Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Crash course – Crisismanagen

In een bochtig parcours komen de beste coureurs boven. En dus biedt de crisis ook kansen. Drie tips om ze te benutten.

1. Focus.

Spring niet te snel naar het reorganisatie- en ontslaginstrument, maar kijk naar wat je uniek maakt en probeer marktaandeel te winnen. SouthWest Airlines ontsloeg in 2001 geen personeel, maar verlaagde de prijzen en investeerde in reclame. Het leverde niet alleen goede relaties op met de bonden, maar ook een veel betere uitgangspositie ná de crisis.

2. Slow in, fast out.

Benader de crisis als een coureur voor een scherpe bocht: iets terugschakelen, maar niet te ver en dan goed kijken naar wat de andere coureurs doen, om daarna het hardst eruit te kunnen komen. Kijk niet te veel naar de bocht zelf, maar liever naar de rechte lijn die erna komt. Stem daar de strategie op af.

3. Kijk naar koopjes.

In een opgaande economie zijn bedrijven die passen bij je corebusiness vaak veel te duur. Mits het lukt met financiering is een crisis meestal een betere overnametijd: de prijzen zijn beter, er zijn minder kapers op de kust, er valt meer te onderhandelen. Bovendien is er dan tijd om de overnamepartner goed te integreren, zodat je samen klaar staat voor groei als de crisis over is.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bron: bain&co, Wall Street Journal

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.