Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Waarom de organisatiecultuur van DSW werkt

Zorgverzekeraar DSW is zeer eigenzinnig en draagt dat ook uit. Dat vraagt het ook van zijn mensen. Tegelijk biedt DSW zijn mensen een veilige omgeving en grote loyaliteit.

DSW is een zorgverzekeraar met een duidelijke eigen mening over wat een zorgverzekeraar zou moeten zijn. Volgens directeur Chris Oomen is DSW de enige zorgverzekeraar die zich netjes aan de geest van de zorgverzekeringswet houdt. Dit betekent: geen collectiviteitskortingen die uiteindelijk door anderen betaald worden, en geen risicoselectie waarbij verzekeraars zich richten op relatief gezonde groepen zoals jongeren en hoger opgeleiden.

Voor DSW is het logisch om in de geest van de wet te handelen, maar Oomen geeft aan dat dit niet vanzelfsprekend is: ‘Veel bestuurders lijken te denken dat, als iets niet geregeld is, het dan mag. Terwijl de bedoeling van de wet duidelijk is”. Daarnaast verzet DSW zich hevig tegen het wegnemen van de vrije artsenkeuze en het centraliseren van ziekenhuiszorg.

Ten slotte is DSW ieder jaar de eerste zorgverzekeraar die zijn premie bekend maakt. DSW trekt zich niets aan van de prijzen van zijn concurrenten. Waarom DSW onderscheidend is? Omdat het eigenzinnig aan de buitenkant en veilig aan de binnenkant is.

Eigenzinnigheid als kernwaarde

DSW is niet toevallig anders dan andere zorgverzekeraars. DSW koestert namelijk haar eigenzinnigheid. Eigenzinnig is zelfs een van de formele kernwaarden. De eigenzinnigheid bij DSW maakt mensen trots. Mensen vertellen graag op verjaarsfeestjes dat ze bij DSW werken. Daarbij is het natuurlijk ook belangrijk om een gezamenlijke tegenstander te hebben in de rest van de branche.

Dit is goed terug te zien in de moeizame verhouding die DSW heeft met branchevereniging Zorgverzekeraars Nederland (ZN). DSW wil overal een eigen mening over hebben en niet bij voorbaat al zeggen dat het mee gaat in het geluid van de branchevereniging.

Sterker nog, directeur Chris Oomen gaat liever bij voorbaat niet akkoord: 'Iets waar iedereen het over eens is, is bijna altijd fout. Het is altijd een compromis dat alleen tot stand is gekomen door heel veel water bij de wijn te doen.' Binnen DSW geloven ze dan ook sterk in het eigen kunnen.

Frans ten Brink, COO bij DSW, vult dit aan: 'Wij ontwikkelen alle software bijvoorbeeld zelf in huis. We kopen niet een pakket dat een van onze concurrenten misschien ook heeft. We vinden dit simpelweg te belangrijk om niet zelf te doen.'

Iets waar iedereen het over eens is, is bijna altijd fout. Het is altijd een compromis.'

Veilige omgeving als voorwaarde

DSW heeft dus een bijzonder uitgesproken profiel naar buiten waarmee men vaak voor opschudding zorgt. Intern streeft DSW echter doelbewust rust na. Dit probeert men te bereiken door nooit te reorganiseren, mensen een baan te garanderen en een open en eerlijke omgangsvorm. Chris Oomen: 'De aard van je werk is niet gegarandeerd maar je baan wel. Wanneer je een administratieve functie hebt vervuld die niet meer bestaat, zoeken we simpelweg een andere nuttige baan voor je binnen DSW. We hebben dan ook nog nooit gereorganiseerd of mensen gedwongen moeten ontslaan.'

