Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Onderzoek: geluk werknemers hangt af van kennis en kunde baas

Harvard Business Review (HBR) deed onderzoek naar werknemersgeluk. Van welke factoren hangt dat af?

605375923 Foto: Getty

Het gezegde luidt: ‘Mensen stoppen niet met een slechte baan, maar met een slechte baas.’ Uit het onderzoek van HBR blijkt dat daar wel enige waarheid in zit, want hoe meer kennis van zaken de manager heeft, hoe gelukkiger zijn werknemers zijn.

Focus op expertise

Veel managers focussen zich op hun leiderschapsstijl of charisma. Het onderzoek van HBR zocht uit hoe belangrijk het is dat een baas competent is en kennis van zaken heeft. Dat wil zeggen: is de baas een expert in de core business van de organisatie? Zou de baas het werk van de werknemers kunnen doen? Hoeveel ervaring heeft hij of zij? Omdat er verschillende perspectieven bekeken moeten worden, heeft het onderzoek zich gericht op drie manieren:

  1. Kan de manager het werk van de werknemer doen?
  2. Heeft de manager zich binnen het bedrijf omhoog gewerkt?
  3. Hoe hoog is het competentieniveau van de manager vanuit het perspectief van de werknemer?

Tegenstelling

Uit de resultaten blijkt dat werknemers veel gelukkiger zijn als hun baas veel inhoudelijke kennis heeft. Dat geeft wel stof tot denken, want er zijn genoeg theorieën die stellen dat managers juist andere kwaliteiten horen te bezitten, zoals organisatorische vaardigheden, charisma en emotionele intelligentie. De werknemers die meededen aan het onderzoek gaven aan dat dit ook belangrijke elementen zijn voor een goede baas, maar dat inhoudelijke vakkennis eigenlijk veel belangrijker is.

Research naar deze vorm van leiderschap is nieuw, maar groeit snel. Nieuw onderzoek toont aan dat juist artsen een ziekenhuis moeten leiden in plaats van algemene managers, dat basketbalteams beter functioneren met een oud-speler aan de top en dat universiteiten meer floreren onder leiding van toponderzoekers in plaats van bestuurders.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onderzoek

Tijdens het onderzoek werden 35.000 willekeurige werknemers en werkplekken bestudeerd, zowel in de Verenigde Staten als in Europa. Zo werd bijvoorbeeld in de Verenigde Staten de volgende enquêtevraag voorgelegd: ‘Wat vind je van de baan die je nu hebt?’ De antwoorden konden variëren van 1 (grote hekel aan mijn baan) tot 4 (heel leuk). Het gemiddelde kwam uit op 3,2. In Engeland werd dezelfde vraag voorgelegd, maar dan met antwoorden variërend van 1 tot 7. Hier was het gemiddelde 5,3. Over het algemeen zijn werknemers dus tevreden met hun werk, maar niet extreem gelukkig.

Bij het nader inzoomen op de resultaten blijkt dat het belang van een competente baas enorm groot is. Voor Amerikaanse werknemers geldt zelfs dat een kundige baas belangrijker is dan het salaris – ook als dit heel hoog is. Ook bleek dat als medewerkers een nieuwe baas kregen die erg vakkundig is, hun tevredenheid snel groeit.