LO: ‘We kennen elkaar van Monsterboard, alweer meer dan 16 jaar geleden. Ik verhuisde van Leeuwarden naar Amsterdam om daar in de sales te werken. We hebben online recruitment vanuit het niets in de markt gezet.’
MdV: ‘Het was pionieren. Recruitment via internet, dat was destijds ongehoord. Elke HR-directeur werkte nog met werving- en selectiebureaus en krantenadvertenties. Maar in 2001 werden we zelfs marktleider. En toen begon de groei eigenlijk pas.’
LO: ‘Monsterboard heeft me gevormd op het gebied van samenwerken, commercieel en creatief kunnen denken en rapporteren. Marc was en is nog steeds belangrijk in de keuzes die ik maak. Hij is eerder een vertrouwenspersoon dan een coach of mentor.’
MdV: ‘Lena heeft bij Monsterboard een indrukwekkende persoonlijke groei doorgemaakt. Haar keuze voor LinkedIn was subliem, want ze kwam in de Champions League van online en social recruiting terecht. Om het verschil aan te geven: moederbedrijf Monster is recent voor 429 miljoen dollar aan Randstad verkocht, terwijl Microsoft een paar weken daarvoor 26 miljard voor LinkedIn betaalde…’
LO: ‘Ik heb LinkedIn from scratch opgebouwd in Nederland. Op professioneel en persoonlijk vlak ben ik daar snel volwassen geworden. Ik heb er ook gemerkt hoe belangrijk het is om een vertrouwenspersoon te hebben. Marc is rationeler dan ik. Ik maak mijn keuzes meer op gevoel en laat deze dan door anderen toetsen. Zo heb ik tijdens mijn sabbatical ook contact met hem gehad over mijn boek, over hoe je kracht kunt halen uit kwetsbare momenten.’
MdV: ‘Zij is een Fries, ik ben een Tukker. We zijn beiden nuchter. We doen niet moeilijk; kunnen alles naar elkaar roepen. In een leidende rol sta je soms alleen. Dan is het nuttig om met iemand te kunnen klankborden.’
LO: ‘Door mijn sabbatical weet ik beter te reflecteren en kan ik meer afstand nemen. Zeker bij Monsterboard verstopte ik mezelf in keihard werken. Na LinkedIn, waar ik ook ruim 6 jaar op mijn toppen heb gewerkt, vroeg ik me af: doe ik nu wat ik wíl doen? Ben ik intrinsiek gemotiveerd of financieel gedreven? Door daarbij stil te staan, kan ik nu beter een gevoel van tevredenheid vasthouden. Ik leef meer in het hier en nu.’
MdV: ‘Vandaag is belangrijker dan morgen. Je kunt zoveel plannen maken, maar als er morgen iets onverwachts gebeurt, en dat heeft Lena aan den lijve ondervonden, zijn die plannen waardeloos.’
LO: ‘Ik heb in 2014 een zwaar persoonlijk verlies geleden, waardoor ik een tijdje ben gestopt met werken. Drie jaar geleden had ik misschien geroepen: ‘Ik word Marcs opvolger bij Twitter Nederland, ik ben toch nog jonger’ (lacht). Dat opportunisme is nu veranderd door een tijd van reflectie en grote levenslessen.’
MdV: ‘Lena toonde kracht in hoe ze met zeer zware externe factoren omging. Maar door haar positieve instelling heeft ze ermee weten te dealen. Een glas is bij haar altijd halfvol.’
LO: ‘Het helende vermogen van de mens is heel groot. Dat heeft mij zakelijk ook veel gebracht, mits je de kans krijgt om dat toe te voegen. Kun je zijn wie je bent in een bedrijf? Daar valt of staat succes mee. Na twee internationale online ‘start-ups’, heb ik nu bewust gekozen voor De Persgroep, een gevestigd Nederlands mediabedrijf. Daar kom ik weer met heel andere disciplines in aanraking, zoals journalisten en developers. Mensen groeien door oprechte aandacht. Dat is wat ik aan mijn leiderschapspalet toevoeg.’
MdV: ‘Jouw kracht is jouw authenticiteit. Jouw ervaring bij LinkedIn is bij De Persgroep van extreem grote waarde.’
LO: ‘Ik prijs me gelukkig dat ik dit werk kan doen. Werken is voor mij een hobby. Nee, ik ken geen maandagochtendgevoel. ’
Lena Olivier (1973) is commercieel directeur bij De Persgroep Employment Solutions en maakt na een jaar afwezigheid haar rentree als Goudhaantje. Hiervoor was ze nauw betrokken bij de opzet van het Nederlandse LinkedIn-kantoor en werkte ze in (leidinggevende) sales-functies bij Monsterboard.nl, dochter van Monster Worldwide.
Marc de Vries (1970), Goudhaantje in 2011, was onder meer medeoprichter van Monsterboard Nederland en tot 2007 regional ceo en managing director van moederbedrijf Monster Worldwide. Daarna was hij coo en ceo bij sociaal netwerk Hyves. Toen TMG in 2010 Hyves kocht, werd hij onder meer general manager TMG Online Media en lid van het TMG-directieteam. Sinds augustus 2013 is hij country manager van Twitter Benelux, waar zo’n 20 mensen werken.