Dit schept een omgeving waarin mensen eerlijk en kritisch durven te zijn op hun eigen presteren. Zo vinden er ook demoties plaats bij DSW. Frans ten Brink: 'Deze mensen geven zelf aan dat ze hun functie niet meer kunnen vervullen. Soms wordt het te technisch, complex of gaat het te snel. Dan geven mensen dat gewoon eerlijk toe en gaan we een andere functie voor ze zoeken.' Dit zijn vaak mensen die gezien hun leeftijd en werkervaring elders moeilijk een andere baan zouden vinden. DSW wil de veelal jarenlange loyaliteit van deze mensen belonen door ze een baan te garanderen.

Het oude werken

Deze veilige omgeving is ook terug te zien in de omvang van DSW en haar kantoorinrichting. Belangrijk voor de cultuur binnen DSW is de beperkte omvang. Men gelooft niet in groeien om te groeien. DSW gelooft wel dat de waarde van fusies vaak wordt overschat. Daarnaast is iedereen vanwege de beperkte omvang beter bekend met het doel en de unieke standpunten
van DSW.

Aad de Groot, lid van de raad van bestuur van DSW: 'Toen ik hier net kwam werken viel het me op dat het voor iedereen hier helder is wat zijn of haar eigen bijdrage is voor het realiseren van de doelstellingen van DSW. Dat maakt de medewerkers trots en betrokken.'

Het kantoor van DSW doet wat sober aan. Er is nergens zichtbare moeite gedaan om het gebouw mooier te doen lijken dan het is. Daarnaast heeft men nog ouderwets kamers en geen grote open werkruimtes met stilteplekken. Frans ten Brink licht toe: 'We hechten niet aan marmer hier. Mensen hebben hier ook nog een ouderwetse eigen werkplek waar ze hun fotolijstje op kunnen zetten en hun eigen sfeer kunnen creëren. We hebben bewust niet gekozen voor 'het nieuwe werken'. Wij vinden dat het niet bij ons past. Ook de werkplekken van de mensen dragen hiermee bij aan een veilige omgeving.'

Mensen hebben hier nog een eigen werkplek waar ze hun fotolijstje op kunnen zetten. We hebben bewust niet gekozen voor het nieuwe werken.'

De DSW’er

DSW heeft een eigen visie en zoekt mensen die daar bij passen. Dit betekent in de praktijk talentvolle en veelal hoog opgeleide mensen die ook eigenzinnig zijn, een eigen mening hebben en zich verbonden voelen met het doel van DSW. Bij DSW moet je een menig hebben, de mening kunnen verwoorden en hem durven uitspreken!

DSW zoekt geen mensen die snel carrière willen maken. Dit is gezien de omvang van DSW ook maar beperkt mogelijk. Opvallend is dat wanneer DSW iemand tegen het lijft loopt die heel goed zou passen bij DSW, maar voor wie geen functie is, zij deze persoon toch aannemen. Aad de Groot vertelt: 'We laten iemand dan een aantal maanden meelopen in een of meerdere functies. Dan zie je vanzelf wat er uitkomt en welke functie hen het best past. Wij vinden het zonde om die talenten te laten lopen.'

Wat heeft het opgeleverd?

DSW heeft op dit moment 530.000 verzekerden en groeit nog steeds. Daarnaast zijn de klanten tevreden. Onafhankelijke organisaties, zoals Marketresponse en Nivel/Kiesbeter, onderzoeken regelmatig de tevredenheid van klanten over hun zorgverzekeraar. Volgens deze onderzoeken is DSW al jaren een van de beste zorgverzekeraars.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waar zit de catch?

DSW is geen grote verzekeraar en is plat georganiseerd. Dit betekent dat het aantal managementfuncties waar je naartoe kunt groeien, gering is. Daar tegenover staat dat je een breder aandachtsgebied hebt en sneller in beeld bent indien er doorgroei mogelijk is.

Zelf aan de slag met het onderscheidend vermogen van uw organisatie?

Benieuwd hoe u en uw organisatie langdurig onderscheidend kunnen worden van de grijze massa? Schrijft u zich dan in voor een van de masterclasses van Future Legends of neem eens contact op met Aaim, gespecialiseerd in het blootleggen van het onderscheidend vermogen van organisaties.

Meer over organisatiecultuur: