Het was de ‘eeuwige blik naar buiten’ die Marion van Happen over de wereld voerde. Na de HAVO kreeg ze de kans om in de Verenigde Staten te studeren. Terug in Nederland rondde ze haar (post) HBO-opleiding af. Banen in de reissector brachten haar in Griekenland, de Dominicaanse Republiek en wintersportoorden. De aaneenschakeling van vluchtige opdrachten maakte het lastig om carrière te maken. Dus liep ze, terug in Utrecht, een filiaal van Unique binnen, een merk van USG People. Inmiddels is ze dit jaar twintig jaar werkzaam voor het bedrijf, overwegend in (lijn)managementrollen.
Hoe zou je jezelf als manager omschrijven?
“Ik geloof sterk in driedimensionaal managen. Daarmee bedoel ik dat je aan ieder mens situationeel moet leidinggeven. Een goede manager moet kunnen bogen op drie pijlers: ben je in staat om iedereen op de juiste plek te zetten, ben je fit en staat je morele kompas scherp afgesteld.”
Is een goede fysiek echt zo belangrijk in een kantooromgeving?
“Vitaliteit is essentieel. Het besturen van een bedrijf is topsport Zelf heb ik ervaren dat als je goed voor jezelf zorgt, goed eet, goed slaapt, je beter presteert. Als manager moet je continu aanstaan.’
Wat bedoel je met constant ‘aan’ staan. Regelmatig wordt betoogd dat even helemaal offline/los van werk zijn juist bijdraagt aan de productiviteit?
‘Ik bedoel daarmee dat je snel moet kunnen anticiperen op behoeftes in een snel veranderende markt. Dit betekent niet dat je permanent beschikbaar hoeft te zijn. We stimuleren een gezonde werk-privébalans. Zo heeft een van de bedrijfsonderdelen van USG People onlangs een workshop slapen georganiseerd om bewustwording te creeren. Maar we hebben geen beleid dat verbiedt om ‘s avonds te mailen. Als mensen het prettig vinden om ‘s avonds nog even te werken dan moet dat kunnen. We vragen managers wel om zich bewust te zijn van hun invloed op anderen. Prima dat jij ‘s avonds mailt, maar verwacht niet direct een antwoord.’
In welke opzichten verwacht jij dat de markt voor USG People de komende jaren zal veranderen?
‘We zien dat de jongste generaties op de arbeidsmarkt anders naar werk kijken en het leuk vinden om meerdere banen te hebben. Alleen het huidige stelsel is onvoldoende toegesneden op deze wensen. Wet- en regelgeving zal op deze ontwikkelingen moeten worden aangepast, maar het is onduidelijk hoe dat vorm krijgt. Daarnaast heeft robotisering een grote impact op onze branche. Waar gaan banen verdwijnen en waar komen ze er bij? En wie kunnen de nieuwe banen vervullen? Met het matchen van 1 miljoen cv’s proberen we dat via data-analyse te achterhalen. Onze backoffice is al lange tijd gedigitaliseerd en gerobotiseerd, maar inmiddels hebben we ook een robot aan de voorkant. Receptierobot Pepper maakt onderdeel uit van het receptieteam op ons hoofdkantoor. Pepper voert de repeterende taken uit. Zo hoeft de gastvrouw niet langer pasjes uit te geven, maar kan ze daadwerkelijk aandacht geven aan onze gasten.’
Over toekomstige banen gesproken: wat zijn je persoonlijke ambities?
‘Mensen hebben in mijn ogen ‘gewone’ rolmodellen nodig die met passie en plezier hun werk te doen, niet alleen leiders van de allerbekendste bedrijven. Ik hoop anderen te motiveren en probeer hen te stimuleren om uitgesproken te zijn over hun doelen. Als je doelen hardop uitspreekt gaat het leven, krijgt het vorm en ontvang je een hoop steun. Verder wil ik voor komend jaar de digitale transformatie borgen in onze organisatie. Hoe zorgen we ervoor dat dit onderwerp continu aandacht krijgt?
Maar heb je concrete toekomstige functies voor jezelf in gedachten?
‘Doorgaans geef ik mijzelf drie of vier jaar om mijn stempel op een rol te drukken. Sinds 1 december ben ik COO van USG People, en in deze rol zit nog voldoende uitdaging. Hierna heb ik nog geen concrete plannen.’