Het winterweer zorgt voor een toename in populariteit van thuiswerken. Voor een echte doorbraak moeten middelmanagers durven sturen op resultaat, zegt Rob van der Hoeven van Citrix Systems.
Dat sneeuw en ijs, naast winterpret, ook veel ongemak met zich meebrengt, daar zijn de meeste Nederlanders het inmiddels over eens. Stilstaande treinen, sneeuwheuvels op de lokale wegen en een tekort aan strooizout zorgen ervoor dat het een uitdaging wordt om op het werk te komen.
Kwart toename
Kijk om je heen en je merkt dat steeds meer werknemers het zekere voor het onzekere nemen en thuis gaan werken. Hele kantoren zijn zo goed als uitgestorven, terwijl laptops en gsm's ervoor zorgen dat het werk toch gedaan kan worden. Volgens KPN neemt het aantal medewerkers dat thuis of op afstand werkt deze maand zelfs met een kwart toe.
Alleen voordelen
Met name kenniswerkers lijken zich ineens te beseffen dat ze geen kantoor meer nodig hebben om hun werk uit te kunnen voeren. Een bijkomend voordeel is dat ze de tijd die ze normaal in de auto doorbrengen, nu kunnen besteden aan nuttigere zaken. Onderzoek heeft al eens uitgewezen dat ongeveer een derde van deze ‘gewonnen' tijd wordt besteed aan werk, het overige deel is voor het privé-leven. Het gevolg: meer vrije tijd én meer werkuren – je zou bijna zeggen dat het winterweer juist alleen maar voordelen brengt. De werk-privé-balans slaat in elk geval in beide richtingen positief uit.
Doorbraak
Daarmee lijkt het winterweer iets voor elkaar te krijgen wat een ander probleem – het dichtslibbende wegennet in Nederland – nooit is gelukt: een definitieve doorbraak van thuiswerken. De technologie is al lang zover: door de komst van internet en mobiele telefoons in de jaren negentig was het kantoor al min of meer overbodig geworden voor een deel van de Nederlandse werknemers. Met hun laptop konden ze op elke plek en op elk moment verbinding maken met het bedrijfsnetwerk. De mobiele telefoon zorgde er daarnaast voor dat je ook overal bereikbaar was voor klanten en collega's.
Prestaties?
Toegegeven, de technologieën waar deze prille thuiswerkers over beschikten, waren in de meeste gevallen nog redelijk kostbaar en leverden niet de prestaties die de gebruikers ervan verlangden. Dat argument is echter al lang verleden tijd. Het merendeel van de verbindingen waar werknemers thuis en op kantoor gebruik van maken, is goed genoeg om vanaf elke laptop of PC toegang te hebben tot bedrijfsapplicaties en -gegevens, zonder dat de prestaties achteruit gaan.
Middelmanagers
Er is echter nog één obstakel dat moet worden overwonnen, voordat thuiswerken helemaal gemeengoed is in het Nederlandse bedrijfsleven is, en dat zijn managers. Althans, een deel van hen: het gaat met name om middelmanagers die niet durven te sturen op resultaat. Immers, werken op afstand vereist vertrouwen, waarbij werknemers worden gestuurd en afgerekend op wat ze hebben bereikt, en niet op aanwezigheid. De ervaring leert juist dat werknemers die thuis werken, extra gemotiveerd zijn om goede resultaten te halen – om te bewijzen dat ze het vertrouwen waard zijn en omdat ze een betere balans kunnen vinden tussen werk en privé.
Mentaliteit
De barre weersomstandigheden van de afgelopen weken hebben ervoor gezorgd dat werknemers het heft in eigen hand hebben genomen: en masse hebben ze besloten dat ze liever hun tijd efficiënt thuis besteden, dan dat ze vast staan in de file terwijl het buiten vriest dat het kraakt. Dat siert de Nederlandse mentaliteit: we laten ons niet kisten door een paar centimeter sneeuw en zoeken zelf wel naar een manier om toch ons werk af te krijgen.
Het wordt tijd dat managers deze mentaliteit helemaal gaan ondersteunen, zodat we met zijn allen eindelijk de vruchten kunnen plukken van de technologische mogelijkheden die ervoor zorgen dat we op afstand kunnen werken.
Rob van der Hoeven is area vice president Benelux van Citrix Systems en voorzitter van het TelewerkForum.