Hoe complex organisaties ook zijn, er is één kernvraag waar alles om draait. Net als in de Formule 1.
'Succesvolle organisaties die bovenmatig uitblinken in innovatie, bedrijfsvoering en technologie hebben één hoofdkenmerk: aanpassingsvermogen. Ze hebben een ‘adaptieve mentale instelling’ en die mentaliteit onderscheidt hen van de rest,' zegt Paul Hughes, de man achter de 'Ten Meters of Thinking'-methode.
'Toen ik kortgeleden een toespraak in Abu Dhabi gaf, kreeg ik van mijn gastheer na afloop een rondleiding op het Formule 1-circuit. Het ontwerp op het Yas eiland voor de kust van Abu Dhabi dat langs de jachthaven en door het Yas Viceroy hotel voert, is indrukwekkend. Met het naastgelegen Ferrari World Theme Park heeft Abu Dhabi pole position ingenomen voor veel Formule 1-fans. Dit bezoek inspireerde mij om over enkele Formule 1-strategieën te reflecteren en het gaf mij dit inzicht:
De Formule 1-vraag
Met efficiëntie als kernelement in de Formule 1 is het niet verbazingwekkend dat veel van de bestaande strategieën om deze kwaliteit draaien. Maar het volgende verhaal is opvallend en biedt voor organisaties enige waardevolle inzichten.
Een van de Formule 1-teambazen werd beroemd, omdat hij telkens één specifieke vraag stelde: 'Wordt de auto er sneller van?' Steeds wanneer het technisch team aan hem vroeg of ze ergens tijd aan konden besteden, vroeg hij: 'Wordt de auto er sneller van?'
Als het antwoord ja was, kregen ze toestemming. Als het antwoord nee was, kregen ze geen toestemming. Hetzelfde gebeurde bij vragen over investeringen en tijdmanagement. Met een simpele vraag stuurde hij operaties en tegelijkertijd wees hij iedereen erop wat hun belangrijkste visie was.
Een van vele vragen
De meeste organisaties zijn complexer dan een Formule 1-race. En suggereren dat er maar één vraag gesteld hoeft te worden, houdt het gevaar in eerder simplistisch dan simpel te zijn. In mijn persoonlijke ervaring is er echter één vraag die herhaaldelijk gesteld moet worden door succesvolle organisaties.
De context voor deze vraag hangt samen met het feit dat organisaties met veel meer onzekerheid, snelheid, en meer complexiteit te maken hebben dan ooit tevoren. En ik geloof dat in de toekomst veranderingen steeds sneller gaan.
Wat zal veranderen is ons vermogen om ons aan deze snelheid aan te passen. Het begeleidende Visual Statement laat zien hoe ons vermogen om te veranderen en ons aan te passen, een van de noodzakelijke vaardigheden is om de altijddurende verandering de baas te worden.
Dus dé vraag uit de vele mogelijke vragen die een organisatie kan stellen, de Formule 1-vraag, is: 'Worden we er flexibeler van?'
Aanpassen -> Verandering…
Het enige dat niet verandert, is verandering zelf. Dus ons aanpassingsvermogen bepaalt ons vermogen om met verandering om te gaan. Ons doel is om ons sneller aan te passen dan verandering: A>C.
Ik zou willen opmerken dat de schaalbaarheid van een organisatie ook een kwestie van aanpassen is. Schaalbaarheid staat niet los van flexibiliteit. Schaalbaarheid is onderdeel van flexibiliteit.
Dus voor we in een nieuwe technologie investeren, stellen we de vraag: 'Worden we er flexibeler van?' Voor we een nieuwe strategie omarmen, stellen we de vraag: 'Worden we er flexibeler van?' Als het antwoord ja is, dan doen we het. Als het antwoord nee is, doen we het niet.