Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Assertiviteitstraining voor managers, is het nog nodig?

Assertiviteitstrainingen voor managers zijn nog immer populair om te volgen. Hoe komt dat? Wat schort er aan de assertiviteit van managers? En zijn managers dezer dagen juist teveel of te weinig assertief? In dit artikel een kijkje in het thema assertiviteit.

Je leest nu: Assertiviteitstraining voor managers, is het nog nodig?

Als manager komt het vaak pas in je op om een assertiviteitstraining te gaan doen wanneer je je assertiever wilt gaan gedragen. Maar té assertief zijn op de werkvloer is net zo storend als te weinig assertief zijn. Dus hoe zorg je er nu voor dat je een goede inschatting krijgt van jouw eigen assertiviteit en dat je jouw gedrag goed weet in te zetten? Juist, door een assertiviteitstraining voor managers te volgen, onmisbaar dus, voor iedere manager.

Wat bedoelen we precies met assertiviteit?

Over wat assertiviteit precies is verschillen de meningen, de definitie – zoals deze op Wikipedia wordt gehanteerd – is als volgt: ‘Een adequaat assertieve houding betekent opkomen voor zichzelf, de eigen mening, rechten en standpunten zonder gesprekspartners agressief te benaderen zodat zij in hun waarde blijven.’

In deze definitie staat dus al duidelijk vermeld dat assertief gedrag niet hetzelfde is als agressief gedrag en daar zijn eigenlijk alle definities het wel over eens. Een assertieve manager is dus zeker direct in de communicatie, maar absoluut niet bedreigend. Hij toont altijd respect, zowel voor de ander als voor zichzelf.

Assertiviteit in relaties

Het grote misverstand over assertiviteit is dat een assertieve manager alleen opkomt voor zichzelf. Het opkomen voor zichzelf en de eigen belangen is zeker een belangrijk onderdeel van assertiviteit, maar van de assertieve manager wordt méér gevraagd.

Een goede manager heeft namelijk niet alleen te maken met zijn eigen belangen, maar ook met de belangen van de organisatie en zijn medewerkers en die belangen komen niet altijd overeen. Assertiviteit zou dus voor een manager altijd moeten betekenen: ‘opkomen voor jezelf met behoud van de relatie’.

Een belangrijke taak van een manager is daardoor het tegen elkaar afwegen van de verschillende belangen en vervolgens op een assertieve manier de eigen standpunten te delen met de belanghebbenden. Hij laat zien dat hij zijn besluiten goed overweegt terwijl hij tegelijkertijd open staat voor de meningen van anderen.

Gedoseerde assertiviteit werkt het beste

Managers die hun assertiviteit effectief willen inzetten, moeten zich bewust zijn van het effect van hun gedrag op anderen. Gedoseerd assertief zijn, werkt het beste. Maar hoe doe je dat?

5 tips om ervoor te zorgen dat je in de juiste mate assertief bent:

#1 Wees direct, maar niet agressief

Toon respect, luister goed naar de ander en durf waar nodig knopen door te hakken.

#2 Probeer niet iedereen tevreden te stellen

Als je teveel focust op wat anderen willen, raak je verwijderd van wat je zelf wilt. Dus weeg alle belangen goed af, maar ga af op jouw eigen kompas.

#3 Wees duidelijk en durf ‘nee’ te zeggen

Als manager is het belangrijk om grenzen te stellen. Luister naar anderen, weeg de belangen af, leg jouw keuzes uit, maar ga jezelf niet verdedigen.

#4 Treed op wanneer dat nodig is

Confrontaties zijn altijd lastig, maar managers hebben gewoon de taak om dit aan te gaan en er niet voor weg te lopen. Laat jezelf dus zien en spreek je uit op het moment dat het nodig is.

#5 Spreek vanuit jouw eigen gevoel

Wanneer je spreekt vanuit jezelf, dan laat je jouw gevoel zien en laat je een ander in zijn waarde. Jouw gesprekspartner voelt zich dan niet aangevallen.

De lichaamstaal van een assertieve manager

Naast de acties die je kunt doen om je als manager in de juiste mate assertief te tonen, is er ook een sterke fysieke kant aan assertiviteit. Het gaat dus misschien nog wel meer om presentatie dan om woordgebruik. Hoe ziet een goed gedoseerde assertieve manager er eigenlijk uit?

Een goed gedoseerde manager…

spreekt rustig en met krachtige stem, neemt de tijd en kan goed samenvatten wat de ander zojuist heeft gezegd. Als anderen deze manager willen onderbreken, verhoogt de manager het stemvolume om aan te geven dat hij of zij nog niet klaar was.

maakt oogcontact, specifiek wanneer de manager zijn of haar mening aan de ander duidelijk wil maken. De manager laat – ook onder spanning – de ogen niet afdwalen en knippert niet teveel.

heeft een overtuigende houding. De manager maakt bewust een keuze of hij of zij blijft zitten of gaat staan. Zitten werkt uitnodigend voor een dialoog, terwijl staan beter werkt wanneer er een standpunt gepresenteerd moet worden en er geen tijd is voor onderbrekingen.

gebruikt krachtige gebaren. Korte stevige gebaren, zetten woorden kracht bij. Let daarbij wel op welke gebaren je kiest, sommige gebaren kunnen negatief of aanvallend overkomen.

houd de juiste afstand. Wanneer een manager de afstand tot de ander verkleint, toont dat aan dat hij of zij niet bang is voor de mening van de ander. Soms werkt het ook om door iemands weerstand heen te komen, door hem of haar licht aan te raken.

Wil je aan de slag met jouw eigen assertiviteit? Kijk dan bij de trainingen en seminars op het gebied van leiderschap, daar leer je automatisch meer over het gedoseerd inzetten van jouw assertiviteit.

Assertiviteitstrainingen voor managers