Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Tijo Collot d’Escury (Roland Berger) het Korps Mariniers verruilde voor strategy consultancy

Tijo Collot d’Escury is een van de oprichters van strategisch adviesbureau Roland Berger in Nederland, maar hij begon zijn carrière in een compleet andere sector: het Korps Mariniers. 'Daardoor kreeg ik een soort hardheid en doorzettingsvermogen.'

tijo collot d'escury roland berger
Foto: Leaders in Finance

Op zijn negentiende heeft Tijo Collot d’Escury een geweldig leven en een goed salaris bij het Korps Mariniers op Aruba. Hij geeft leiding aan zeventig man en vraagt zich af waarom hij nog zou gaan studeren, zoals eigenlijk zijn plan is. Zijn vader ziet dat anders en Collot d’Escury komt terug naar Nederland voor een studie scheikundige technologie aan de TU Delft.

Nu – zo’n 35 jaar later – is Collot d’Escury zijn vader dankbaar voor die interventie. ‘Mijn pa vond dat ik eerst moest studeren en dan weer terug naar het Korps Mariniers kon gaan, als ik dat dan nog leuk zou vinden. Ik denk dat hij daar heel erg gelijk in had.’

Podcast Leaders in Finance

🎧 Dit artikel is een verkorte versie van het gesprek met Tijo Collot d’Escury in de podcast Leaders in Finance. MT/Sprout is mediapartner van de serie. Beluister hier de volledige aflevering.

Van tussenjaar naar echte baan

Nadat zijn plan voor een tussenjaar na zijn eindexamen in 1985 niet doorgaat, besluit Tijo Collot d’Escury eerst zijn dienstplicht te vervullen. Vanwege zijn sportiviteit en bètapakket wordt hij aangenomen bij het Korps Mariniers in Aruba, waar hij twee jaar blijft en uiteindelijk twee pelotons van in totaal zeventig man aanvoert. De opleiding is fysiek en mentaal zwaar, van de veertig man blijven er slechts zeven over.

‘Mijn tijd bij het Korps Mariniers is een ongelooflijk belangrijke tijd in mijn leven geweest. Ik ben ontzettend dankbaar dat ik het heb mogen meemaken’, vertelt Collot d’Escury in de Leaders in Finance-podcast. ‘Ik ben liefdevol opgevoed, maar ook een beetje beschermd. Ik kwam in een heel andere wereld terecht, waarin ik mezelf moest bewijzen en waar ik leiding moet geven aan heel verschillende mensen. Daardoor kreeg ik een soort hardheid en doorzettingsvermogen. Het was ook een tijd vol humor, want hoe zwaar het ook was en hoe moe we ook waren, we hebben ongelooflijk veel gelachen.’

Ik ben in de consultancy gaan werken, omdat ik daar mezelf kon ontwikkelen

Tijdens zijn studie in Delft ontdekt Collot d’Escury dat hij techniek leuk vindt, maar geen techneut is. Na het afstuderen krijgt hij verschillende aanbiedingen, maar de consultancy intrigeert hem.

‘Ik ben in de consultancy gaan werken, omdat ik daar veel kon leren en mezelf kon ontwikkelen. Helemaal niet met het idee om dat voor de rest van mijn leven te doen. Ik was van plan na drie tot vijf jaar een ‘echte’ baan te nemen. Dat was altijd mijn gedachte en het is heel anders gelopen’, aldus Collot d’Escury.

Ondernemen als team

Eind 2001 krijgt Collot d’Escury een telefoontje van Roland Berger, de oprichter van het gelijknamige internationale managementconsultancybureau, de enige van Europese origine. ‘Hij vroeg mij of ik openstond voor het oprichten van hun Nederlandse kantoor.’

Berger belt op het goede moment. Collot d’Escury is dan werkzaam bij een Amerikaanse consultancyfirma waar hij met een paar collega’s ziet dat het op internationaal gebied anders kan. ‘We deden daar een paar dingen ongelooflijk goed en we hadden een leuke tijd. Internationaal zat die firma wat ingewikkelder in elkaar. Enkelen van ons hadden al bedacht om wat anders te gaan doen.’

Hij antwoordt aan Roland Berger dat hij interesse heeft om met een team die uitdaging aan te gaan, omdat hij dan veel succesvoller zal zijn. ‘Toen hebben we als een paar jonge partners van die Amerikaanse firma de handen ineengeslagen.’

Gemeenschappelijke visie

‘Op het moment dat Roland Berger me benaderde, had ik zeven of acht jaar consulting gedaan. Ik was er kennelijk goed in. Ik was al langer aan het nadenken over wat ik wilde gaan doen met mijn carrière. Het ondernemerschap trok me.’

In de kans die op zijn pad komt, zit veel van wat hij zoekt. ‘Zoveel mogelijkheden zijn er natuurlijk ook niet om van een internationale firma een nieuw kantoor neer te zetten.’ Met z’n vijven beginnen ze aan deze uitdaging, met een sterke gemeenschappelijke visie over hoe je een servicesfirma op hoog niveau moet neerzetten qua cultuur, normen en waarden.

Binnen de Nederlandse entiteit krijgen Collot d’Escury en zijn vier partners de volledige vrijheid om hun consultancypraktijk op te bouwen binnen een internationaal netwerk. ‘We konden niet met z’n vijven de hele markt en alle industrieën en functionaliteiten bestrijken. We leunden uiteraard op de internationale expertise, maar waren wel verantwoordelijk om het kantoor binnen de budgetten die we stelden – en die waren vrij ambitieus –  op te bouwen en te laten groeien.’

Bijzondere bedrijfscultuur

Inmiddels bestaat Roland Berger Nederland twintig jaar en heeft het consultancybureau 130 medewerkers én flinke groeiplannen. ‘Dit jaar gaan we vijftig tot zestig mensen aannemen, inclusief stagiaires. Dat is een vrij grote effort.’

Collot d’Escury en zijn huidige partners koesteren de bedrijfscultuur, waarin drie kernwaarden centraal staat: excellence, entrepreneurship en empathy. ‘Uiteraard moet al het werk dat we doen excellent zijn. Ook de talenten waarmee we werken en de mensenkant is ongelooflijk belangrijk. Want je kan een mooi advies maken, maar als je het niet weet over te brengen gebeurt er niks mee’, zegt Collot d’Escury in het interview met Jeroen Broekema.

De problemen in ons vak zijn zo complex geworden, die kun je niet meer vanuit één dimensie bekijken

Hij karakteriseert de bedrijfscultuur van Roland Berger als een professionele, familiaire werkgemeenschap. ‘Het is heel professioneel, maar we gaan empathisch en goed met elkaar om. De problemen in ons vak zijn zo complex geworden, die kun je niet meer vanuit één dimensie bekijken. Je moet het vanuit een technologische dimensie, een psychologische dimensie, een economisch dimensie en een ecologische dimensie bekijken, vanuit een heleboel perspectieven. Je hebt veel verschillende meningen nodig om een goed advies te kunnen maken, een goede oplossing voor je klant te kunnen verzinnen. Dat kan alleen als iedereen bijdraagt.’

In de cultuur bij Roland Berger draait het niet om hoe oud en ervaren medewerkers zijn. Collot d’Escury vervolgt: ‘Everybody needs to speak up. Onze klanten en alumni roemen onze bedrijfscultuur. Hoe we met elkaar en met onze klanten omgaan, wordt zeer gewaardeerd.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Leren en balans houden

Aan mensen die aan het begin van hun carrière staan, wil Tijo Collot d’Escury meegeven dat het belangrijk is om veel te leren. ‘Iedereen heeft natuurlijk andere prioriteiten in het leven, maar veel zien en veel leren is het allerbelangrijkst. Bij Roland Berger doen we dat door onze jonge consultants op zoveel mogelijk verschillende projecten te zetten. Dus verschillende industrieën, verschillende projecten qua vendor due diligence, in supportwerk, strategiewerk en in operations-werk. Daardoor krijg je een breed inzicht in wat je leuk vindt en wat bij je past. Vanuit daar kan je doorgroeien. En hou balans in je leven.’

Zelf houdt Collot d’Escury balans door buiten actief te zijn. ‘Ik kan veel aan, maar op een gegeven moment merk je dat je minder effectief wordt en dat je agenda vol is. Als ik dan in de natuur ben, helpt mij dat om weer te herladen. Het kan met een mooie wandeling in een bos of door te gaan zeilen. In de winter vind ik skiën heerlijk. Het liefst offpiste met een gids. Daar krijg ik ongelooflijk veel energie en inspiratie van en dat brengt me tot rust. Dat heb ik nodig. En die natuur vind ik iets prachtigs.’

Lees meer interviews uit de podcast Leaders in Finance: