Bouwjaar 1973
Is CMO bij Hema (per 1 oktober)
Goudhaan in 2015
Opleiding Bedrijfskunde (Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brazilië), MBA (Cranfield School of Management, Verenigd Koninkrijk)
Het tweede Goudhaantje uit de gelederen van de Hema, nu Rob Heesen er net vertrekt. Een bedrijf in beweging trekt mensen aan die wel van een uitdaging houden. En daar is Adriana Hoppenbrouwer er één van. Of, zoals ze zichzelf omschrijft: “Ik ben een ongeduldig kind. Als alles lekker loopt, ben ik uitgekeken en wil ik weer iets nieuws.” De liefde bracht deze geboren Braziliaanse naar Nederland, waar ze inmiddels al twaalf jaar woont met haar man.
Hoppenbrouwer heeft een behoorlijke staat van dienst als merkenbouwer. Ze werkte bij ACNielsen, SC Johnson (bekend van Pledge en Mr. Muscle) en Orange voordat ze naar Nederland kwam. Hier hielp ze met de rebranding van Dutchtone Orange. Bij Nike was ze verantwoordelijk voor Nike Women in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika, voordat ze hoofd marketing werd van ‘northern central Europe’. Hunkemöller was haar eerste ervaring in de retail. Als Global Head of Marketing deed ze er een branding reset – van oubollig naar fris – en schopte ze het tot board member. Ze was er ook verantwoordelijk voor e-commerce.
Hoppenbrouwer haalt vooral plezier uit het aanpakken van merken met het “vergane glorie-syndroom”. Die kans kreeg ze ook bij V&D maar het liep anders dan verwacht toen, kort na haar aantreden als marketingdirecteur en bestuurslid, CEO Jacob de Jonge opstapte. Het begin van een onstuimige periode waarin geen ruimte meer was voor haar oorspronkelijke plannen. Ze leerde er een belangrijke les: “Ik houd van verandering maar dan moet er wel ruimte zijn voor groei en vernieuwing. Bij V&D is de dynamiek nu in eerste instantie veel meer gericht op saneren.”
Hoppenbrouwer vertrok afgelopen augustus bij V&D en begint in oktober dus bij Hema in een vergelijkbare maar iets bredere rol, omdat ze er nu ook e-commerce bij krijgt. Als Chief Marketing Officer wil ze terug naar de basis van Hema: de combinatie design, kwaliteit en prijs, met het accent op innoveren. “Die combinatie is nog steeds winning”, denkt Hoppenbrouwer, “ook in het hart van de consument.”
Bouwjaar 1973
Is Chief Marketing Officer bij Hema
Goudhaan in 2015 en 2016
Opleiding Bedrijfskunde (Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brazilië), MBA (Cranfield School of Management, Verenigd Koninkrijk)
In elke Goudhaantjes-lijst staat wel iemand van de Hema. Rob Heesen, die naar Blokker vertrok, en ceo Tjeerd Jegen, vielen dit jaar vanwege de leeftijdsgrens uit de lijst. Gelukkig is daar Adriana Hoppenbrouwer nog, sinds eind vorig jaar de cmo bij de winkelketen. Ze omschreef zich eerder als 'een ongeduldig kind'. 'Als alles lekker loopt, ben ik uitgekeken en wil ik weer iets nieuws.' Het was de liefde die deze geboren Braziliaanse naar ons kikkerlandje, waar ze inmiddels al twaalf jaar woont met haar man.
Hoppenbrouwer staat bekend als een meer dan uitstekende merkenbouwer. Ze werkte bij ACNielsen, SC Johnson (bekend van Pledge en Mr. Muscle) en Orange voordat ze naar Nederland kwam. Ze hielp met de rebranding van Dutchtone Orange. Bij Nike was ze verantwoordelijk voor Nike Women in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika, voordat ze hoofd marketing werd van ‘northern central Europe’. Hunkemöller was haar eerste ervaring in de retail. Als Global Head of Marketing deed ze er een branding reset – van oubollig naar fris – en schopte ze het tot board member. Ze was er ook verantwoordelijk voor e-commerce.
Hoppenbrouwer haalt vooral plezier uit het aanpakken van merken met het 'vergane glorie-syndroom'. Die kans kreeg ze ook bij V&D, maar het liep anders dan verwacht toen kort na haar aantreden als marketingdirecteur en bestuurslid, ceo Jacob de Jonge opstapte. Het begin van een onstuimige periode waarin geen ruimte meer was voor haar oorspronkelijke plannen. Ze leerde er een belangrijke les: 'Ik hou van verandering, maar dan moet er wel ruimte zijn voor groei en vernieuwing'. Inmiddels is haar voormalige werkgever, het straatbeeldbepalende V&D, niet meer.
Bij Hema mag ze zich breder profileren, omdat e-commerce ook onder haar pakket aan verantwoordelijkheden valt. Ze wil met Hema terug naar de basis: de combinatie design, kwaliteit en prijs, met een accent op innovatie. 'Die combinatie is nog steeds winning', aldus Hoppenbrouwer, 'ook in het hart van de consument.'