Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een visie is een plek, niet een punt

Een visie moet met ons meegroeien. Daarom is het geen punt, maar een plek, betoogt Paul Hughes.

‘Als ik met organisaties werk aan de ontwikkeling van nieuwe mindsets, dan krijg ik regelmatig een corporate visie voorgeschoteld, die onder druk vaak te klein en te inflexibel blijkt om de benodigde mindsets voor de toekomst aan te kunnen, zegt Paul Hughes, de man achter de 'Ten Meters of Thinking' methode.

Onlangs gaf ik een keynote speech bij het Abu Dhabi e-Government Forum en ik sprak daar over innovatie als sleutelfactor voor nieuwe overheidsactiviteiten en over hoe technologie geen innovatie is (innovatie is altijd groter dan technologie). Mijn belangrijkste punt was echter de reminder dat hun visie groots genoeg moet zijn om tegemoet te komen aan de groeiende behoeften van hun gemeenschap.

De VAE context

Iedere keer als ik in de afgelopen paar jaar sprak met een van de vele organisaties in de Verenigde Arabische Emiraten, was ik tijdens mijn bezoeken steeds weer onder de indruk van de helderheid, consistentie en volwassenheid van de visie die de lokale leiders uitdragen. Terwijl de Emiraten onderling behoorlijk verschillen, is er duidelijk een sterke overkoepelende visie die in zijn verenigde call-to-action alle activiteiten waarborgt.

Tijdens mijn meest recente bezoek ervoer ik opnieuw hoe helder en consistent deze visie voor de toekomst wordt toegepast. Deze keer ging het om overheidsactiviteiten met behulp van digitale technologie. De overheid van de toekomst is in hun visie 24 uur per dag open, 7 dagen per week, alle activiteiten zijn verbonden en beschikbaar op mobiele apparatuur. Het is opmerkelijk wat er bereikt kan worden met een gezamenlijke visie.

Hoeveel van jouw visie heb je waargemaakt?

Een visie moet een levend organisme zijn, niet statisch, maar meegroeien naarmate wij zelf groeien. Sjeik Mohammad bin Rashid al Maktum, vice-president en minister-president van de Verenigde Arabische Emiraten en tevens Emir van Dubai, vertelt een verhaal dat dit illustreert. Jaren geleden vroeg een journaliste hem hoeveel van zijn visie hij had verwezenlijkt. Aanvankelijk wilde hij niet antwoorden, maar zei uiteindelijk 10 procent.

Een tijd later, na de voltooiing van Down Town Dubai, inclusief ’s wereld hoogste gebouw, de Burj Khalifa, ontmoette hij diezelfde journaliste weer. Zij stelde hem weer dezelfde vraag: hoeveel van zijn visie had hij nu verwezenlijkt? Hij zei 7 procent. Dat antwoord bracht haar in verwarring, dus hij lichtte toe: ‘Hoe groter onze verworvenheden, hoe duidelijker onze visie. Hoe groter ons succes, hoe verder onze horizon’.

Een visie is een plek, niet een punt

Onze visie komt steeds meer tot leven naarmate we er dichter bij komen. Naarmate onze organisatie groeit, zou onze visie moeten meegroeien. Het Visual Statement dat ik hier ter illustratie gebruik, laat dit zien door visie voor te stellen als een plek en niet als en punt. Een plek is bevrijdend omdat die flexibel is en met ons meegroeit. Een punt kent beperkingen omdat het statisch is en geen ruimte biedt voor groei.


De VAE hanteren in hun context een visie voor het jaar 2020 die is ingebed in een visie voor 2030, die op zijn beurt weer is ingebed in een visie voor 2015. Ingebedde visies, die allemaal samenwerken met elkaar en allemaal de volgende inspireren om te groeien. Een visie is bedoeld om te inspireren, om ons denken te bevrijden, om ons te helpen groeien en om ons richting te geven.

Visies kunnen dat doen door ons iets te geven om in te geloven, door onze in het hart te raken. In het Visual Statement heeft de pijl een duidelijk startpunt: hij komt uit het hart van de persoon. De beste visies komen uit ons hart en kunnen daardoor de harten van anderen aanspreken.

Voorbij de grenzen van ons huidige systeem

We opereren allemaal met systemen die nauwelijks bij onze behoeften passen. Daarom is misschien wel de belangrijkste functie van een visie om ons te helpen om voorbij de grenzen van ons huidige systeem te kijken. Op die manier kan een visie ons bevrijden, inspireren en ons stimuleren om de vraag te stellen: hoeveel breder dan gisteren is onze visie vandaag?

Lees meer over Paul Hughes: