Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo wordt u een genie in uw werk

Iedereen kan een genie zijn. Als u maar de juiste principes toepast. Podiumauteur Adriaan Wagenaar geeft tips om uw genialiteit op het werk toe te passen. 

Geniaal zijn heeft niets te maken met buitengewoon geleerd of slim zijn. Het gaat er om dat je voortdurend in staat bent om groot te denken, voortdurend nieuwe mogelijkheden ziet in situaties die anderen ervaren als uitzichtloos onmogelijk en oninteressant. Dat lukt pas als je bereid bent als een kind naar jouw wereld te kijken. Met een open geest, verbeeldingskracht en het vermogen om in elke situatie vindingrijk te zijn. Het zijn kwaliteiten die we in deze tijd meer dan ooit nodig hebben en die kinderen van nature hebben. Door deze kwaliteiten in te zetten maken we onszelf beschikbaar voor de mogelijkheden op ons pad.

Principes van een genie

Wat hebben geniale mensen met elkaar gemeenschappelijk? In het boek 'het geheim van genialiteit' somt auteur Tijn Touber drie voorwaarden op waaraan iedere genie voldoet: 

  1. Genieën zijn in staat zich los te maken van de heersende visies, doorzien het systeem en de conditioneringen en zien daardoor dingen die anderen niet zien of opmerken.
  2. Ten tweede zijn ze ontvankelijk voor inspiratie. Grote ontdekkingen ontstonden vaak in plotselinge flitsen van helderheid: Eureka! Ze werden als het ware aangereikt.
  3. En genieën zijn in staat om inspiratie die ze ontvangen op een praktische manier vorm te geven. Ze hebben niet alleen goede ideeën, maar weten deze ook te onthullen en over te brengen aan de buitenwereld.

Genialiteit op het werk

Hoe pas je de drie principes van genialiteit toe in je werk? De tips op een rij. 

1. Loslaten

We denken bij loslaten vaak dat we ons verlangen aan dat bijzondere doel los moeten laten. Maar het enige dat we los hoeven te laten is dat het op onze manier moet. Geniale mensen maken zich niet druk om het ‘hoe’. Een paar voorbeelden: 

  • John Lennon ‘ontving’ het liedje Nowhere Man van het Universum toen hij op zijn kamer in bed naar het plafond staarde. Zo kan het beeld van de ‘hardwerkende musicus’ er dus uit zien.
  • De 10-jarige Sophie bedacht tijdens de filosofieles ‘Boodschappen op straat’ de tekst ‘Je bent wel leuk’ voor haar moeder. Waarom? "Als mijn broertje en ik het tegen haar zeggen, zegt zij: jaja, dat zal wel. Maar als ze het onverwachts op straat zou tegen komen, zou ze er wel over nadenken. En andere mensen ook."
  • ‘Als Disney de baas was in uw ziekenhuis‘, dacht Fred Lee. Hij schreef een bestseller over wat ziekenhuizen kunnen leren van Disney en opende de ogen van managers in de zorg die zich voornamelijk lieten adviseren door zorgexperts en organisatie-adviseurs en niet door experts in menselijke ervaringen zoals Disney.

Wat kun je leren van deze voorbeelden? Een paar tips om het principe van loslaten toe te passen: 

  • Neem regelmatig de tijd om tijdens je werk iets totaal anders te doen als je voor een grote uitdaging staat. Onderbreek ‘harder werken’ even voor een korte meditatie of om een hoofdstuk te lezen uit een inspirerend boek. Kortom, neem een moment voor jezelf
  • Neem elke dag een andere route naar je werk en naar huis. Hou dit een maand vol en ontdek hoeveel mogelijkheden er zijn. Je zult merken dat je geest zich door deze nieuwe routine ook anders gaat gedragen in organisatievraagstukken. (Tip van lifehacker Bert Verdonck).
  • Formeer voor jezelf een denkbeeldige Raad van Genie. Maak een mindmap met daarin de mensen en organisaties die jou inspireren. Stel jezelf vervolgens de vraag: hoe zouden zij dit aanpakken?

