Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Stop de excuses van werknemers

Heb je het gevoel soms meer psycholoog dan manager te zijn? Podiumauteur Victor Mion legt uit hoe je zorgt dat werknemers hun privéproblemen niet langer als excuus gebruiken.

Een contactpersoon van een potentiële klant vertelt me dat ze vaak meer privéproblemen van haar medewerkers te horen krijgt dan haar lief is. Het overlijden van dierbare huisdieren, de ongeneeslijke ziektes van tantes en ooms, fysieke klachten van henzelf, etc.

Bijna iedereen die een leidinggevende positie bekleedt, kent dit soort verhalen wel. Verhalen die op de langere duur een effect kunnen hebben op de zakelijke relatie. Verhalen die je deelgenoot maken van het leven van de medewerker en begrip creëren voor de keuzes van de medewerker. Keuzes om zaken soms niet te hoeven en te kunnen, zoals het volgen van die ene opleiding vanwege te weinig tijd, energie om outbound te bellen, kracht om fysiek sterker te worden et cetera. Langzaam maar zeker vorm je een onderdeel van de situatie van de medewerker en begin je deze keuzes te accepteren en te begrijpen.

Privéproblemen op de werkvloer

Hoe komt dat nou, vraagt mijn contactpersoon geprikkeld. Omdat je ernaar vraagt, geef ik haar direct terug. Doordat je veel vragen stelt over het ‘hoe’, ‘wat’ en ‘waarom’ kom je al heel snel op het levensverhaal van de desbetreffende persoon. Vooral met de waaromvraag, vraag je naar excuses. Je vraagt naar het ‘waarom’ iemand altijd net iets te laat is, ‘waarom’ iemand de laatste tijd niet zo goed in zijn vel zit, ‘waarom’ iemand niet op de personeelsfeestjes komt, ‘waarom’ iemand zo gesloten is de laatste tijd en ga zo maar door. Meestal haak je halverwege het antwoord al af.

Instemmend geknik en een blik van herkenning. "Maar wat doe je als zij dit soort verhalen beginnen te vertellen zonder dat ik erom gevraagd heb?", vraagt mijn gesprekspartner. Onderbreek hen dan en vertel dat je niet alles hoeft te weten. Je hoeft er niet bang voor te zijn dat je dat niet kunt maken. Maak hen duidelijk dat jouw medeleven niet hetzelfde is als medelijden."

Daar komt nog iets bij als de medewerker aan je vraagt: 'Heb je een minuutje?' Veel leidinggevenden zijn gewend om op zo’n moment even naar hun eigen kantoor te lopen en de deur dicht te trekken. Achter gesloten deuren worden gesprekken dan soms zware, serieuze privégesprekken. Voer daarom zoveel mogelijk gesprekken op de werkvloer en maak bij hoge uitzondering een minuutje tijd op je eigen kantoor. “Dit klinkt zo afstandelijk,” zegt mijn gesprekspartner. “Je kunt toch niet aan ieder persoonlijk verhaal voorbijgaan?” Nee, natuurlijk niet. Wat ik je duidelijk probeer te maken, is dat jij bepaalt wat je wilt horen.

Geen excuses accepteren

Als je een keer besluit naar een achtergrondverhaal te luisteren, toon dan begrip voor de situatie en coach de ander op de gemoedstoestand. “Hoe bedoel je dat”, vraagt ze mij. Maak een onderscheid tussen een feit, bijvoorbeeld dat iemand geldproblemen heeft en de perceptie van dat feit, dus hoe iemand hiermee omgaat. Voor mij bepaalt die perceptie de gemoedstoestand of de mindset van die medewerker. En die mindset mag je als leidinggevende beïnvloeden. Daar kun je de ander op coachen.

Bijvoorbeeld door te confronteren en te zeggen dat je alleen maar excuses hoort, of te complimenteren door te zeggen dat je de veerkracht zo waardeert. Je leeft mee, zonder mee te lijden. We stellen vaak hogere eisen aan onszelf dan aan de medewerkers. Hoe vaak heb jij je ziek gemeld in de laatste twee jaar? En hoe vaak heb jij genoegen genomen met je eigen excuses om dingen niet te doen of uit te stellen?

Manager is geen psycholoog

Natuurlijk is het goed om evaluatie- en functioneringsgesprekken te voeren. Vanzelfsprekend is het goed om een luisterend oor te bieden. Neem hiervoor de tijd en bedenk je daarbij dat jij als leidinggevende geen psycholoog bent. Je hoef niet alle feiten van het leven van de medewerker te weten, om een goede manager en coach te kunnen zijn. Stel je grenzen en maak een onderscheid tussen feiten en de mindset. Leidinggeven blijft op die manier niet alleen effectief maar ook aangenaam.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:


Over de auteur: 
Dit podiumartikel is geschreven door Victor Mion, trainer bij One Minute Coach en auteur van 'One Minute Coaching, Impact in 60 Seconden'.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.