Wilt u een voorsprong op de concurrent hebben en houden? Dan moet u zich niet alleen op kerntaken richten. Tips van Podiumateur Noel Eckhart.
Het creëren van betrokkenheid is een heet hangijzer in 2013. Uit diverse studies blijkt dat de correlatie tussen het niveau van betrokkenheid van werknemers en hun prestaties aanzienlijk is. Zo laat een onderzoek zien dat organisaties die erin slagen hun werknemers betrokken te maken, een flinke voorsprong hebben op de concurrentie.
Dat klinkt logisch, want van een bedrijf dat zich alleen richt op zijn kerntaken, is eenvoudig door de concurrentie te kopiëren. Door de complete organisatie te betrekken, zetten werknemers een stapje extra en streven ze actief naar realisatie van de doelen van de organisatie. Wilt u meer productiviteit met minder middelen? Dan moet u als manager in 2013 de betrokkenheid van uw werknemers de allerhoogte prioriteit geven. Maar wat is het eigenlijk? En waarom is het belangrijk?
Nieuwe manier van denken
Betrokkenheid vergroten doe je niet alleen door praktische tips en aanwijzingen op te volgen, het vraagt ook om een nieuwe manier van denken. Als bedrijf kan je niet meer achterblijven. Daarmee bedoel ik dat niet in losstaande eenheden op de werkplek moet worden gedacht, maar dat het organisatorische ecosysteem als één geheel moet worden gezien. Op deze manier creëer je een zogenaamde Social Business. Binnen een Social Business gaat het net zo goed om het voldoen aan de behoeften van het individu, als om het mogelijk maken van sociale interactie tussen personeel, klanten en leveranciers.
Sociale technologieën inzetten
Eén van de belangrijkste middelen die kunnen helpen bij het creëren van betrokkenheid zijn de nieuwe sociale technologieën, zoals social planningstools, like-buttons en chatmogelijkheden. Deze nieuwe middelen zijn een voorwaarde voor een open, transparante organisatie waarin iedereen bij wordt betrokken. Net als in real-life verlangen mensen naar eerlijke communicatie; begrijpen en begrepen worden, echte relaties en geaccepteerd en gewaardeerd worden. Je kweekt deze sfeer en succesvolle samenwerking door efficiënt en, niet te vergeten, samen naar een concreet doel te werken.
Niet te kopiëren door concurrenten
Als werknemers deel zijn van een team en als lid van het team bedrijfsspecifieke kennis ontwikkelen, beschikt jouw organisatie over een asset die maar moeilijk kan worden gekopieerd door de concurrentie. En daarmee kom je als bedrijf als winnaar uit de bus. Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: het creëren van betrokkenheid is absolute topprioriteit in het komende jaar. Want wie wil er in deze tijd nu geen voorsprong op concurrenten?
Dit Podiumartikel is geschreven door Noel Eckhart, Sales Director at Projectplace Nederland B.V. Meer informatie over het creëren van betrokkenheid vind je in de gratis whitepaper van Projectplace.
Over Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in opmt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.