2. Ontvangen

Eigenlijk kun je ons menselijke energiesysteem zien als een radiozender waarmee je afstemt op 'energiezenders'. Stem je af op lage energie-omgevingen, bijvoorbeeld angst- of afrekenculturen? Of stem je af op hoge energie-omgevingen waarin inspiratie, geluk en plezier centraal staat? Een paar voorbeelden uit de praktijk: 

  • Geniale muzikanten zoals Wynton Marsalis, Jimi Hendrix of The Beach Boys hebben het vaak over vibes waarop zij afstemmen. Het is niet de muziek die zij maken, het is de energie die door hen heen stroomt.
  • Het Amerikaanse tijdschrift Fast Company besloot op een dag om mailreacties van lezers te publiceren die normaal terzijde worden geschoven als ‘te specifiek, te persoonlijk, of te weinig relevant voor de lezer’. De reacties op de rubriek ‘Niet Geplaatste Brieven’ waren overweldigend. Door het persoonlijke en specifieke karakter raakten de mails een gevoelige snaar bij de lezer. En het veranderde de aannames van de redactie over de vraag: ‘wat inspireert onze lezers echt?’
  • Voor het tijdschrift Happinez filosofeerde ik eens met kinderen over relaties. Ze tekenden hun relatienetwerk, het WereldWijde Web van Wonderen en ontdekten wat er mogelijk is als je open staat voor samenwerken. "Er is altijd iemand die kan wat jij niet kan. Maar samen kun je alles."

Tips om het principe van ontvangen goed toe te passen: 

  • Houd een week lang een dagboek bij van je dagelijkse ontmoetingen, afspraken, besprekingen en werkzaamheden. Schrijf bij elk onderdeel of het een hoge of lage energie-ervaring is. Hoe denk je over jezelf en anderen? Hoe voel je je? Wat doe je in beide situaties anders? Wat kun je doen om succesvol te zijn in lage energie-omgevingen? Stem je geest af op een hoge energie-omgeving en handel vanuit dit perspectief.
  • Wat zou er gebeuren als je het idee van Fast Company gebruikt om geschikt personeel te vinden in het stapeltje afgewezen kandidaten of nieuwe productideeën ontwikkelt op basis van klachtenbrieven? Soms kloppen mogelijkheden zachtjes aan onze deur, maar klinken ze anders dan we dachten.
  • Je kunt altijd leven en werken met  je eigen WereldWijde Web van Wonderen. Stel je ongebruikelijke vraag eens in het netwerk van Durftevragen. Maak een mindmap en zet in het midden je droom of je ambitie. Plaats daar vervolgens de mensen omheen uit je netwerk en zie hen als verbindingen met je droom. Je zult merken dat ze je precies geven wat je nodig hebt. Als je het wilt ontvangen.

3. Onthullen

Genieën weten hun inspiratie tot leven te brengen in de kleinste dingen die ze doen. Een paar concrete voorbeelden: 

  • Een grote verzekeraar had al tijden woorden als 'duurzaam ondernemen' en maatschappelijk bewustzijn' in haar beleidsnotities staan. Maar het ging pas leven toen medewerkers de opdracht kregen om iedere ruimte beter achter te laten dan ze die hebben aangetroffen. De vergaderkamers, de koffiehoek, maar ook de toiletten en de treincoupé waarin je naar je werk reist.
  • Kinderen spelen een ingewikkeld strategiespel op hun computer. Niet door eerst de handleiding te lezen, maar door gewoon te beginnen. Ze zien vanzelf wat er gebeurt, merken kleine signalen op en ervaren hoe de spelregels zich ontvouwen door te experimenteren. Ze lezen als het ware het spel, zoals Johan Cruijff een wedstrijd kan lezen. Je ziet in complexe situaties de patronen en verbanden omdat je geest niet wordt afgeleid door stappenplannen, rijtjes en theorieën over hoe het zou moeten. De werkelijkheid trekt zich zelden iets aan van ‘zou moeten’.
  • Mahatma Gandhi had als visie om India te bevrijden van de Britse overheersers. In plaats van op te roepen tot gewapende strijd begint hij in maart 1930 een zoutmars van 400 kilometer naar de Indische Oceaan. Hij vraagt mensen om hem aan te moedigen bij elke stap die hij zet en brengt met zijn initiatief meer dan 60.000 mensen in beweging.

Hoe kun je jouw inspiratie tot leven brengen? De tip: 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Wil je een nieuw idee, product of dienst presenteren? Breng het dan terug tot een eenvoudig prototype zoals kinderen dat zouden doen. In de vorm van een kijkdoos. Of bedenk een denkbeeldige verpakking voor je dienst: welke kleuren, materialen, geuren en geluiden gebruik je? Dit maakt het voor je publiek, collega’s en directie gemakkelijker zich er mee te verbinden en er aan bij te dragen.
  • De uitdaging voor mensen en organisaties is om grote doelen en ambities terug te brengen tot een actie die zo klein is dat niemand daar nee tegen kan zeggen. Een zoutmars. Bedenk elke dag een kleine schijnbaar onbeduidende stap die jouw grote droom in zich draagt. En geef niet op.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Podiumauteur Adriaan Wagenaar is consultant, coach, professioneel spreker, auteur, en concept developer bij SATORI en maker van het luisterboek ‘Vindingrijkheid als economisch principe’ en schrijver van het gratis Bij-de-handboek voor doorbraakdenkers.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.