kant te zetten wat ooit heeft gewerkt, en wat een belangrijk deel is van wat we zijn, anderzijds houdt de oude garde te lang vast aan verworven waarden en verstikken ze zichzelf in de standaardprocedures.

Mentoren

Om deze kloof te overwin nen, heb ik bij organisaties mentorshipprogramma's geïntroduceerd die senior managers verbinden aan jonge professionals. Zo koppel je ervaring aan dynamiek en innovatiekracht. Maar hou daarbij wel één regel in stand: senior managers mogen jongeren overal in coachen, behalve in de uitvoering. De uitvoering mag namelijk anders worden gedaan dan in het verleden. Graag zelfs. Het doel van senior management is dus om de essentie van de cultuur overeind te houden, het doel van de jongeren is om vragen te stellen bij alles wat (onnodig) in de loop der tijd bij de organisatie verworden is.

Lui en voldaan achterom kijken

Er schuilt een gevaar in vroeger succes: organisaties kunnen lui en voldaan worden, en te veel tijd besteden aan achterom kijken in plaats van vooruit. Ook hier helpt een levendige corporate culture, een cultuur die meer let op innovatie dan op imitatie. Waar het zoals altijd om gaat is balans, de juiste balans tussen consistentie en verandering. Wie je bent is een constante, hoe je je gedraagt is een veranderlijke. Dit is de balans tussen stabiliteit en ontwikkeling: vasthouden aan je roots, terwijl je toch nieuwe branches en activiteiten ontwikkelt. Tegenover iedere uiterlijke ontwikkeling moet ook een innerlijke versterking staan.

Wat zou u graveren boven de ingang?

Ken uzelf is daarom ook geen eenmalig evenement, maar eerder een continu proces: een proces dat de nieuwe generatie de kracht geeft om de essentie van de organisatie op een nieuwe manier, hún manier, te laten voortleven. Dus als er één ding was dat u boven de ingang van uw bedrijf zou willen graveren, wat zou het zijn?

Lees meer van Paul Hughes: