Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vergeet de to-do-lijst: gebruik de Bucket List

Stop met het maken van to-do-lijstjes als je een doorbraak wilt realiseren. Lijstjes verleiden je om vast te blijven zitten in de wereld van ‘meer van het zelfde’. Alleen dan sneller, goedkoper en efficiënter. Podiumauteur Adriaan Wagenaar pleit voor de Bucket List. 

Uitdagende doelen vragen om een patroon of een routine te doorbreken. Doe het anders dan je tot nu toe hebt gedaan. Ga uit van de kansen en mogelijkheden die je ziet. Focus je vervolgens op de kapitaalbronnen die je bezit. Je zult merken dat het ‘hoe’ dan vanzelf op je pad verschijnt

Van to-do-lijst naar Bucket List

In de film Bucket List (2007) besluiten de terminaal zieke Morgan Freeman en Jack Nickolson om zich alleen nog maar te richten op de dingen die ze graag nog willen doen voordat ze sterven. Niet per sé grootse en meeslepende zaken, maar dingen die er echt toe doen. We kunnen ook in ons werk en ons project een Bucket List maken. Een lijst van activiteiten, waarden en principes die ons werk de moeite waard maken om je uiterste best voor te doen. De volgende stap is om die kenmerken elke dag tot leven te brengen in de grote en kleine dingen die je doet.

Een voorbeeld: ik werkte vorig jaar met een grote organisatie die duurzaamheid hoog in hun vaandel had staan. Om het concreet te maken gaf ik hun de volgende opdracht: laat elke ruimte beter achter dan je die hebt aangetroffen. Elke ruimte: de vergaderkamer, het kantoor, de receptie van je klant, de wc, de koffie-automaat. Na de eerste week kreeg ik te horen dat dit niet vol te houden was. Na een tijdje, met veel vallen en weer opstaan zagen ze het effect en begon het voorzichtig onderdeel uit te maken van hun nieuwe routine. Zo brachten ze het oppervlakkige begrip ‘duurzaam ondernemen’, klant centraal e.d. terug tot eenvoudige dingen van elke dag.

Twee methodes 

Groot denken begint klein. Begin daarom vandaag nog met jouw Bucket List. Maar waarom zien we geen kansen en mogelijkheden? We houden ons vast aan groefverhalen in plaats van groeiverhalen. Er zijn eigenlijk maar twee manieren om bijzondere resultaten te bereiken, zo stellen de auteurs George Land en Beth Jarman in hun klassieker Breakpoint and Beyond (1998).

  1. Hetzelfde doen als altijd: Alleen dan harder werken, beter je best doen, sneller, efficienter en met minder mensen en geld. Deze methode is vooral succesvol bij routinetaken. Je referentiekader is de kennis en ervaring die je reeds hebt. Het probleem is: je blijft letterlijk in dezelfde cirkel ronddraaien. Daarom noem ik dit groefverhalen. Het zijn de verhalen in organisaties waarin mensen tegen elkaar blijven zeggen: dit lukt niet, we hebben hier geen geld tijd of middelen voor.Groefverhalen gaan uit van zekerheden en de resultaten zijn gebaseerd op de vraag: hoe bereiken we het resultaat met de middelen die we hebben?
  2. Vindingrijk zijn: Het gaat om de resultaten die we nog niet kunnen voorspellen, maar die we ons wel kunnen voorstellen. ‘If you can dream it, you can do it’, zei Walt Disney ooit. Deze methode is vooral bruikbaar bij doorbraakprojecten. Je referentiekader is de droom of de uitdaging die je voor je ziet en je gaat uitzoeken welke methoden -los van je routine- nodig zijn om dit te realiseren. In deze situatie vertel je elkaar geen groefverhalen maar groeiverhalen, die als een rivier stromen naar de kansen die je wilt scheppen. Groeiverhalen gaan dus uit van mogelijkheden en kansen en het resultaat is gebaseerd op de vraag: wat is er mogelijk als we ons potentieel volledig benutten?

In de eerste situatie van de routineklussen zijn to-do-lijstjes heel handig. In de tweede situatie, waarin je een doorbraakproject wilt realiseren moet je juist andersom denken: beginnen bij je droomresultaat en terugwerken naar je eerste actie. De grote fout die in veel organisaties gemaakt wordt is dat ze doorbraken willen realiseren zonder uit hun routines te stappen. Zo worden veel dromen en ambities uiteindelijk gedownsized: ‘laat maar dit lukt toch niet met de mensen middelen die we hebben’.

Focus op je kapitaalcirkel

Waarom blijven mensen en organisaties dan toch vasthouden aan groefverhalen? Tijdens eigen onderzoek kwam ik tot het volgende opmerkelijke inzicht. We hebben slechts een beperkt zicht op de kapitaalbronnen die we beschikbaar hebben om te bereiken wat we willen. En van de kapitaalbronnen die we zien, schatten we de waarde te laag in. Laat ik dat toelichten. In essentie gebruiken we 5 kapitaalbronnen:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  1. financiële kapitaal (geld)
  2. creatieve en intellectuele kapitaal (ideeën)
  3. menselijke kapitaal (talent)
  4. sociale kapitaal (relaties, netwerk)
  5. spirituele kapitaal (bezieling en bewustzijn van je potentieel)

Vaak zijn we gericht op wat we niet hebben, bijvoorbeeld geld. Onze acties zijn dan gericht op meer geld vergaren. Al snel kom je terecht in zo’n groefverhaal. Ik heb geen geld en met welke methoden en technieken ga ik zorgen dat ik meer geld ga verdienen? Waar we niet zo bij stil staan is dat we ideeën of talenten hebben waarmee we geld kunnen verdienen. Of door inzet van ons sociale kapitaal voor crowdfunding kunnen zorgen. Op deze manier kom je terecht in een groeiverhaal: hoe laat ik mijn kapitaalcirkel zo stromen dat het uiteindelijk ook financieel kapitaal oplevert?

Het bijzondere van de Kapitaalcirkel is dat je geen van de gewenste kapitaalbronnen kunt vergaren door het afzonderlijk na te jagen. Je bezit ze immers al. Het gaat er om, de cirkel als geheel te laten stromen. Denken vanuit overvloed in plaats van vanuit schaarste. En beschikbaar zijn voor de mogelijkheden die op je pad liggen, maar die je over het hoofd ziet omdat je je richt op wat je mist.

Aan het werk dus met je Bucket List. Welke droomresultaten wil je realiseren  en hoe zet je daar je kapitaalbronnen voor in?

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Podiumauteur Adriaan Wagenaar is consultant, coach, professioneel spreker, auteur, en concept developer bij SATORI en maker van het luisterboek ‘Vindingrijkheid als economisch principe’

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.