Wat? Toch niet de USS Santa Fe?’ David Marquet schrikt als hij hoort van welk schip hij kapitein wordt: de USS Santa Fe, een onderzeeër van de Amerikaanse marine.
Het schip staat bekend als een van de slechtst onderhouden schepen van de vloot, de bemanning is berucht om zijn matige prestaties en afwachtende houding.
Dat er iets moet veranderen op dit schip is voor iedereen binnen de marine duidelijk. Marquet krijgt daarom alle ruimte van de leiding om zijn ideeën over leiderschap in de praktijk te testen. En, wonder boven wonder, het lukt Marquet het tij te keren en de gewenste veranderingen voor elkaar te krijgen.
De bemanning is berucht om zijn afwachtende houding
De USS Santa Fe haalt onder Marquets leiding de beste resultaten van de vloot. De bemanning is weer gemotiveerd, neemt initiatief en lost zelf problemen op.
Wat Marquet kan, kunt u ook.
Marquet heeft zijn ervaringen op de USS Santa Fe opgeschreven in het boek ‘Turn the ship around!’. Een praktisch boek met tips hoe je de betrokkenheid van je medewerkers kunt stimuleren. MT.nl interviewde Marquet al in september, nu volgt de recensie. En paar highlights:
De basis: niet leider-volger, maar leider-leider
Marquet heeft één doel voor ogen: hogere betrokkenheid van zijn medewerkers. Want betrokken medewerkers zijn proactief, hebben slimmere oplossingen en voeren beslissingen beter uit.
Het leiderschapsmodel van de Amerikaanse marine is een leiders-volgers model. In de praktijk betekent dat model, aldus Marquet, dat er twee groepen mensen ontstaan: de leiders en de volgers. En die volgers, die worden passief en afwachtend. De leider beslist uiteindelijk toch wel. De volgers draaien zo op halve kracht en gebruiken lang niet al hun capaciteiten. En de leider stuurt alleen op korte termijn resultaten.
Volgers worden passief en afwachtend
Maar kies je voor een leider-leider model, dan geef je je medewerker vertrouwen en ruimte. Zeg niet ‘wij empoweren jullie’. Dan is het immers nog steeds de leidinggevende die beslist of hij jou wel of niet de verantwoordelijkheid geeft.
Je doet dat door expliciet te kiezen voor de leider-leider structuur: je basishouding is dat iedere medewerker leiderschap over zijn eigen functie en werkzaamheden kan tonen. Je delegeert verantwoordelijkheden en mandaten zo laag mogelijk in de organisatie. Wanneer je dat doet, dan maak je de organisatie duurzaam sterker, kan het team ook functioneren tijdens jouw afwezigheid en biedt je medewerkers de ruimte om zich verder te ontwikkelen.
Drie sleutels van Marquet
Marquet gebruikt drie sleutels bij het leider-leider model.
#1 Controle
Medewerkers krijgen daadwerkelijk zoveel mogelijk verantwoordelijkheid. Niet door de hiërarchie ter discussie te stellen: die blijft bij Marquet staan als een huis. Maar door de verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie te beleggen. Geef specifieke doelen, maar draag geen oplossingen aan. Check hoe de zaken lopen en kijk of je kunt helpen.
#2 Competentie
Zonder de nodige vaardigheden, competenties en kwaliteiten kun je je verantwoordelijkheden niet nakomen. Training, coaching en mentoring kunnen helpen, maar de belangrijkste mogelijkheden om te leren ziet Marquet tijdens het werk zelf: vertel waarvoor iemand verantwoordelijk is en bespreek of hij daarvoor nog iets nodig heeft. Werk aan een ‘we leren’ mentaliteit, laat zien dat je zelf ook wilt leren, en leer van gemaakte fouten.
#3 Transparantie
Biedt helderheid over het gewenste eindresultaat van je team en wat de organisatie als geheel wil bereiken. Gebruik heldere principes hoe jullie werken – zo kan iedereen op basis van die principes beslissen wat hij moet doen als hij het even niet weet. Denk maar aan Coolblue: elke medewerker weet daar welk principe leidend is: klanttevredenheid.
Vraag welke verantwoordelijkheden het team wil hebben
Marquet heeft in de traditionele omgeving van de marine met deze drie sleutels de cultuur aan boord weten te veranderen en resultaten enorm verbeterd. Wilt u dat ook in uw team? Begin dan eens met een gesprek met uw team, en vraag welke verantwoordelijkheden zij willen hebben om hun werk beter te kunnen doen.
Yolanda van Heese, auteur van dit artikel, coacht leidinggevenden en hun teams naar een betere samenwerking. Tevens is zij een van de oprichters van Leaders Online en schrijfster van het boek Leaders Online. social media voor leiders die willen bijblijven.
David Marquet, Gooi het roer om! Leiderschap creëren op elk niveau binnen organisaties, Boom uitgevers
Seminar Agile Leadership Europe 2020
De rol van de manager verandert door agile werken. Wat wordt er van leiders nu en in de toekomst verwacht? Tijdens deze dag gaan diverse topsprekers, waaronder Rini van Solingen, in op die vraag.
lees verder