Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2017

The Next Closet

Wat: Online platform voor tweedehands designerkleding
Wie: Lieke Pijpers en Thalita van Ogtrop
Daagt uit: Fast fashion-modebedrijven
Sinds: 2013
Omzet (2016): niet openbaar
Medewerkers: 10

Leuk, al die shirtjes die je voor een paar euro bij de Primark of H&M kunt kopen, maar ze worden wel gemaakt zonder dat deze corporates veel rekening houden met de arbeidsomstandigheden van de makers in lagelonenlanden. Ook het milieu komt er bekaaid af. Dit soort kleding staat dan ook bekend als ‘fast fashion’.

Tweedehands kleding

Lieke Pijpers (33) en Thalita van Ogtrop (33) komen hier als ondernemers tegen in opstand. In 2013 begonnen zij The Next Closet, een online platform voor tweedehands designerkleding. Vrouwen – en in de toekomst ook mannen – kunnen hier hun bijzondere overtollige kleding en schoenen aan elkaar verkopen. “Je hebt immers zoveel kleding in je kast die je nooit draagt”, stelt Pijpers. De schoenen van Louboutin, sjaaltjes van Hermès en tassen van Louis Vuitton in de etalage van The Next Closet getuigen daarvan.

Groei

De ondernemers haalden al ruim 1 miljoen bij angels en strategische investeerders op en een nieuwe kapitaalronde is is net afgesloten – om welk bedrag het ditmaal gaat, houdt Pijpers even achterwege. Het bedrijf groeit dan ook hard en verwacht dit jaar een omzet te maken van ruim 1 miljoen euro. “Het is een bewijs dat er behoefte is aan onze service”, denkt Pijpers. Het klantenbestand groeit volgens Pijpers vanwege hun focus op kwaliteit. Dit in tegenstelling tot de shirtjes van de Primark, die na een avondje feesten de prullenbak in kunnen. “Bovendien geven wij dit jaar circa 8.000 kilogram textiel een nieuw leven. Als je dit opnieuw moest produceren, zou je ruim een miljoen badkuipen vol afvalwater nodig hebben. En dan hebben we het nog niet eens over de CO2-uitstoot en gebruikte chemicaliën.”

Vervuilende industrie

Pijpers benadrukt het nog maar eens: die traditionele kledingindustrie, dat is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. De tijd lijkt dus rijp voor het disruptieve businessmodel van The Next Closet. Of, zoals Pijpers eerder dit jaar tegen Sprout zei: “Tweedehands kleding moet mainstream worden.”