Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bijna terug onder bestuurders: charisma

2013 is het jaar van de oncharismatische topman, blijkt uit onderzoek van MT. Maar let op, Mr. Prodent komt weer terug.

Als er een overtreffende trap zou bestaan van ‘uit de mode zijn’, dan vinden we de charismatische ceo in die categorie. Jongere managers kennen ze niet eens meer: de great communicators die als boegbeeld van hun bedrijf de media domineerden. Denk: Jan Timmer (Philips), Freddy Heineken, Cees van der Hoeven (Ahold). Vergeleken met hun tijd doet de huidige zakenwereld, verstoken van gezichtsbepalende personality’s, zelfs wat saai aan.

Sneak preview beste bestuurder

Kijk zelf maar. Ik heb de hand kunnen leggen op onderzoek dat MT pas komende donderdag (op het MT500 Event) gaat presenteren, namelijk naar de beste bestuurder van Nederland. ‘Wie vindt u de meest inspirerende topman van het Nederlandse bedrijfsleven?’, vroeg MT aan 1.350 managers. Hier volgt de top 10 op alfabetische volgorde (ik mag de nr. 1 nog niet bekendmaken).
  • Dick Boer (Ahold)
  • Jean-François van Boxmeer (Heineken)
  • Cees ’t Hart (FrieslandCampina)
  • Frans van Houten (Philips)
  • Eric Meurice (ASML)
  • Piet Moerland (Rabobank)
  • Paul Polman (Unilever)
  • Feike Sijbesma (DSM)
  • Peter Voser (Shell)
  • Gerrit Zalm (ABN Amro)

Echte showkezen

Wat vind je? Echte showmannen allemaal, nietwaar? Dacht het niet. Boer is bij Ahold in alle stilte bezig om de processen strak te trekken. Van Houten doet bij Philips nu en dan nog wat onderdelen in de verkoop en houdt zich verder gedeisd. Polman, Sijbesma en ’t Hart laten hun neus uitsluitend in de media zien als ze een of ander braaf duurzaamheidsinitiatief kunnen lanceren. Vertel maar hoeveel van deze Nederlandse top-ceo’s je zou herkennen als hij bij de biologische slager een onsje pastrami zou bestellen. Ja – Gerrit Zalm, maar die is nu eenmaal minister geweest. Zelfs hij houdt zich de laatste tijd (voor zijn doen) rustig.

Pendule zwaait terug

MEER OVER DE MT500?
MT500, de beste bedrijven van 2013
De MT500 is MT's jaarlijkse onderzoek naar de best presterende bedrijven van Nederland en hun bestuurders. Meer weten? Bekijk de top 50 van bedrijven over 2013 en bestel vervolgens een exemplaar van de MT500 voor meer informatie.
Het zijn hoogtijdagen voor de oncharismatische ceo. Geen wonder natuurlijk, tijdens een crisis moet je kosten besparen (en mensen ontslaan) en kun je niet op televisie gaan tamboereren over je bedrijf. Maar let op: het is een kwestie van tijd voordat de pendule terugzwaait en het tijdperk van Mr. Prodent weer aanbreekt. In een intrigerend artikel in MT lieten 3 onderzoekers enkele jaren terug al zien dat er een verband lijkt te bestaan tussen charismatisch leiderschap in het bedrijfsleven en de politiek. Zo waren het charismatische figuren zoals Margaret Thatcher, Ronald Reagan, Dries van Agt, en in het bedrijfsleven Wisse Dekker (Philips) en Akio Morita (Sony), die er destijds in slaagden om hun landen en bedrijven nieuw elan te geven. Charismatische en oncharismatische leiders lijken elkaar in golven af te wisselen.

Nieuwe vonk

Thatcher, Reagan, Dekker etc. traden aan tijdens de crisis rond 1980, de ergste crisis uit het levende geheugen. Misschien is dat waar we met zijn allen op zitten te wachten: charismatische leiders die een nieuwe vonk overbrengen, en ons uit het economische moeras trekken. Zou Mark Rutte daar de voorbode van zijn? Met zijn Prodent-gehalte zit het in ieder geval goed.

Benieuwd wie de tot nr. 1 beste bestuurder wordt uitgeroepen? Kom naar het MT500 Event.