Een manager met een hoge empathiefactor is goed voor het bedrijf. Maar hoe wordt u een empathische manager? Podiumauteur Nicole van Ladesteijn beschrijft 3 tips van managementgoeroes.
De meest succesvolle managers onderscheiden zich door hun hoge empathiefactor, toont managementonderzoek aan. Hiermee dragen zij bij aan een hogere klant- en medewerkerstevredenheid, productiviteitsverhoging, innovatie en groei. Drie tips om ‘n empathische manager te worden, volgens managementgoeroes Patnaik en Miyashiro.
1. Verbind, Denk en Doe
Veel organisaties – en managers – zijn net leguanen, vindt Dev Patnaik, auteur van Wired to care. “Ze gebruiken hun ratio of reptielenbrein; ze denken of handelen. En emoties blijven buiten spel. Dat is jammer omdat organisaties uit mensen bestaan. Ze stompen daarmee de natuurlijke kracht af die ieder van ons heeft: om aan anderen bij te dragen.” Om dit te doorbreken stelt Marie Miyashiro, auteur van De Empathiefactor, de empathische benadering voor. Hierbij ga je als manager je eerst verbinden, dan denken en vervolgens doen.
Concreet: in een gesprek met een medewerker ontdek je in de eerste fase wat ieder wil (gebaseerd op behoeftes en waarden). In de denkfase ontwikkel je strategieën om ieders behoeftes (inclusief die van de organisatie) te vervullen. En in de doefase voer je deze strategieën uit.
Organisaties die in staat zijn tot empathische verbindingen die werknemers in hun kracht zetten, ervaren: 45% minder kosten, 250% verbetering van de productiviteit, 100% stijging van inkomsten en winst, 50% minder ongevallen, afwezigheid en ziekteverzuim en 3,42 tot 18,5 keer stijging van de beurswaarde, blijkt uit onderzoek van Fischer en Collins. (Bron: De Empathiefactor)
2. Creëer een ‘wij’
Om de onderlinge samenwerking tussen collega’s te bevorderen, is het nodig een ‘wij’ te creëren. Regelmatig is er gedoe in teams en denken collega’s dat ze ‘t niet met elkaar kunnen vinden. Echter, die interpersoonlijke relatie blijkt meestal niet de oorzaak. Het is de onduidelijkheid binnen het team zelf die zorgt dat het niet loopt. Wie is nu verantwoordelijk voor wat, waarheen wil de organisatie en waartoe ben je op aard? Miyashiro: “Er is een gedeeld begrip nodig van de zes behoeften van ieder team: identiteit, doel, richting, structuur, energie en expressie. Als die context helder is, kunnen de meeste collega’s doorgaans prima samenwerken.” Als manager heb je hierin een voortrekkersrol. Breng je team bij elkaar en zorg voor brainstormsessies waarin je gezamenlijk helderheid creëert.
3. Ontwikkel je empathische vermogen
“Vooral in moeilijke tijden is empathie de competentie de je als manager moet ontwikkelen. Het kan je helpen sneller vooruit te komen, betere beslissingen te maken en nieuwe business te creëren. Probleem van vandaag de dag is niet het gebrek aan innovatie maar het gebrek aan empathie” , aldus Patnaik. Alleen zijn velen van ons dit verleerd. We zijn vooral gewend te oordelen: 'een lastige collega' of 'een goeie medewerker' en hieraan consequenties te verbinden via straffen of beloningen. Wie z’n werk goed doet, krijgt salarisverhoging en promotie. En wie slecht is, hangt ontslag boven het hoofd.
“Empathie is de sleutel voor een andere manier van denken, communiceren en omgaan met macht”, zegt Miyashiro. “Deze competentie zorgt voor een bedrijf dat groeit. En voor werkplekken waar iedereen bloeit: medewerkers én organisatie.”
Leiders die hun organisaties het best in tijden van verandering drijvend houden, zijn bedreven in eerlijke en proactieve communicatie. Zij luisteren goed, tonen inleving en zijn bereid helder de noodzaak tot verandering te communiceren ondanks de pijn die hiermee gepaard gaat, aldus onderzoek van het Center for Creative Leadership, 2002. (Bron: De Empathiefactor)
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Nicole van Ladesteijn, eigenaar van MediaWijs en CommunicatieWijs
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.