Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vrouwen moeten beter worden in kantoorpolitiek

Vrouwen houden niet van de politieke spelletjes die op het werk worden gespeeld. Toch kan het ze wel degelijk vooruit helpen. Een cursus kantoorpolitiek voor vrouwen.

Foto: Getty

Mannen en vrouwen hebben een verschillende kijk op kantoorpolitiek, dat schrijft Kathryn Heath, auteur van het boek The Influence Effect a new path to power for women in de Harvard Business Review.

Heath interviewde 134 leidinggevenden in grote organisaties en deed follow-up interviews met 44 van hen.

Competitie

‘We vonden dat mannen vooral over “competitie” spraken als het ging om kantoorpolitiek, woorden in de mond namen als “de tools die mensen gebruiken om te winnen op het werk”. Vrouwen daarentegen zagen kantoorpolitiek als “een natuurlijk onderdeel van leidinggeven” en benadrukten de mogelijkheid om agenda’s en ideeën te beïnvloeden.’

Dit verschil is onder meer te verklaren door de manier waarop mannen en vrouwen worden gezien. In Heaths onderzoek zei 81 procent van de mannen en 66 procent van de vrouwen dat vrouwen meer worden veroordeeld als mensen ze ervan verdenken van het bedrijven van kantoorpolitiek. Vrouwen willen dus niet gezien worden als politiek, omdat het hun gezag ondermijnt. Dat kan de reden zijn dat 68 procent van de vrouwen zegt een hekel te hebben aan kantoorpolitiek, hoewel ze wel zeggen dat ze gehoord willen worden op hun werk. Ook verklaart het waarom vrouwen in de interviews zeiden niet geïnteresseerd te zijn in macht.

Toch kan het ook voor vrouwen behulpzaam zijn om zich bezig te houden met kantoorpolitiek. Drie tips voor kantoorpolitiek zonder een bitch te worden.

  1. Breng de verhoudingen in kaart

De eerste stap is om te weten wie je moet beïnvloeden. Wie heeft de macht om beslissingen te nemen binnen jouw organisatie? Wie zijn de informele krachten en wie zou je kunnen dwarsbomen vanwege conflicterende belangen?

Denk aan dit plan als een soort onofficieel organogram. Doel is om helder te krijgen wie je kunnen helpen om je doelen te bereiken. Door het daadwerkelijk uit te tekenen krijg je je netwerk duidelijker in beeld zodat je precies weet met wie je moet netwerken om wat te bereiken. Vrouwen zijn over het algemeen beter in het bouwen en onderhouden van relaties dan mannen. Op deze manier kunnen ze hun sterke punten gericht inzetten.

  1. Bouw je steun over meerdere lagen

Je kan je invloed vergroten door hem op meerdere niveaus op te bouwen, denk daarbij niet alleen aan de ‘usual suspects’ zoals senior level managers, maar ook ‘agents’ en ‘truth-tellers’.

Onder agents verstaat Heath de mensen binnen een organisatie die dicht bij je staan. Ze waarderen je en kennen je goed genoeg om binnen de organisatie de loftrompet over je af te steken of op het juiste moment jouw naam te noemen. Deze mensen hebben niet zoveel van je aandacht en moeite nodig als senior management, maar moeten wel gekoesterd worden. Dit zijn de mensen die pro-actief voor je opkomen.

Truth tellers zijn precies wat het woord zegt: ze vertellen je de waarheid. Dus na een presentatie melden ze dat je inhoudelijk goed was, maar dat je meer oogcontact moet maken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Begin bij het opbouwen van je steun met een kleine, diverse groep van medestanders en bouw dat uit.

  1. Denk groter

Twijfel niet aan je vermogen om invloed uit te oefenen. Hoewel er nog veel vooroordelen zijn over vrouwen in leidinggevende posities die zich uitspreken, is het wel zo dat je grote en meeslepende ideeën nodig hebt om gezien te worden. Vrouwen moeten daarom groter durven denken en hoger mikken. Want als je nooit wat probeert, kom je ook niet verder.