Bart Kuppens verruilt de corporate wereld om als nieuwe topman van e-Luscious aan de slag te gaan. Het voormalig Goudhaantje pakt zijn koffers per 1 mei als VP digital transformation bij Unilever. Met Kuppens aan het roer moet de (naar eigen zeggen) grootste online verkoper van wijn en koffie in Europa voornamelijk internationaal groeien.
Passie
Belangrijkste wapenfeit van Kuppens bij Unilever was de Europese introductie van de sterk groeiende Dollar Shave Club. Dat bedrijf kocht Unilever in 2016 voor een miljard dollar. Twee jaar later betrad de aanbieder van scheermesjesabonnementen de Europese markt. Voor Kuppens bij Unilever in dienst kwam, bekleedde hij veertien jaar lang verschillende commerciële functies bij Procter & Gamble. In binnen- en buitenland en met steeds toenemende verantwoordelijkheid. Zijn laatste functie bij P&G was die van commercieel directeur Nederland.
“Soms komt er iets op je pad waar je gewoon ja tegen wil zeggen”, zegt Kuppens. “Mooi om van je passie voor wijn je professie te kunnen maken. De mogelijkheid om bij e-Luscious eindverantwoordelijk te zijn voor de verdere groei van online verkoop van wijn en koffie is aantrekkelijk. Alle markttrends onderschrijven de verschuiving naar online verkoop en we staan nog maar aan het begin.”
Wijncollectief
e-Luscious, eigenaar van onder meer de webshops Wijnvoordeel.nl, Wijnbeurs.nl, Colaris.nl en Koffievoordeel.nl, was toe aan een volgende stap met een nieuwe chief executive officer die ervaring met internationale groei en e-commerce heeft en bovenal een passie voor het product. Oprichter en voormalig topman René Tulner heeft het bedrijf tot deze fase gebracht en nu voor de volgende groeiperiode, met sinds enkele jaren investeerder Gilde Equity Management als aandeelhouder, is er behoefte aan andere ervaring.
In zijn vrije tijd runt Kuppens een wijncollectief met vrienden. Voor de lol, niet voor de winst. Na aftrek van de eigen wijnconsumptie draait de vriendengroep break-even. Ook is hij bestuurslid van de stichting Ik Kies Bewust.