Ondernemen heeft meer met gevoel te maken dan je denkt, aldus 'containerqueen' Kristel Groenenboom.
Hebt u wel eens iemand aangenomen zonder het voorgevoel of hij in het team past? Wel eens een groot werk voor een klant uitgevoerd zonder het idee dat hij de rekening gaat betalen? Wel eens urenlang aan een calculatie gewerkt zonder de droom het werk ook binnen te halen? Zakendoen is niet alleen koel beredeneren, iedereen gebruikt er zijn intuïtie of buikgevoel bij. Ongeacht of je man of vrouw bent. Niets is tenslotte absoluut. Je kunt een klant helemaal uitpluizen bij de Kamer van Koophandel. Maar wat weet je dan eigenlijk?
Voelsprieten
Misschien gebruiken mannen hun voelsprieten nog wel meer dan vrouwen. Het is de man meer aangeleerd om te onderhandelen, te pokeren, te vergaderen. Denk je nu echt dat die zakelijke meeting alleen zakelijk is? Tja, 5 tot 10 minuten. Het voetbal van het weekend, de files, de nieuwe vrouw van mijn collega, het komt allemaal in de rest van de tijd aan bod.
Hart luchten
Tijdens het bedrijfsbezoek lucht de klant zijn hart over het proces rondom zijn vrouw die de diagnose kanker heeft gekregen. Soms luistert een zakelijke partner nog oprechter dan een familielid. Het is niet alleen in de zorgsector dat je de hele dag met mensen werkt. Ook al maken wij containers, bij ons is het net zo goed mensenwerk. Alleen dan op een andere manier. Tijdens de vrijdagmiddagborrel kwam laatst de vraag: waarvoor doe je het allemaal? Al het gestress, die drukke agenda, altijd strijden om op tijd te komen en dan 's avonds kapot thuiskomen. Aan ieder succes hangt natuurlijk een prijskaartje. Of zoals mijn moeder het verwoordt: wie niet werkt, zal niet eten. Kort maar krachtig.
Gelijk op de zaak
Tja, vaak houdt mijn werk mij ook emotioneel overeind. De dag nadat ik mijn hond had laten inslapen, ben ik meteen weer aan de slag gegaan. De ochtend dat mijn moeder werd geopereerd, zat ik achter mijn computer op de zaak. Ik kon het wachten in het ziekenhuis niet verdragen en de tijd gaat sneller op kantoor tussen collega's waar je mee kunt praten. De zaak is een concreet doel om voor te vechten. Het heeft alles met zingeving te maken. De goede gesprekken met je team, het positieve gevoel dat je overhoudt aan de verkoop van je product…
Containers
Wij zijn heel trots op de containers die wij bouwen. Je kunt het zo gek niet bedenken of we bouwen het in containers: van ziekenhuisapparatuur tot een gym. Dat doe je natúúrlijk niet alleen voor het salaris, of de dikke auto of de status die het oplevert. Heeft ondernemen dan toch iets meer met gevoel dan met verstand te maken?
Kristel Groenenboom (1986) is eigenaar van Container Service C. Groenenboom, miljoenenbedrijf in verkoop en verhuur van containers. In deze tweewekelijkse serie 'Feuilleton van een familiebedrijf' bericht ze over alles wat ze daar meemaakt.
Meer Kristel Groenenboom:
- Vrouw in het metaal, en ook nog de baas: wat maak je dan mee?
- Moeilijke klanten weren? Kristel Groenenboom doet het zo…
- Of Kristel Groenenboom ervaring heeft met verzuim? 'Jammer genoeg wel'
- Waarom Kristel Groenenboom houdt van haar wat agressieve bedrijfscultuur
- Kristel Groenenboom: 'Ik neem geen mensen aan die mij geen hand geven'