Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De damespen die tongen losmaakt

Een Bic-pen speciaal voor vrouwen krijgt tientallen sarcastische recensies op Amazon. Marketingmislukking of slimme viralactie?

De Bic For Her, een felgekleurde pen die speciaal voor vrouwenhanden is ontwikkeld, is al sinds 15 december 2010 te koop op Amazon.com, maar erg veel mensen hoorde je er niet over. Totdat gebruiker breemeup op 15 augustus 2012 onderstaande recensie plaatst over het product. "Eindelijk", schrijft breemeup, "Bic heeft een vrouwelijke pen op de markt gebracht die mijn zachte babyhanden kunnen gebruiken zonder dat ik bang hoef te zijn voor niet-vrouwelijke blauweplekken. Bedankt Bic!"

Lachen met Bic For Her

Andere klantrecensies

De recensie van breemeup zorgt opeens voor een stortvloed aan andere, soortgelijke reacties, waar het sarcasme vanaf spat. Opeens ging een simpele vrouwenpen viraal over het internet. Zie hieronder enkele zinnen uit de recensies van deze 'klanten':

  • "Mannen vinden me aantrekkelijker en beter benaderbaar sinds ik deze pen ben gaan gebruiken", schrijft Tracy Hamilton.
  • "Maakt Bic ook pennen voor mannen", vraagt Linda Ewen zich af.
  • "Deze pennen zullen je leven veranderen", jubelt cole.
  • "Ik snap al deze vijfsterren-recensies niet. Dit is de slechtste eyeliner die ik ooit heb gebruikt", schrijft bicGirl.
  • "Ik was verloren in een mannenwereld voordat ik deze pen gebruikte", stelt een ander.

Bizar fenomeen

En zo gaat het nog even door. De sarcastische recensies zijn niet onopgemerkt gebleven: op Twitter ligt iedereen in een stuip, de meest hilarische reacties worden inmiddels verzameld op een speciale Tumblr-blog en ook verschillende media schrijven over het bizarre fenomeen.

Mislukking?

AdAge noemt het een sociale media mislukking en vanuit vrouwenmarketingperspectief lijkt een felgekleurde pen speciaal voor vrouwen ook niet het meest subtiele product (een pen is gewoon een pen!). Tegelijkertijd kan natuurlijk ook betoogd worden dat het erg fijn is dat iedereen het opeens over de pennen van Bic heeft. Op dit moment staat de vrouwenpen op plek 162 in de ranglijst van best verkochte Office Products bij Amazon.com. Zou het dan toch zo bedoeld zijn door Bic?

Bic For HerPositieve feedback van vrouwen

Manuel van Aeken, marketing manager Benelux bij Bic, zegt tegenover MT.nl dat hij niet weet waar al die recensies opeens vandaan komen. "Ik had ze al voorbij zien komen. Het is in ieder geval niet door ons in scene gezet." Volgens Van Aeken is de Bic For Her twee jaar geleden zonder problemen op de Europese markt geintroduceerd. "Er zijn wel meer producten die in een vrouwelijke versie beschikbaar zijn, denk aan smartphones en auto's. De Bic For Her is ontwikkeld naar aanleiding van bevindingen uit consumentenpanels in Europa, en daaruit kregen we toen alleen maar positieve feedback."

Ludiek van aard

De marketing manager wil verder niet specifiek ingaan op de sarcastische recensies op Amazon.com. "Wij laten een reactie op deze ophef aan onze Amerikaanse collega´s over, maar ik denk persoonlijk dat we niet moeten reageren. De meeste recensies zijn vooral ludiek van aard."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De reactie van Bic

Vanuit Amerika is inmiddels een officiele reactie gekomen. Tegenover ABC News laat pr-dame Linda Kwong het volgende weten: "We waarderen eerlijke feedback van al onze klanten, of het nu over onze promotie, advertentiecampagnes of producten gaat. Als een wereldwijd consumentenproductenbedrijf wil Bic deze belangrijke reacties graag horen."

Dat klinkt zó neutraal dat het wel bijna een viralactie moet zijn. Toch?

Lees ook: