Pinterest is één van de snelst groeiende toepassingen op het internet. Twee jaar geleden is de website opgericht, maar het bedrijf begon pas echt te groeien na de release van hun iPhone-app in maart 2011. Podiumauteur Jikke hofland vertelt hoe je de tool kunt inzetten om personeel te werven.
Lidmaatschap van Pinterest is alleen op uitnodiging, bij bestaande leden of via Pinterest zelf. Na het accepteren van de uitnodiging, kunnen leden foto’s en video’s (zogenaamde 'Pins') op 'boards'(onderwerpen) met elkaar delen. Daarnaast kunnen deze 'Pins' gedeeld worden via Twitter en Facebook. Om te 'Pinnen' gebruik je een button die je eenvoudig in je bookmark kan plaatsen. Kom je een mooie foto of video op het internet tegen dan kun je deze direct met de zogenaamde pin-button in Pinterest plaatsen en kiezen binnen welk van je boards het item past.
Grafisch cv
Het overgrote deel van de huidige leden is vrouw. Daarom is het niet verwonderlijk dat tot op heden de meest populaire 'Pins' gaan over kleding, reizen, kunst en eten. Op het eerste gezicht zou je verwachten dat Pinterest daarom minder geschikt is voor recruitment; maar verschillende Amerikaanse bedrijven claimen al succes gehad te hebben door gebruik te maken van Pinterest (Microsoft, Taco Bell).
Een nieuwe vorm van CV is ontstaan op Pinterest, met behulp van grafische vormgeving. Een visual van je eigen loopbaan. Communicatieadviseurs kunnen zo bijvoorbeeld beter hun creativiteit uiten dan in een traditioneel cv. En juist de creativiteit van de leden op Pinterest maakt het voor werkgevers interessant om zich te profileren en deze creatieve leden aan zich te verbinden.
Profileren als bedrijf
Bedrijven kunnen zich via Pinterest presenteren door bijvoorbeeld bedrijfsfilmpjes te plaatsen; evenementen, nieuwe initiatieven, innovatie, acties maar ook presentaties en foto’s van je huidige werknemers. Een goede manier om de cultuur van een bedrijf visueel neer te zetten.
Voor recruitment doeleinden kunnen bedrijven 'boards' aanmaken per vacature of afdeling, het is dan natuurlijk wel belangrijk om de vacature op een goede wijze als visual weer te geven. Via een link of een QR-code kunnen geïnteresseerden dan direct naar de corporate vacaturewebsite worden doorverwezen; waar ze in het normale sollicitatieproces komen.
Geen direct contact
Op dit moment heeft Pinterest nog geen direct contact tussen de leden, maar de connectie met Facebook en Twitteris er al. Deze connectie is nu het belangrijkste middel om via je uitingen in contact te komen met leden en natuurlijk een goed kanaal om te delen in je netwerk.
Omdat Pinterest een jong en sterk groeiend bedrijf is kunnen we waarschijnlijk nog wel meer van ze verwachten.
Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Jikke Hofland, recruitmentmanager en social media consultant bij IM-People. Tevens houdt ze de blog RecruitmentNet bij.
Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.