Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wim Kieftenbeld, international marketing manager Beaphar

Een beslissing waar zes maanden over wordt nagedacht, wordt in zes minuten gecommuniceerd. Misschien hebben organisaties daarom zoveel last van dwarsliggers, aldus Wim Kieftenbeld.

Het is maar net hoe je tegen een dwarsliggende werknemer aankijkt. Als de dwarsligger dwars ligt om dwars te, liggen dan heb je al snel een probleem en zul je waarschijnlijk altijd het probleem houden. In dit geval maakt het niet uit of iemand expertise heeft. De kans is erg groot dat je er niet meer uitkomt. Je zal maatregelen moeten nemen en dat zijn meestal niet de meest populaire.

Gelukkig zijn dit soort werknemers meer uitzondering dan regel. Vaak is het belangrijk om eerst te achterhalen waar het dwarsliggende gedrag vandaan komt. Is dat geboren uit een bepaalde frustratie? Hoe vaak hoor je niet : "Er wordt toch niet naar ons geluisterd" of "Het is toch al besloten". Dwarsliggend gedrag komt dan voort uit onmacht of het zich niet begrepen voelen.

Verder kun je dwarsliggend gedrag ook uitleggen als een zeer kritische houding. Het verschil tussen dwarsliggend gedrag en een kritische houding is vooral een vertaalslag die bij de manager plaatsvindt. Veel managers vinden kritische medewerkers lastig, omdat ze met hen de discussie moeten aangaan. Managers lopen het gevaar zich kwetsbaar op te stellen, met gevoelsmatig gezichtsverlies als gevolg.

Daarom moet een manager altijd op zoek gaan naar de innerlijke drijfveer van een medewerker. Een manager moet helder en duidelijk de standpunten uiteenzetten en ruimte geven voor discussie. Het zogenaamde dwarsliggende gedrag is vaak de buitenkant, uiteindelijk gaat het om de binnenkant. Dit alles klinkt erg filosofisch, maar als manager zul je ook enige psychologische bagage moeten bezitten. Of je in ieder geval erin moeten verdiepen.

Zes seconden
Je hebt als manager met medewerkers te maken. Zij willen zich over het algemeen graag inzetten voor de goede zaak, zolang er maar helder en duidelijk gecommuniceerd wordt. Het is belangrijk om medewerkers tijdig te betrekken bij genomen besluiten of zelfs ook mee te laten denken. Uiteindelijk neem je als manager de beslissing, maar een medewerker zal het als prettig ervaren als in de uiteindelijke beslissing de kritische (dwarsliggende) argumenten zijn meegewogen.

De volgende opsomming vond ik in mijn studiemateriaal terug. Het gebeurt maar al te vaak dat in veel organisaties de directie zes maanden nadenkt over de strategie. Ze nemen daarna zes weken om het op papier te zetten. Vervolgens overtuigen ze in zes dagen hun staf. Die hebben de nobele taak om in zes uur de boodschap over te dragen aan de "manschappen". Die hebben dan het geluk om het in zes minuten te begrijpen en mogen nog snel in zes seconden vragen stellen. Wellicht hebben daarom veel organisaties last van heel veel dwarsliggers.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over Wim Kieftenbeld: ooit begonnen als productontwikkelaar met een geregistreerd patent als beloning. Later als international business manager altijd gezocht naar innovaties in de breedste zin van het woord. In mijn huidige rol spin in het web van een interessante en uitdagende organisatie. Innovatie is altijd als een rode loper voor hem geweest.

Gerommel in de bestuurskamer: ruim 90 procent vindt collega’s in de board incompetent

Een overgrote meerderheid van de bestuurders ziet een of meerdere collega’s het liefst uit de boardroom vertrekken. Slechts dertig procent is tevreden over het functioneren van het management, blijkt uit onderzoek van PwC en The Conference Board.

PWC Boardroom
Foto: Getty Images

Gerommel in de boardroom. Een meerderheid van de bestuurders – maar liefst 92 procent – vindt dat een of meerdere hoge leidinggevenden zouden moeten worden vervangen. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek van PwC en The Conference Board naar het functioneren van de C-suite, onder ruim zeshonderd C-level leidinggevenden van beursgenoteerde bedrijven.

Onder de ceo’s is dat aandeel met 62 procent eveneens aanzienlijk. Bovendien gaat het om een forse stijging ten opzichte van een jaar eerder (39%).

Te lang in het pluche, te oud

Leidinggevenden zijn ook sceptisch over de algehele effectiviteit van het bestuur waarvan ze onderdeel uitmaken. Slechts 30 procent is positief over de prestaties, een op de vijf vindt het functioneren ronduit slecht. Ze zijn bezorgd dat de boards in hun huidige samenstelling niet de juiste kwaliteiten hebben om bedrijven de toekomst in te leiden. Ongeveer de helft zou niet voldoende kennis hebben van digitale transformaties, omgang met ESG-strategieën en –risico’s, en ESG-rapportagevereisten.

Lees ook: Aandeelhouders willen winst, activisten willen ESG. Wat kies je als ceo?

Dat duidt volgens de respondenten op een onderliggend probleem: het onvermogen om zich aan te passen en mee te bewegen met een snel veranderende tijd. Ongeveer de helft van de leidinggevenden vindt dat hun bestuur innovatie niet voldoende aanmoedigt.

De samenstelling van de raden speelt een rol. Bestuurders zitten al te lang in het pluche en/of worden te oud. Hoewel vertrouwen wordt uitgesproken voor de inzet voor meer diversiteit, vindt slechts twee op de vijf bestuurders de top momenteel divers genoeg.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ceo’s positiever dan cio’s

Het verschilt overigens wel aan wie je het vraagt. Hoe hoger op de ladder, hoe rooskleuriger het beeld. De meeste ceo’s (86%) en cfo’s (64%) vinden dat het bestuur zijn taken uitstekend of in elk geval goed invult, waar een groeiend aantal cio’s (38%), chro’s (26%) en coo’s (20%) juist stelt dat de prestaties ondermaats zijn. Zij voelen zich mogelijk minder gehoord omdat ze meer afstand hebben tot de top, suggereren de onderzoekers. ‘Het verbreden van de betrokkenheid van het bestuur kan een belangrijk verbeterpunt zijn.’

Lees ook: Waarom hoogmoedige leiders nog gevaarlijker zijn dan narcisten