Met online radiodienst MyRadio gaat Sky Radio Group de strijd aan met de Spotify’s van deze wereld. Ceo Philip Alberdingk Thijm: ‘Zij benaderen het vanuit de techniek, wij vanuit de muzieksamenstelling.’
Online radio bestaat al lang, en ook is er op internet al een breed aanbod aan streaming muziekdiensten beschikbaar. Toch denkt Sky Radio Group iets extra’s toe te voegen met MyRadio, een online radiodienst die zich aanpast aan de voorkeuren van de individuele gebruiker. Het is een gratis radiostation op internet, in eerste instantie rond zo’n 20 themakanalen, die luisteraars kunnen personaliseren door aan te geven welke nummers ze wel en niet leuk vinden. Ook kan men zelf afspeellijsten maken op basis van 2 tot 8 thema’s uit het aanbod, waarbij de onderlinge verhouding tussen de stijlen zelf kan worden ingesteld.
“MyRadio leert zo gaandeweg je smaak kennen”, vertelt manager Niels Hoogland. De dienst, die bewust onder een nieuwe merknaam in de markt wordt gezet (“Want het gaat breder dan alles wat we doen”), opent de komende tijd eerst voor een beperkt publiek via een invitesysteem. Na de zomer wordt MyRadio voor iedereen opengesteld. De dienst is dan te gebruiken via internetbrowsers en in een speciale speler voor desktop-pc’s. Ook wordt gewerkt aan diverse mobiele applicaties. Luisteraars kunnen de radio-ervaring vergroten door ook bulletins met nieuws, weer en verkeer aan hun afspeellijsten toe te voegen. En in de toekomst komt nog meer van dit soort content beschikbaar, verwacht ceo Philip Alberdingk Thijm: “Ik kan me zo voorstellen dat een samenwerking met de sportredactie van ons moederbedrijf TMG synergie kan opleveren.”
Specifiek targetten
Volgens de ceo onderscheidt MyRadio zich van bestaande diensten als Spotify, Pandora en Last.fm omdat het vanuit een andere invalshoek is gestart. “Die partijen benaderen het vanuit de techniek, wij vanuit de muzieksamenstelling. Wij zijn de eerste radiopartij die dit doet.”
Advertenties, in beeld en geluid, moeten zorgen voor de omzet. Gebruikers geven aan of ze reclames leuk vinden of niet, zodat merken feedback krijgen op hun commercials. Daarnaast hoopt Sky Radio luisteraars via hun profiel specifieker te kunnen targetten. “Voor adverteerders is dit ideaal, het verandert radio van massamedium naar een 1-op-1-medium”, zegt Alberdingk Thijm.
>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?