Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob en het nieuwe mission statement

Bob is divisiedirecteur van een groot concern en doet zijn best. In deze aflevering komt het nieuwe mission statement op video.
 

Van: Johan
Aan: Bob
Onderwerp: hoe was je workshop?

Hoi Bob,
Hoe was je workshop? Echt zo zwaar als verwacht?
Johan

Hoi Johan,
Breek me de bek niet open, man, dat was wat! We moesten met z’n allen het nieuwe mission statement van Hoofdkantoor uit ons hoofd leren. Nou, dat viel niet mee, want het is het langste mission statement óóit. En ja, jij denkt nu natuurlijk: alwéér een nieuw mission statement? Jazeker, want volgens Hoofdkantoor leven we in dermate snelle tijden dat een mission statement bijna continu moet worden aangepast. Plus dat we ook in dermate ingewikkelde tijden leven dat een mission statement echt niet meer simpel en eenduidig kan zijn. Daarom is dus het zo lang geworden en daarom is er nu niet meer één essentie, maar zijn er een hele hoop. Bijvoorbeeld dat we als concern én authentiek én transparant én klantgericht én betrokken én bewogen én effectief én efficiënt én innovatief én maatschappelijk verantwoord moeten zijn. Dan begrijp je vast wel hoe intensief die workshop was.
Bob

Bob,
Ja, ik snap het. Maar wat gaat er nu gebeuren met dat mission statement? Wordt die ellenlange tekst op intranet gezet? Dat gaat toch niemand lezen?
Johan

Johan,
Weet ik. Dat was ook deel twee van de workshop: hoe gaan we dit communiceren naar onze mensen? Inderdaad niet via intranet of een mailtje, dat gaat niet werken. Nee, hier wordt dus echt werk van gemaakt: ze gaan video’s maken, per divisie. Dus gaan ze ook een video maken waarin ik enthousiast vertel waar ons concern voor staat, wat onze missie is, maar ook wat onze merkwaarden en klantwaarden zijn, want die vormen, als ik het tenminste goed heb begrepen, integraal onderdeel van ons mission statement. En in die video moet ik natuurlijk niet zomaar dat statement voorlezen, nee, het wordt een professionele video waarin ik een persoonlijk verhaal vertel en die video komt dan niet alleen op intranet maar ook op YouTube en Facebook. Elk concern doet dat nu, we kunnen niet achterblijven. Maar het wordt echt een hele toer, Johan.
Bob

Bob,
Zo klinkt het ook wel. Maar eerlijk gezegd, Bob: ik zie het nog niet zo voor me. Ik bedoel: je bent, laat ik zeggen, nogal ­introvert. ­Enthousiast een persoonlijk verhaal vertellen, gaat je dat wel lukken?
Johan

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Johan,
Dat was dan ook deel drie van die workshop: hoe gaan we dit doen, als managers die niet gewend zijn on camera betrokkenheid uit te stralen? Op dag drie van die workshop kregen we te maken met een coach en een regisseur. Zo moest ik een verhaal vertellen over betrokkenheid en dat verbinden aan mezelf. En toen zei ik maar dat ik me altijd zo betrokken voel als ik op zaterdagochtend naar de hockeywedstrijden van de kinderen ga kijken. Nou, dat vonden ze wel wat. Maar toen de camera draaide lukte het vervolgens van geen kant. Nogal logisch, want zoals je weet doe ik er altijd alles aan om onder dat verdomde hockey uit te komen. Dat hadden ze snel door. Zei die regisseur: “Ik voel geen authenticiteit.” Toen heb ik maar eerlijk gezegd dat ik me persoonlijk erg betrokken voel bij onze kwartaalcijfers en gelukkig ging het toen stukken beter. Na een paar keer zei die coach zelfs: “Nu zie ik emotie naar boven komen, nu zie ik een manager van vlees en bloed…”
Het wordt nog een heel gedoe, die video, want niemand gaat natuurlijk 10 minuten naar me luisteren. Ze gaan er dan ook allerlei sfeerbeelden doorheen snijden. Onder meer dat je mij betrokken ziet staan langs het hockeyveld, dat leek ze toch beter dan dat je me betrokken ziet bladeren in de laatste kwartaalcijfers. En je ziet me ook ontspannen en lachend aan tafel zitten met klanten, nou ja, dat zijn dan acteurs, want zoals je weet lukt me dat in het echt nooit, een beetje ontspannen praten met klanten. We hebben op die workshop zeer intensief geoefend en weet je wat die regisseur op een gegeven moment zei? “Jij hebt in de verte een beetje dezelfde oogopslag als Pierre Bokma.” En ik nog denken: Pierre Bokma, is dat niet de cfo van DSM? Blijkt dat een heel beroemde acteur te zijn! Ja, het is allemaal een hoop gedoe, maar zoals ze op die workshop zeiden: op een andere manier krijg je zo’n mission statement er echt niet meer door bij je mensen. Medewerkers kunnen straks op Facebook ook zeggen: ‘Vind ik leuk’. Daar maak ik me trouwens wel een beetje zorgen om, dat ze dat niet zullen zeggen.
Bob

Bob,
Inderdaad zeg, wat een gedoe. Gaat de meeting om 4 uur trouwens nog door?
Johan

Johan,
Zeker. Maar er wordt wel gefilmd. Dus als ik zeg: “Mensen, alleen sámen kunnen we iets bereiken!”, dan weet je waarom.
Bob

Lees ook: