Winkelmand

No products in the cart.

Angst kent iedereen. Zó maak je er iets nuttigs van

Angst kent iedereen. Zó maak je er iets nuttigs van
Je leest nu: Angst kent iedereen. Zó maak je er iets nuttigs van

Angst is een taboe. Maar iedereen is vaak bang. Dat accepteren levert meer op dan de angst proberen weg te drukken.

Angst is een van de allergrootste taboes in onze alles-voor-resultaten-samenleving. We mogen het hebben over verbeteren, over leren, over groeien en op z’n tijd koketteren we ook nog wel eens een keertje met fouten mogen maken (als ze maar niets aan de winst afdoen), maar het onderwerp wat we altijd zorgvuldig wegmoffelen is onze angst. Kennelijk schamen wij ons diep voor onze innerlijke demonen.

Heel slechte raadgevers

Ik vind dat oprecht zonde, want angsten zijn, zoals we allemaal ook wel weten, heel slechte raadgevers. Als ze wat groter zijn dan gemiddeld, bijvoorbeeld als we een spannende meeting aan het voorbereiden zijn, als we een presentatie voor een kritische groep managers moeten geven of als we dreigen onze targets niet te halen, kan het zelfs je leven beïnvloeden of je nachtelijke rust. Terwijl gezonde angst een belangrijke bron van energie is.

Intensief geladen

We hebben het woord angst zo lang en zo intensief geladen met negatieve connotaties. Angst is iets wat we niet willen hebben. Google maar eens op angst en je krijgt talloze websites die je met tips, tricks en training beloven je ervan af te helpen. Angst wordt in één woord genoemd met fobie, paniek en stress. We hebben angst verbannen naar het hoekje van dingen waar je zo snel mogelijk van af wilt zijn.

Niet te geloven

Als ik presentatietraining geef (spreken in het openbaar is een van de grootste en bekendste angsten), dan begin ik altijd met de angst. En wat ik erover zeg is zo simpel, dat mensen het eerst niet kunnen geloven. En ze geven ook altijd aan dat ze vervolgens weer bang zijn dat ze het niet kunnen. Ze bestrijden angst met angst. Terwijl je juist het omgekeerde moet doen.

Wat dan wel? Accepteren!

De enige manier om wat aan je angst te hebben is door het te accepteren.

Zo. Dat is het. Niet meer. Niet minder. Mooier kan ik het niet maken.

Ballon onder water

Vergelijk het met een ballon die je onder water probeert te drukken. De ballon staat centraal en het kost veel moeite om die ballon onder water te houden. En als je even niet hard genoeg drukt, floept-ie zo omhoog en spat het water irritant in je gezicht. Hetzelfde geldt voor angst. Als je het probeert weg te drukken zet je enerzijds dus die angst centraal, waardoor het alleen maar groter wordt. Anderzijds kost het onevenredig veel energie.

Positieve bron van energie

De les is: angsten houd je sowieso wel, dus laat ze voor je werken in plaats van tegen je. Dan zal je zien dat angst een enorme, positieve bron van energie kan zijn. Stop de energie liever in het beter geven van een knallende presentatie.

Foto via Flickr.com