Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jim Collins: vraag als leider niet wat, vraag wie

Wil je als bedrijf veranderen? Dan moet je je eerst afvragen wie het moet doen, voordat je bedenkt wat je gaat doen. Dat stelt Jim Collins, auteur van het boek 'Good to Great'.

In het boek Good to Great vergelijkt Jim Collins een bedrijf met een bus. De ceo is de chauffeur en het bedrijf  (de bus) staat stil. Het is aan de ceo om het bedrijf weer aan de gang te krijgen. Kern van zijn betoog is dat je eerste de juiste mensen in de bus moet krijgen voordat je bepaalt waar je naartoe wil.

‘De meeste mensen denken dat de beste buschauffeurs (lees: leiders) de reis beginnen met aan de passagiers mee te delen waar de reis naartoe gaat, door een nieuwe bestemming aan te geven of door een verse corporate visie te geven.’

De mensen zijn cruciaal

Maar leiders die van ‘good‘ naar ‘great‘ gaan, beginnen niet met ‘waar’, maar met ‘wie’. Ze beginnen ermee de juiste mensen in die bus te krijgen, de verkeerde mensen eruit te zetten en de juiste mensen op de goede plek te zetten. En ze blijven bij dit principe, eerst de mensen, dan de richting, ongeacht de omstandigheden.

Volgens Collins moeten leiders de volgende stappen volgen.

1. Zet de juiste mensen in de bus

Leiders moeten rigoreus te werk gaan in het selectieproces. Investeer tijd in de evaluatie van de kandidaten en ga systematisch te werk door tenminste drie evaluatiemiddelen te gebruiken. Denk daarbij aan gesprekken, referenties of een assessment. Bij twijfel over een persoon, doe het niet. Houd een plek vrij tot de juiste persoon gevonden is. Als die persoon er eenmaal is, doe dan als bedrijf alles wat mogelijk is om die persoon aan boord te houden.

2. Zet de juiste mensen op de juiste plek

De belangrijkste plekken in de bus moeten gevuld worden met de juiste mensen. Dat betekent niet dat álle plaatsen de juiste mensen moeten hebben, maar wel de cruciale plekken moeten een perfecte match zijn. Als je twijfelt over de persoon, kijk dan eerst of iemand misschien op de verkeerde plek zit. Geef waar mogelijk iemand de kans zich op een andere plek te bewijzen, voordat je tot de conclusie komt dat hij of zij de verkeerde persoon in de bus is.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Zet de verkeerde personen uit de bus

Als je weet dat iemand geen goede fit is, wees dan rigoreus in de beslissing, maar niet harteloos in de uitvoering. Help mensen waardig te vertrekken, zodat het merendeel van de mensen die je uit de bus hebt gezet, een positieve mening houdt over je bedrijf. Bestudeer de vergissingen die je hebt gemaakt bij het aannemen van mensen en gebruik de lessen hiervan in toekomstige recruitmentprocessen.

4. Eerst wie, dan wat

Verander je vraag van wat naar wie. Dat houdt in dat als je een probleem of kans tegenkomt, je eerst moet bedenken wie de juiste persoon is om dit uit te voeren. Nu denken leiders eerst wat ze moeten doen.