Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Een coach kan mensen binnen organisaties helpen om stappen te zetten in hun carrière. Maar hoe kies je de juiste?

Er zijn een heleboel coaches in Nederland. Vorig jaar maakte de Kamer van Koophandel bekend dat het aantal coaches in vijf jaar met 66 procent steeg: van 37.986 tot 63.006 mensen werken als coach. Hoe vind je daartussen de juiste die specifiek bij jouw vraagstuk kan helpen?

Je leest nu: Een coach kan mensen binnen organisaties helpen om stappen te zetten in hun carrière. Maar hoe kies je de juiste?

Volgens Mark Karelse, SVP Human Resources bij zakelijk reisbureau CWT en bestuurslid van ICF Netherlands, is dat een behoorlijke opgave. ‘Er is een enorme diversiteit op de markt, waarbij het niet altijd eenvoudig is om een inschatting te maken van de kwaliteit en methodiek.’ Hij helpt 19.000 mensen binnen 55 landen als zij een vraagstuk hebben over coaching. ‘Ze staan vaak op een kruispunt. Ze willen nadenken over een volgende stap in hun carrière of juist leren functioneren in hun nieuwe rol. Die reflectie kan ze helpen om verder te komen.’

Hetty Brand-Boswijk, Director of Coaching bij Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en eveneens bestuurslid van ICF Netherlands vult aan. ‘Soms heb je een spiegel nodig die je ouders of vrienden niet kunnen bieden. Een coach kan dan handig van pas komen, omdat iemand toch verder van je eigen leven afstaat.’ Mensen die binnen het MBA-programma van de business school behoefte hebben aan een coach, helpt Brand-Boswijk verder.

Coachingscultuur

Hoewel coaching vaak individueel wordt ingestoken, ziet Annemarie van der Meer dat een coachingscultuur steeds meer opkomt binnen bedrijven. De International Coaching Federation, wereldwijd de grootste beroepsorganisatie voor coaching waar Van der Meer de Nederlandse tak aanstuurt, doet al sinds 2014 onderzoek naar die coachingscultuur en ziet een positieve ontwikkeling. ‘Die is allang niet meer nice to have, maar draagt echt bij aan de bedrijfsresultaten.’

In zo’n coachingscultuur wordt coaching ingezet om medewerkers op alle niveaus te ondersteunen in het ontwikkelen van hun kwaliteiten, het vergroten van hun waarde en het realiseren van hun professionele doelen, zo legt Van der Meer uit. Deze coaching geschiedt door externe coaches, interne coaches en leiders met coachingsvaardigheden. Karelse herkent dat in de praktijk. ‘Waar het eerst veel meer op de individuele behoefte gericht was, is het nu iets wat in het hele bedrijf gedragen wordt.’

Dat is niet alleen belangrijk voor de ontwikkeling van coachees, maar ook voor de mogelijkheid om in het gehele bedrijf betrokkenheid te creëren. ‘In een coachingscultuur is het makkelijker om bijvoorbeeld mensen aan te spreken en met je gehele omgeving een gedragsverandering teweeg te brengen. Moet je dat in je eentje doen, dan is dat heel lastig.’

Het onderzoek van ICF onderstreept dat: een sterke coachingscultuur zorgt voor een significante groei van omzet én productiviteit en de medewerkersbetrokkenheid is significant groter dan in bedrijven waar geen coachingscultuur heerst.

Die productiviteit zou volgens Brand – Boswijk verklaard kunnen worden door de persoonlijke ontwikkeling waar de gecoachten doorheen gaan. ‘Als je mensen coacht op leiderschap, komen er ook heel veel thema’s langs die raken aan innovatie en verantwoordelijkheid. Op die manier leren leiders bijvoorbeeld hoe je mensen meeneemt en motiveert.’

Keurmerk voor kwaliteit

De voordelen mogen duidelijk zijn – maar hoe kies je uit zoveel verschillende coaches de juiste? Hoe zie je door de bomen het bos nog? ‘Sommige mensen pleiten ervoor om coach een beschermd beroep te maken, zoals accountants, psychiaters en dokters. Maar de enorme bureaucratie die daarmee gepaard gaat, is ook niet wenselijk’, aldus Van der Meer.

