Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 cultuurlessen waarmee Reed Hastings Netflix groot maakte

De bedrijfscultuur van Netflix is een cruciaal ingrediënt van het succes van de streamingdienst, stelt oprichter Reed Hastings. Naar aanleiding van zijn nieuwe boek No Rules Rules deelt de ondernemer alvast zijn belangrijkste lessen.

reed hastings netflix

Vrijheid, verantwoordelijkheid en transparantie, dat zijn een paar van de welluidende kernwaarden waarmee Netflix onder leiding van oprichter Reed Hastings groeide tot een bedrijf met 8.600 medewerkers (en 193 miljoen abonnees). Zo was Netflix een van de bedrijven die het concept van onbeperkte vakantiedagen (tamelijk) mainstream maakte.

Transparant is ook dat het Amerikaanse bedrijf zijn kernwaarden (in de vorm van een ‘Culture Deck’) online deelt met de rest van de wereld (Een verkorte versie van de 126 pagina’s tellende presentatie die Hastings en chief talent officer Patty McCord eerder publiceerden).

Om andere ondernemers te inspireren, en ongetwijfeld ook om meer talent en abonnees te werven, verwerkte Hastings zijn belangrijkste cultuurlessen in het net verschenen boek No Rules Rules (Managementboek.nl). Hastings schreef het boek met organisatiegoeroe Erin Meyer (hoogleraar INSEAD Business School). Samen leggen ze uit hoe je mensen voorrang geeft op processen, en innovatie op efficiëntie.

Vijf regels van Reed Hastings

Reed Hastings vatte zijn belangrijkste vijf lessen nog even samen in een video. Dit zijn ze:

1. Vermijd regels, zoals vakantiedagen of een onkostenregeling.
2. Handel altijd in het belang van het bedrijf.
3. Een internationaal bedrijf heeft een internationale cultuur.
4. Geef je mening en wees eerlijk. In een succesvolle cultuur kunnen mensen het openlijk met elkaar oneens zijn.
5. Wees geen manager, maar een inspiratiebron.

Keeper test

Alle mooie woorden ten spijt zijn er – zoals bij ieder bedrijf – ook mensen die geen fit blijken met de cultuur, en die hun gal spuwen in de media. Die cultuur is bij Netflix té transparant en confronterend, zeiden enkele van hen twee jaar geleden tegen de Wall Street Journal.

Zo was er ophef over de ‘Keeper test’, een onderdeel van een beoordelingsproces waarbij managers zichzelf moeten afvragen of zich hard zouden maken voor het aanblijven van een medewerker. Ook bij ‘Sunshing’, een methode waarmee Netflix het delen van fouten aanmoedigt, voelt niet iedereen zich senang.

Lees ook: Zo ziet het Nederlandse kantoor van Netflix eruit