Peter Hinssen (1963) is van huis uit ingenieur en maakte naam als technologieondernemer. Zijn eerste bedrijf E-Com (1995), gespecialiseerd in het bouwen van intranetten, verkocht hij in 1998 aan Alcatel. Daarna volgden succesvolle exits met een bedrijf in videostreaming en een cloudprovider. De laatste jaren is Hinssen actief als consultant, spreker, start-upcoach en docent aan diverse business schools.
MT spreekt Hinssen vlak voor het verschijnen van zijn boek, The Day After Tomorrow. Op Schiphol. Hij is onderweg naar Microsoft, om daarna meteen door te vliegen naar het MIT in Boston. Plekken waar termen als Artificial Intelligence, blockchain en kwantumcomputer geen schrikreactie opwekken. Bij de meeste bedrijven gebeurt dat wel, en dat is waarom Hinssen zijn boek schreef.
Toekomst
In feit is het een vervolg op zijn eerder boek The Normal, waarin hij al heel duidelijk had gemaakt dat de wereld behoorlijk ging veranderen. In dit boek wil hij bedrijven laten zien hoe je op die veranderingen kunt reageren. De truc is vooral tijd inruimen om naar voren te kijken. Hinssen: ‘De meeste mensen kijken naar morgen met wat ze van vandaag weten. Ze extrapoleren en denken dan te weten hoe het zal zijn. Maar dan zie je de grote dingen absoluut niet. ‘
Hinssen ziet dat de een na de andere branche te maken krijgt met disruptie. ‘Het is bijna als een soort weerkaart waarop je het ene neerslagfront na het andere ziet naderen. Tien jaar geleden waren de media aan de beurt, de afgelopen jaren de auto-industrie.’
De meeste mensen kijken naar morgen met wat ze vandaag weten
Op dit moment breekt verzekeraars het klamme zweet uit vanwege de opkomst van Blockchaintechnologie (lees: Wat je moet weten over blockchain). ‘Drie jaar geleden huurden de verzekeraars mij nog in als corporate entertainment. Vonden ze mooi als ik vertelde wat er met de banken ging gebeuren. Veel gegniffel, want het ging niet over hen. Maar nu merk je dat die verzekeraars wakker worden: f*ck, we’re next’, zegt Hinssen.
General Electric
In zijn boek beschrijft Hinssen een aantal bedrijven die het wel lukt om hun bedrijf her uit te vinden. General Electric vindt hij een goed voorbeeld. ‘Het was een voorbeeldbedrijf uit de vorige eeuw. Het draaide er om Lean en Six Sigma. CEO Jack Welch was een superhero. En juist dat bedrijf is nu aan een totale omslag bezig. Ze hebben zich gerealiseerd dat ze machines maken, maar dat het helemaal niet meer om hardware draait. Het gaat om service en informatie, Internet of Things.’
Avondseminar Customers the day after tomorrow
Hoe win je klanten in een digitaliserende wereld? In dit avondseminar vertaalt Steven van Belleghem trends als artificial intelligence naar concrete ideeën voor jouw organisatie.
lees verderGeneral Electric wil van binnenuit veranderen, maar soms kun je ook zorgen dat je je bedrijf met overnames klaarstoomt voor de toekomst. Maar dat is, zo waarschuwt Hinssen, niet per se gemakkelijker. ‘Disney kocht Pixar en Marval. Maar ze kochten niet alleen mensen en merken, ze hebben de mensen van hun acquisities gebruikt om een cultuurverandering te bewerkstelligen. Ze hebben niet alleen de technologie, maar ook de cultuur omarmd.’ Dat laatste is volgens Hinssen elementair, want anders is de kans groot dat het moederschip niet verandert, en het gekochte reddingsvlot zinkt.
Een ander bedrijf dat succesvol was met aquisities is Google. ‘Maar Google heeft ook een paar ongelooflijke toevalstreffers gehad. Android nog wel het meest. Eerst wisten ze niet zo goed wat ze ermee moesten’, zegt Hinssen.