Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2018

The Inner Circle

Wat: dating-app
Wie: David Vermeulen, Michael Krayenhoff en Serge Samusya
Daagt uit: Tinder en andere dating-apps
Sinds: 2012
Medewerkers: 12
Omzet: 4,9 miljoen
Website: Theinnercircle.co

1,2 miljoen mensen meldden zich tot nu toe aan voor The Inner Circle, een selectieve dating-app voor like-minded people. Oprichter David Vermeulen miste als single zelf zo‘n dienst toen hij The Inner Circle in 2012 lanceerde. Begin oktober 2018 won de app dankzij een omzetgroei van 3460 procent de Deloitte Technology Fast 50-award, de titel voor het snelst groeiende technologiebedrijf van Nederland. De app veroorzaakte naar eigen zeggen tot nu toe meer dan 300 baby’s.

De dienst daagt andere dating apps – lees: Tinder en Lexa – uit “die alleen voor kwantiteit gaan, en niet voor kwaliteit”. Een van de onderscheidende factoren is dat The Inner Circle zich ook positioneert als community, onder meer met eigen feesten die het organiseert. Vermeulen: “Niet alleen swipen, maar ook evenementen, en een app waar je meer kan delen dan alleen afbeeldingen.”

Jury

De precieze ingrediënten om toegelaten te worden door de vijfkoppige jury van The Inner Circle zijn niet openbaar. Maar in aanmerking komen in ieder geval 25- tot 45-jarige, ambitieuze en reislustige mensen met een goede baan, die er ook nog goed uitzien. Wat ook helpt is een massa connecties op Facebook en LinkedIn, vergelijkbaar met de criteria van concurrenten The League en Raya (dat alleen mensen binnenlaat met veel volgers op Instagram).

Eenmaal voorbij de virtuele deurwachter is de dienst gratis te gebruiken, een betaald abonnement (20 tot 80 euro per maand) biedt meer mogelijkheden, zoals het onbeperkt berichten sturen en zien wie je profiel bekeken. Een algoritme kijkt ondertussen mee naar je gedrag in de app. Iemand die bijvoorbeeld honderd keer op blonde mannen klikt, zal die ook vaker voorbij zien komen. Qua interactie wordt er gehamerd op goede manieren, twee klachten zijn genoeg om een gebruiker die zich misdraagt te verbannen van het platform.

Na Europa werd de dienst ook actief in een aantal Amerikaanse steden waaronder Los Angeles, San Francisco en Houston. De VS is inmiddels de grootste markt. Het Amsterdamse bedrijf breidde onlangs uit naar Hongkong, Sydney en Melbourne.