Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Imitatie is geen innovatie

Echte innovatie komt uit een organisatie zelf. Je moet die innovatieve mentaliteit wel ontdekken. Maar ga vooral niet imiteren.

'Een van de pijlers waarop mijn werk is gebaseerd, is organisaties helpen om hun Innovatieve Mentaliteit te vinden. Ik zeg ‘vinden’, want ik geloof dat het ligt te wachten om ontdekt te worden. Ik heb gezien hoe zelfs de meest conservatieve organisatie een omslag kan maken. De eerste stap in deze transformatie is het inzicht dat dat imitatie geen innovatie is,' zegt Paul Hughes, de man achter de 'Ten Meters of Thinking'-methode.

Vele organisaties begrijpen het belang van innovatie, maar slechts een paar verankeren het in hun beleid, plaatsen het in het centrum van hun activiteiten, en reflecteren regelmatig hoe het in stand te houden. Een van mijn klanten die dit doet is Stamicarbon in Sittard, toonaangevend op het gebied van ontwikkeling en certificering van ureumtechnologie voor de kunstmestindustrie.

Het was een eer om met hen te werken om de oorsprong die hun innovatie al sinds de oprichting in 1947 aanstuurt, te ontsluiten en te herontdekken. Door een proces van bedrijfsengagement ontdekten we hun pioniersvisie om ‘de wereld te helpen zichzelf te voeden en de kwaliteit van leven te verbeteren’. Omdat pionieren het centrum van hun dagelijkse activiteiten is, kunnen zij het verschil tussen imitatie en innovatie begrijpen.

Van het verleden naar de toekomst

Ik ben onder andere beïnvloed door het werk van Eduard de Bono, de bedenker van het Laterale Denken. Zijn werk heeft veel mensen versterkt met het geloof dat ‘denken een vaardigheid is’ en dat we het daarom kunnen verbeteren. Met betrekking tot innovatie zegt De Bono: ‘We kunnen het verleden analyseren, maar we moeten de toekomst vormgeven.' Het verleden bestaat, dus kunnen we er een analyse van maken. De toekomst bestaat niet, dus daar kunnen we geen analyse van maken.

We kunnen voorspellen, plannen, scenario’s maken, voorstellingen maken, ontwerpen – allemaal karakteristieken van innovatie –, maar we kunnen de toekomst niet analyseren. Het creëren van toekomstige mogelijkheden ligt niet in de wereld van imitatie maar in die van innovatie. Het begeleidende Visual Statement benadrukt het verschil tussen een mentaliteit die is gebaseerd op het verleden en een mentaliteit die is gecreëerd door op de toekomst te focussen.

Mentaliteit van imitatie of innovatie

Helaas legt ons onderwijs al te vaak de nadruk op analyse. Het lijkt of er een ongezonde focus is op reductie in plaats van productie, afscheiding in plaats van synergie, en kritiek in plaats van creativiteit. Analyse is noodzakelijk en geeft grote waarde aan bestaande situaties maar het heeft beperkingen in het ontwerpen van toekomstige mogelijkheden. We moeten waken voor een mentaliteit gedreven door analyse. In plaats daarvan kunnen we ons richten op het trainen van ons brein om productie, synergie, en creativiteit te omarmen: de focus op het creëren van een mentaliteit van innovatie.

De schaal van innovatie

Dus imitatie is niet hetzelfde als innovatie. Imitatie is gericht op het verleden. Innovatie is gericht op de toekomst en streeft ernaar het bestaande te verbeteren of iets nieuws te creëren. Innovatie heeft slechts twee doeleinden: iets verbeteren of iets nieuws creëren.

We kunnen ons een schaal van innovatie voorstellen met aan de ene kant ‘verbetering’ en aan de andere kant ‘nieuw’. Het is een schaal die beweegt van evolutie (verbetering) naar revolutie (nieuw). Alle activiteiten op deze schaal zijn belangrijk. ‘Bouwers’ zijn noodzakelijk om het bestaande te verbeteren en om stap-voor-stap innovaties in onze productie en diensten te maken. Evenzo zijn ‘Pioniers’ noodzakelijk om dingen te maken die nog niet bestaan en om revolutionaire nieuwe producten en diensten aan te bieden. Innovatie is alles dat uit het verleden treedt en in dit spectrum van innovatie treedt.

Het is belangrijk op te merken dat, hoewel sommige mensen de neiging hebben aan ‘bouwen’ en ‘pionieren’ de voorkeur te geven, de meeste mensen beide kunnen. Zelfs de meest conservatieve persoon kan, mits in de juiste omgeving, baanbrekende ideeën hebben.

Een mentaliteit voor de toekomst

Het creëren van een Innovatieve Mentaliteit begint met het inzicht dat imitatie geen innovatie is en vervolgens positioneren we ons werk ergens op de schaal tussen ‘verbetering’ en ‘nieuw’. Dus om een nieuwe mentaliteit voor de toekomst te stimuleren, kunt u de volgende vragen stellen: hoeveel van mijn werk gaat over verbeteren en hoeveel over iets nieuws creëren? Hoeveel van mijn dagelijkse taken zijn gericht op ‘bouwen’ of ‘pionieren’? En wat de organisatie betreft: waar bevinden zich onze producten en diensten op de schaal van ‘evolutionair’ naar ‘revolutionair’?

 

Lees meer van Paul Hughes: