Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goudhaantjes 2016

Aart Slagt

Bouwjaar 1974
Is Executive Vice President HR & Industrial Relations, lid RvB, KLM Nederland
Goudhaan in 2016
Opleiding Industrial Engineering (Twente University), Logistics Control Systems (TU Eindhoven)

‘Ik heb een heel gave baan voor je', zegt de toenmalige HR-directeur Wim Kooijman bij de KLM in 2009 tegen Aart Slagt. De vraag overvalt hem, maar positivo Slagt ziet al vrij snel mogelijkheden. In een interview zegt hij daarover: ‘Ik dacht nooit langer dan vijf jaar bij dezelfde werkgever te werken. Dat leek me maar saai. Maar die vlieger ging bij KLM letterlijk niet op’.

In zijn eerste 10 jaar bij de oudste airliner ooit leert hij de primaire processen van het bedrijf kennen, o.a. als VP Fleet Services en hoofd Crew Planning. In 2009 volgt hij dus de invloedrijke Kooijman op als senior vice president voor HR & Industrial Relations. 3 jaar later treedt hij als toe tot de directie.

Never a dull moment, want KLM is met ruim 33.000 medewerkers een van de grootste werkgevers van Nederland. Aan hem de ondankbare taak om een streep te zetten door de 'oude en rijke arbeidsvoorwaarden' van weleer. Dat gaat niet zonder pijn of moeite, maar Slagt zegt in een reactie: 'De wereld om ons heen is veranderd door de komst van prijsvechters en concurrentie uit het Midden-Oosten en veranderingen in het Nederlandse pensioensysteem. KLM moet daarin mee en ik speel daar een belangrijke rol in. Ik voer de cao-onderhandelingen voor 3 verschillende cao's, samen goed voor meer dan 2 miljard euro aan arbeidskosten'.

Over de impasse met de vakbonden is hij glashelder: 'KLM wil een organisatie worden met minder managementlagen en meer betrokkenheid van de mensen zelf. Zo'n veranderingstraject gaat nooit zonder weerstand. Zeker niet nu FNV landelijk de regio Schiphol heeft gedefinieerd als actie-gebied om door middel van stakingen iets wil doen aan hun teruglopende ledenaantal. De overgrote meerderheid van de KLM-ers ziet de noodzaak van veranderen, meedoen en winnen. Een klein deel echter niet, en is in staat een behoorlijk deel van de airline te raken door middel van acties'.