De Braziliaan Carlos Ghosn zal nog vier jaar aanblijven als CEO van Renault. Ghosn is al sinds 2001 de baas bij de Franse autobouwer. Ook is hij nog voorzitter en CEO van Renault-Nissan, een soort holding waar zowel de Franse, als de Japanse autobouwer in zitten.
Reizen
Ghosn noemt zichzelf een wereldburger: geboren in Brazilië, opgevoed in Libanon en geschoold in Frankrijk. Hij is altijd werkzaam geweest in de autobranche: in 1978 komt hij in dienst bij Michelin, waar hij op zijn 27ste directeur wordt van een Franse fabriek. Vier jaar later is hij operationeel directeur van de Zuid-Amerikaanse vestigingen van de bandenfabrikant. In totaal werkt Ghosn achttien jaar voor Michelin, om daarna in 1996 de overstap te maken naar Renault.
Ghosn heeft het nooit een probleem gevonden om te reizen voor zijn werk: als CEO van Nissan besteedde hij 40 procent van zijn tijd in Japan, 40 procent op het Franse hoofdkantoor van Renault en de overige tijd in Amerika en op willekeurige plekken.
Kosten
Zijn bijnamen liegen er niet om: als Icebreaker en Le Cost Killer wist Ghosn Nissan van de ondergang te redden. In 1999 – als het bedrijf in een diepe crisis zit en Renault een controlerend belang krijgt – wordt het aantal toeleveranciers met de helft verminderd en moeten de overblijvers hun prijzen met twintig procent verlagen. Vijf fabrieken sluiten hun deuren. Zijn strategie werkte: in 2004 was Nissan de meest winstgevende autofabrikant ter wereld.
Ghosn heeft soortgelijke plannen voor het Japanse Mitsubishi Motors, waar hij vandaag de dag de leiding bij heeft nadat Nissan een minderheidsbelang van 34 procent in het bedrijf kocht. Het bedrijf is er niet goed aan toe: het bedrijf moest toegeven dat het benzineverbruikdata had vervalst op een aantal modellen.
In 2016 werd er mede daardoor een verlies van 1,4 miljard dollar geboekt. Terwijl de markt voor motorvoertuigen in China en Noord-Amerika juist aantrok, is Mitsubishi met een paar modellen in Amerika goed voor minder dan 1 procent van de markt. ‘Een van de grootste problemen van het bedrijf is dat het niet groeit: de productie blijft hangen op 1 miljoen auto’s per jaar’, aldus Ghosn.
Elektrisch rijden
De groei van onder andere Mitsubishi moet ervoor zorgen dat Renault met al zijn onderliggende merken de grootste autofabrikant ter wereld wordt. Ghosn heeft er het volste vertrouwen in. Uit cijfers van de auto-index van Jato Dynamics blijkt dat de Volkswagen Group in de eerste vier maanden van 2017 3,32 miljoen auto’s heeft verkocht. Op de tweede plek staat Toyota met 3,06 miljoen verkochte auto’s. Renault staat nu nog op de derde plek met 3,02 miljoen verkochte exemplaren.
Een van de troeven die Nissan in handen heeft is de elektrische Nissan Leaf, waarvan een nieuw model nu goedkoper én een batterij heeft die langer meegaat dan grootste concurrent op dit gebied Tesla. De auto gaat minimaal 30.000 dollar kosten en je kan er tot 378 kilometer mee rijden. De Leaf kun je in Nederland vanaf maart kopen, iets eerder dan de nieuwe Tesla Model 3, die er halverwege 2018 is. De nieuwe Tesla heeft een bereik van 350 kilometer en kost minimaal 35.000 euro.