Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 kanshebbers voor Woord van het jaar 2014

Rebubble, Sochignuif en Roemeens parkeren, deze woorden bestaan nog niet. Maar binnenkort hoor je ze overal.

Participatiesamenleving werd onlangs gekozen tot woord van het jaar. Binnenkort storten de gretige kranten weer een lawine van nieuwe woorden over ons uit. Wil je weten welke? Hier lees je ze alvast.

Rebubble

Na het knappen van de internetzeepbel in 2000 wisten we één ding zeker: dit zou ons niet weer gebeuren. Nooit meer zouden we ons mee laten sleuren in de dotcom-waan van de dag. Nooit meer zouden we ons geld vergokken aan internetbedrijfjes met vage businessmodellen. Het was een dure les, zo zeiden we tegen onszelf, om ons heen kijkend naar de ruïnes van de beurskoersen en de mondiale economie rond 2001, maar we zouden hem ter harte nemen! Onze leercurve lijkt op een Oudjaarvuurpijl die met veel geweld opstijgt en aan de verre einder uitpruttelt. 12 jaar later was Twitter (nog nooit winst gemaakt) ineens 35 miljard dollar waard en wordt er volop gespeculeerd op de miljarden die de piepjonge sociale netten Whatsapp en Snapchat gaan binnenhengelen. Hoe Snapchat ooit geld moet gaan verdienen? Niemand die het weet.

Boxpad

Met de tablet die je voor 90 euro bij de Aldi oppikt en de iPads die je kreeg bij je energie- en krantenabonnement, begint het huis aardig vol te raken. Terwijl de prijzen van de tablets snel blijven dalen, raakt het apparaat zijn hitech-imago kwijt en wordt het een in bepaalde hoeveelheden, kleuren en maten rondslingerende categorie gebruiksobjecten. Albert Heijn levert een koelkast-rekje om de AH-blauwe keukentablet aan op te hangen. Air Wick sponsort de speciale toitetpad, met Youtubefilmpjes voor de langzitters. Voor de peuter in de box wordt een robuust exemplaar uitgebracht, dat onverstoorbaar leuke deuntjes blijft afspelen terwijl de peuter onderzoekt of hij met behulp van zijn boxpad de stijlen van de box kan stuktimmeren.

HNC, Het nieuwe communiceren

Ging het bij Het nieuwe werken om meer flexibiliteit en minder in de file staan, bij Het nieuwe communiceren gaat het om mentale rust. Sommige mensen komen zelfstandig tot het inzicht dat ze zich los moeten maken van de dwang om steeds te moeten reageren op sociale berichtjes, pings en mailtjes. Bij anderen moet de werkgever een handje helpen. Onderdeel van HNC is dat bedrijven communicatieprotocollen ontwikkelen om de communicatiepieken en -dalen beheersbaar te maken en enige concentratie op het werk zelf mogelijk te maken. ‘Bij ons wordt tussen 2 en 4 ’s middags niet gedeeld’, dat soort dingen.

Roemeens parkeren

Wat Roemeens parkeren inhoudt, kan je binnenkort zelf zien op een parkeerplaats bij jou in de buurt. Nadat op 1 januari (of kort daarna) de grenzen opengaan voor Roemeense en Bulgaarse werknemers, komen aardig wat Oost-Europeanen zelf even kijken wat de prille opleving van de Nederlandse economie aan baantjes oplevert. In afwachting van de volgende uitzendklus wordt de tijd, bij voorkeur samen met de voltallige familie, doorgebracht in de camper op een parkeerplaats ergens in Nederland. Voor een inkijkje in de Roemeense of Bulgaarse cultuur hoef je binnenkort dus niet ver te reizen.

Sochignuif

Terwijl het feestelijk vuur van de Olympische winterspelen wordt ontbrand, en de sporters in de stadions in Sochi hun kunsten vertonen, zal het besef steeds meer doordringen van de omvang van president Poetins ambitie. Voor een land met veel grondstoffen lijkt een bedrag van tientallen miljarden euro’s misschien overkomelijk, maar als zoiets in een afvoerputje wordt gegooid, blijft dat een schokkend gezicht. Sportmarktkenners zullen op tv uitleggen dat de kans miniem is dat de splinternieuwe bobslee- en schaatsbanen in de toekomst rendabel kunnen worden geëxploiteerd. De duurste Olympische spelen uit de historie zullen bekend komen te staan als Poetins natte droom, een geval van ijdele dadendrang gebaseerd op een slecht onderbouwd plan voor het vestigen van een nieuwe wintersportstad, op een plaats waar geen wintersport was en geen behoefte aan wintersport bekend was. Helaas voor Poetin zal hij in plaats van bewondering vooral veel spot oogsten: Sochignuif.

Crisistrauma

Het is 2014 en de economie leeft op, maar veel directies zijn verlamd. Vijf jaar overlevingsstrijd tijdens de ergste recessie sinds mensenheugenis heeft de verkeerde reflexen vastgezet. Nu is de tijd aangebroken om te investeren, innoveren, expanderen, acquireren. Maar de directieleden kunnen het niet. Hun impulsen zijn vastgeklonken aan rationaliseren en afstoten. De raad van commissarissen heeft geen keuze, de directie wordt snel op straat gezet. Een jonge generatie managers die geen 5 jaar op de centen heeft gezeten, neemt het over.

Meer Hypewatcher?