Wat: kledingmerk
Sinds: 2015
Medewerkers: 7
Waar: Hoorn
Website: Ballinamsterdam.com
Auke de Geus begon op zijn zestiende een Instagram-account voor modefoto’s. Na een tijdje kon hij betaalde foto’s posten voor andere modemerken, waarna De Geus op zijn 16e het idee kreeg om een eigen modemerk te beginnen. Dat werd Ballin Amsterdam. School leed er indertijd wel onder. De Geus spijbelde regelmatig om tijd vrij te kunnen maken voor zijn bedrijf. Het geld dat zijn moeder voor De Geus’ studie had gespaard, gebruikte hij als startkapitaal voor zijn eigen bedrijf.
Inspiratie kreeg De Geus van zijn vader, die in Turkije eigen winkels heeft. Het ondernemen werd er dus met de paplepel ingegoten bij de in Hoorn woonachtige ondernemer. Op dit moment liggen de kledingstukken – sweaters, petten, shirts en hoodies – van De Geus in winkels in Nederland en België. Op den duur wil hij heel Europa veroveren, te beginnen met Groot-Brittannié en Duitsland.
Tot die tijd is het ouderwets buffelen, op de zolder van zijn ouderlijk huis. De Geus breidde zijn collectie gaandeweg steeds verder uit, waaronder ook met een aparte lijn voor vrouwen. ”Je moet groeien. Op een gegeven moment kan je niet meer met alleen petjes en truitjes aankomen.”
Onderhandelen en deals sluiten leerde De Geus op een bijzondere manier, vertelde hij eerder tegen jongerenradiozender Funx. ‘Ik kijk heel veel Shark Tank en kijk hoe er daar deals worden gemaakt. Zo kan ik beter worden in onderhandelen.”