Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vertrouwen in bedrijfsleven groeit voorzichtig

Het vertrouwen in het bedrijfsleven is wereldwijd licht toegenomen, maar we houden een slag om de arm. Maar liefst 86 procent van de Nederlanders gelooft dat bedrijven en financiële instellingen terug zullen keren naar de manier van ondernemen van voor de crisis zodra de recessie voorbij is.

 

Dit is de belangrijkste uitkomst van de Edelman Trust Barometer, het jaarlijkse onderzoek van PR-bureau Edelman naar het vertrouwen van opinieleiders in overheden, bedrijfsleven, media en non-gouvernementele organisaties (NGO's). Voor het eerst laat de Trust Barometer zien dat wereldwijd ‘vertrouwen' en ‘eerlijk en transparant zakendoen' net zo belangrijk zijn voor de reputatie van een bedrijf als de ‘kwaliteit van zijn producten en diensten'.

Nederland

In Nederland is ‘transparantie en eerlijkheid' en ‘regelmatig en eerlijk communiceren over het bedrijf' zelfs belangrijker dan de ‘kwaliteit van producten en diensten'. Ook daalde in Nederland vooral het vertrouwen in banken significant. Nederland laat met een daling van maar liefst 25 procent over de afgelopen drie jaar de op een na grootste krimp in vertrouwen in banken zien van heel West-Europa.

Scepsis overwinnen

"We zijn er nog lang niet, hoewel het vertrouwen in het bedrijfsleven in Nederland traditioneel hoog is en verbeterd is ten opzichte van vorig jaar", aldus Annemieke Kievit, general manager van Edelman Amsterdam. "Bijna 90 procent van de Nederlanders gelooft dat alle acties alleen zijn ondernomen om op de korte termijn de crisis te bezweren. Bovendien denken de ondervraagden dat de regering voorlopig nog wel als politieagent moet blijven optreden. Open en eerlijk ondernemen is dit jaar belangrijker dan ooit. Bedrijven zullen hun best moeten doen om de scepsis te overwinnen door te laten zien dat ze in staat zijn zowel winst te maken als een bijdrage te leveren aan de samenleving."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Geloofwaardigheid

Wereldwijd zijn academici en experts de meest vertrouwde woordvoerders namens een bedrijf. Het vertrouwen in ceo's laat in veel markten een aanzienlijk herstel zien, vooral in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Desondanks bevinden ceo's zich nog altijd in de onderste regionen van vertrouwde woordvoerders, behalve in de BRIC-landen. In Nederland is ten opzichte van vorig jaar het vertrouwen in alle woordvoerders gedaald. Opvallend genoeg zijn academici en experts het meest gedaald in de publieke opinie, hoewel ze nog altijd de op een na meest vertrouwde woordvoerder blijven. In Nederland is de meest vertrouwde bron van informatie net als voorgaande jaren ‘iemand als ikzelf'.

Media

Overheid en bedrijfsleven worden in Nederland evenveel vertrouwd, op de voet gevolgd door non-gouvernementele organisaties. Media sluiten de rij. Terwijl het vertrouwen in traditionele media (TV, radio, kranten) wereldwijd verder daalt, blijven rapporten van zakelijke analisten de meest vertrouwde bron van informatie. In Nederland worden analisten beschouwd als meest betrouwbare bron, direct gevolgd door 'televisie', 'gesprekken met medewerkers', 'radio' en 'artikelen in zakelijke tijdschriften'. Hoewel Nederlanders vooral het vertrouwen lijken te verliezen in kranten en radio daalt ook het geloof in televisie en vrienden en gelijken.