Wel is het goed om het kaf van het koren te scheiden, bijvoorbeeld door een keurmerk. ‘Je kan dan in een oogopslag zien dat iemand niet zomaar een bordje met ‘coach’ op z’n deur heeft geplakt en aan de slag is gegaan. ICF hanteert een wereldwijd keurmerk, waarbij de coaching getoetst wordt door onafhankelijke assessoren. Bovendien wordt de opleiding die men heeft gedaan getoetst en moet een coach een zeker aantal uur aan coaching gedaan hebben. Dit laatste is afhankelijk van het niveau van de credential. Een Professional Certified Coach b.v. heeft minimaal 500 uur coachingservaring en een Master Certified Coach 2500. Daarnaast moet er regelmatig bijgeschoold worden om kennis up to date te houden. Tot slot streeft de ICF naar ISO certificering voor haar certificeringsproces. Daarmee wordt een onafhankelijke kwaliteitsmaatstaf gewaarborgd.

Dat mag misschien als veel klinken, volgens Van der Meer is het noodzakelijk om mensen langs een onafhankelijke meetlat te leggen. ‘De rol van coach moet niet lichtzinnig opgevat worden: je kan heel veel voor mensen betekenen als je de juiste coachingscompetenties hebt. Die leer je via een gedegen coachingsopleiding en door vlieguren te maken.’

Ervaring, expertise en ethiek

Brand-Boswijk benadrukt dat voor haar het keurmerk het belangrijkste eerste selectiecriterium is. ‘Daarna blijven er nog genoeg coaches over die je kan beoordelen op een persoonlijke klik en werkwijze, maar met het keurmerk van ICF weet je in ieder geval dat je kwaliteit in huis haalt. Ik weet dat ze een bepaald aantal uren geaccrediteerde training hebben gehad, een examen hebben afgelegd om hun vaardigheden te tonen, hoeveel uren ervaring ze hebben en dat ze een ethische code naleven.’

Die ethische code is een garantie voor de coachee dat de coach handelt in zijn of haar belang. Dat klinkt logisch, maar omdat de coach uiteindelijk vaak betaald wordt door het bedrijf, kunnen dilemmas of onduidelijkheid ontstaan. ‘Je moet je veilig voelen bij je coach en niet in je achterhoofd hoeven houden dat diegene jouw verhaal aan je baas door kan vertellen’, legt Van der Meer uit.

Voor Karelse heeft het ICF-keurmerk nog een belangrijk voordeel: doordat het internationaal erkend is, weet hij dat hij overal ter wereld dezelfde kwaliteit geleverd krijgt. Bovendien helpt het keurmerk om duidelijk te maken binnen een organisatie waarom je voor iemand kiest. ‘Coaching is een heel krachtige tool, als je het goed inzet. Je moet allereerst wel weten dat je kwaliteit in huis haalt, want het is nogal een investering in je mensen en je organisatie. Als je een duur product aanschaft, wil je ook door middel van keurmerken zeker weten dat wat je in huis haalt goed is. Dat is met een coach niet anders.’

Brand-Boswijk benadrukt dat het binnen de wereld van universiteiten en business schools ook belangrijk is om accreditaties te hebben, om aan te kunnen tonen wat je kwaliteit is. ‘Bij coaches zou dat eigenlijk ook de standaard moeten zijn.’

De persoonlijke klik

Naast het keurmerk zijn er natuurlijk nog andere zaken waar organisaties op letten voordat ze een coach kiezen. Karelse kijkt altijd naar de methodiek die men gebruikt, waarna hij twee of drie coaches uitnodigt waarmee degene die gecoacht gaat worden een gesprek kan voeren. ‘Uiteindelijk gaat het natuurlijk om die persoonlijke klik.’ ‘

Brand-Boswijk vindt het bovendien een pluspunt als coaches zelf ook ervaring hebben in de corporate wereld. ‘We werken met veel MBA-studenten tussen de 35 en 50 jaar. Als een coach dan weet van het reilen en zeilen in een corporate, dan is de kans op een klik groter.’

Van der Meer denkt dat het keurmerk bij dit soort vraagstukken ook uitkomst kan bieden. ‘Je hoeft je over de kwaliteit geen zorgen te maken en kan volop focussen op het zoeken van de persoonlijke klik. Wanneer ‘coach’ in de toekomst ‘gecertificeerde coach’ betekent, dan zal de positieve bijdrage aan mensen, organisaties en de samenleving nog aanzienlijk kunnen toenemen.’

Dit artikel is geschreven in samenwerking met ICF:

https://www.coachfederation.nl/

https://coachfederation.org/

Bekijk hier het bedrijfsprofiel van ICF op MT.nl:

https://mtsprout.nl/bedrijfsprofielen/ICF