Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2022

Whoppah

whoppah thomas bunnik evelien remmelts

Thomas Bunnik en Evelien Remmelts dagen met Whoppah, een gecureerde marktplaats voor tweedehands design en kunst, zowel Marktplaats als Catawiki uit.

Wat: Marktplaats voor tweedehands design en kunst
Wie: Thomas Bunnik (38) en Evelien Remmelts (35)
Daagt uit:
Catawiki, Marktplaats en iedereen die onnodig nieuwe spullen koopt
Sinds: 2018
Werknemers: 57
Jaaromzet: 20 miljoen (op basis van run rate)
Funding:
11,5 miljoen euro
Website: whoppah.com

Thomas Bunnik is wat je noemt een serial challenger. Whoppah is namelijk niet zijn eerste succesvolle bedrijf: eerder richtte hij vermogensbeheerder Pritle op, die hij in 2017 verkocht aan Binckbank. Inderdaad: een challenger van een paar generaties geleden.

‘Na tweeënhalve maand reizen door Zuid-Amerika was duidelijk dat ik weer wilde ondernemen. Ik zocht iets waar de maatschappij iets aan had’, zei Bunnik eerder tegen MT/Sprout.

Ruimte voor modernisering

Dat werd dus in 2018 Whoppah, bedacht achter de keukentafel samen met zijn partner Evelien Remmelts. Het is een marktplaats voor tweedehands design interieur en kunst voor particulieren en handelaren. ‘Wij willen mensen stimuleren om tweedehands te kopen in plaats van nieuw. Ook in het hogere segment. Er zijn al zoveel prachtige, unieke designmeubels, lampen en kunstwerken gemaakt. De wereld staat er vol mee! Vaak van nog betere kwaliteit dan de fast furniture van vandaag de dag. Waarom nieuw kopen? Wij zijn verantwoordelijk voor onze planeet en daar moeten we véél duurzamer mee omgaan. Nu meer dan ooit.’

‘Andere marktplaatsen vonden we niet aantrekkelijk. We besloten ons te richten op het onderdeel home en kunst. Daar kun je verschil maken, er is ruimte voor modernisering met technologie.’ Eind 2018 begon de ontwikkeling van het platform, dat in mei 2019 live ging.

En Whoppah trok vanaf dag één volop aandacht en verkeer. Het onderscheidt zich als gecureerde marktplaats dan ook op verschillende vlakken van Marktplaats en veilingsite Catawiki. ‘We richten ons puur op designmerken, hebben een showroom voor items in consignatie en hebben een eigen koeriersservice met Whoppah-bus en -tenue’, somt Bunnik op.

Ook veilig betalen draagt bij aan het succes: je krijgt als verkoper pas uitbetaald nadat de koper het item in goede orde heeft ontvangen.

Verbod van Marktplaats

Het zoekvolume naar tweedehands design is sowieso over de afgelopen drie jaar met 762 procent  toegenomen en handelaren worden inmiddels zelfs boos als we niet al hun items online willen zetten. Merken en retailers melden zich ook om retouren en showroommodellen te verkopen’, zegt Bunnik.

En zoals dat bij een echte challenger hoort, wordt de gevestigde orde een beetje nerveus van de nieuwkomer. Bunnik: ‘Marktplaats heeft ons ten strengste verboden te adverteren op hun platform. En er zijn ook concurrenten die zich melden met de vraag of wij ze niet willen overnemen.’

Internationale en nationale investeerders melden zich bijna wekelijks, zegt Bunnik, die met ogenschijnlijk gemak in verschillende ronden de nodige miljoenen heeft opgehaald bij voornamelijk angels. Winston en Renate Gerschtanowitz staken in 2020 geld in het bedrijf, tezamen met ondernemers uit de tech, het vastgoed en de investeringswereld.

In 2021 kwamen onder anderen Daniel Gebler (Picnic) en Guido Fambach (Takeaway) aan boord, en bekenden als presentator Wilfred Genee, zanger Nick Schilder en logistiek ondernemer Lorenzo Bas. Eind oktober 2022 lapten meerdere zittende aandeelhouders weer bij in een ronde van 5 miljoen euro, waarbij ook een handvol nieuwe investeerders instapte.

Juist nu uitbreiden

En dat komt van pas, want Bunnik wil gas geven. Hij zet alweer in op een volgende ronde met een venturecapitalinvesteerder. Die wordt opgerekt naar 20 miljoen euro in 2023, om ook in Frankrijk en Italië van start te kunnen.

Met een recessie in aantocht? Ja, júíst nu. ‘We willen sneller uitbreiden dan de concurrentie in een groeiende tweedehandsmarkt. Juist de inflatie levert ons voordeel op, doordat die nieuwe items minder aantrekkelijk maakt.’

Het is een kwestie van de markt naar je toe trekken en zo snel mogelijk de netwerkeffecten voor je laten werken als marktplaats. ‘En dat gaan we doen in een tijd waarin andere partijen terughoudender zijn met investeren en groeien.’ 

Over drie jaar, blikt Bunnik vooruit, is Whoppah de grootste marktplaats voor tweedehands design en vintage in Europa. ‘Ons aanbod is dan ook beschikbaar in de VS en Azië. Of we daar ook eigen logistiek gaan runnen en showrooms openen bepalen we nog. Het kan ook zijn dat we tegen die tijd zijn overgenomen of samen zijn gegaan met een of meerdere concurrerende platformen. We draaien tegen die tijd naar verwachting ruim 200 miljoen euro aan sales per jaar.’