Door Yorick Naeff, sinds afgelopen april ceo van Bux
Toen ik in 2014 in dienst kwam bij Bux, vlak voordat we live gingen, bestond het het team nog maar uit 8 mensen. De maanden die daarop volgden waren bijzonder.
We werkten samen in één ruimte, het door ons gedoopte ‘kippenhok’. Iedere keer dat een nieuwe klant een beleggingsrekening bij ons opende, luidden we een grote bel aan de muur en vierden we dat onze allereerste klanten dezelfde toegevoegde waarde in Bux zagen als wij. Inmiddels zijn we de snelst groeiende mobiele broker van Europa.
Het is een eer om aan het roer te staan, maar ik wil niet enkel en alleen opscheppen over behaalde successen. Want het is belangrijk dat we onze uitdagingen, twijfels en lessen met elkaar blijven delen. Daarom sta ik graag stil bij de drie belangrijkste lessen, over leiderschap en over mezelf, die ik leerde tijdens mijn eerste drie maanden als ceo:
1. Bepaal jouw stip aan de horizon
Eerste indrukken tellen, ook als ceo. Dat betekent echter niet dat een goede indruk maken belangrijker is dan het grotere geheel. Voordat je je allereerste besluit neemt als leider, is het van belang dat je een stapje terug doet en eerst de visie, strategie en doelstellingen van het bedrijf op een rijtje zetten.
Het is verleidelijk om je te verliezen in details, vol gas te beginnen en iedereen te laten zien hoeveel ballen je tegelijkertijd hoog kunt houden. Geloof me, ik weet als geen ander hoe aantrekkelijk dat idee is, maar het is essentieel dat je dat niet doet, want als je de eindbestemming niet kent, maakt het niet uit of je snel of langzaam gaat.
Als ceo moet je juist door de bomen het bos kunnen zien. Bepaal daarom je einddoel en ga aan de hand daarvan aan de slag. In het geval van Bux is het grotere plaatje veel te belangrijk om zomaar te vergeten. Onze missie gaat verder dan enkel het bieden van commissievrij beleggen. We zijn vastbesloten om de nieuwe generatie beleggers de tools te geven om controle te nemen over hun financiële toekomst.
2. Je kunt niet overal tegelijk zijn
Ik ben ervan overtuigd dat alleen de beste leiders hun zwaktes durven te tonen. Een ceo heeft vaak de reputatie van een onbereikbaar persoon met overdreven veel zelfvertrouwen. En iedereen die dat niet is, zal wel geen goede leider zijn.
Uiteraard heb ik dit zelf ook wel eens gedacht. Het grappige is alleen dat juist deze mindset ervoor zorgt dat je je werk niet kan doen, en je voor je team alles behalve een inspiratiebron kunt zijn. In mijn eerste drie maanden leerde ik daarom al snel dat ik niet overal kan zijn, alles kan doen en zeker niet alles kan weten.
Wees daarom open over je dagelijkse struggles. Als je een snelgroeiend bedrijf leidt, moet je niet alleen jezelf, maar ook je team kunnen vertrouwen. Als je de output – en het persoonlijk geluk – van je team optimaal wil stimuleren, moet je bescheiden blijven, je open opstellen en erop kunnen vertrouwen dat ze hun werk zullen doen.
Dit zal niet alleen een positief effect op je team hebben, maar ook op je product. Toegankelijkheid, transparantie en menselijkheid hebben altijd voorop gestaan bij Bux, in alles wat we doen. We blijven te allen tijde trouw aan onszelf.
3. Wees niet bang voor verkeerde keuzes
Als ceo bestaat je hele dag uit het nemen van beslissingen. Dit was dan ook de reden dat Steve Jobs altijd alleen maar zwarte coltruien droeg. Zo had hij weer een besluit minder te nemen gedurende zijn dag.
Beslissingen nemen kan uitdagend zijn, omdat je nooit alle informatie tot je beschikking hebt. Een logische valkuil is daarom wachten met een een richting kiezen voordat je alle kaarten op tafel hebt. Maar als ceo heb je hooguit een enkele keer alle informatie vooraf beschikbaar. Je weet nooit van tevoren hoe jouw beslissing uit zal pakken. Wees daarom niet bang om een richting te kiezen.
Ik verliet de traditionele bankenwereld, omdat ik ervan overtuigd was dat ik in de fintech-sector echte verandering teweeg kon brengen. Als je een innovatieve speler in jouw sector wil zijn, kan je het namelijk niet veroorloven om te blijven hangen. De door jou gekozen route zal niet altijd de juiste zijn en er zullen verschillende momenten zijn waarop je kiest om van koers te veranderen. En dat is oké.
Probeer hetzelfde gevoel over te brengen op je team, zodat zij ook in staat zijn om snel beslissingen te nemen. Dit is misschien nog wel belangrijker dan je eigen decision making skills. Decidofobie kan geen plek hebben in je organisatie als je écht impact wil maken, want innovatie bestaat uit continu keuzes maken.