Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ewout van Jarwaarde (CEO Carnext): ‘Je bent als leider de architect van je organisatie’

Vertrouwen staat centraal in de waarden van Ewout van Jarwaarde, CEO van Carnext.com ‘Ik geloof erin dat we visie gedreven leiders nodig hebben.’

Foto: Carnext

Nadat hij zijn carrière startte bij Shell, koos hij na iets meer dan een jaar voor McKinsey. Van Jarwaarde werkte er 9 jaar en klom op tot partner, met een focus op retail en digitale transformatie.

Die digitale transformatie geeft Van Jarwaarde het meeste energie binnen zijn eigen carrière. ‘Ik vind het geweldig om iets vast te pakken, te gaan uitbouwen en de grens op te zoeken van hoe ver je kan komen met technologie. Uiteindelijk is het einddoel voor mij om de wereld een betere plek te maken.’

Waarden

Dat vraagt om een nieuw soort leiderschap, aldus Van Jarwaarde. ‘Ik geloof erin dat we visie gedreven leiders nodig hebben. Je moet daarbij extreem duidelijk zijn in je prioriteiten, waardoor je de organisatie makkelijk mee kan nemen.’ Het belangrijkste ingrediënt om alles bij elkaar te houden? Vertrouwen.

Vanwege dat vertrouwen (of vooral het gebrek eraan in de branche) werd Carnext.com in 2017 opgericht. Moederbedrijf LeasePlan zag een gat in de markt voor een bedrijf dat vertrouwen en transparantie terug zou brengen in de tweedehands automarkt. Van Jarwaarde werd direct aangetrokken als CEO, het bedrijf is inmiddels actief in 23 landen. ‘We willen data gebruiken om te zorgen dat de juiste auto’s bij de juiste klanten komen’, aldus Van Jarwaarde.

Het bedrijf sluit aan bij de waarden die Van Jarwaarde meekreeg vanuit McKinsey: vertrouwen, transparantie, gemak. ‘Zelf let ik bovendien ook op ethische kwesties. Hoe gedraag je je als bedrijf, hoe je zorg je ervoor dat er een prettige werksfeer is? Je bent als leider de architect van waar je organisatie naartoe gaat.’

Het is om die reden dat Van Jarwaarde de cultuur binnen het bedrijf zelf zoveel mogelijk vormgeeft. ‘Een sterk vangnet van waarden is nodig om de juiste mensen aan te trekken en cultuur te bouwen.’ Iets wat met 23 landen nog niet altijd makkelijk is.

Cultuur

‘Het aangaan van een open dialoog is mijns inziens belangrijk voor een goede cultuur, maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen achtergrond.’ Een ander vraagstuk waar Van Jarwaarde nu tegenaan loopt: hoe behoud je die cultuur zodra het bedrijf opschaalt? ‘Ik heb een management team dat al acht man groot is, daarnaast nog de hele landenorganisatie. Hoe zorg je ervoor dat mensen met elkaar in contact blijven?’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het vraagt om een andere manier van denken. ‘Groot leren denken is iets wat niet iedereen in zich heeft. Mensen denken al snel dat iets niet kan, omdat het onmogelijk is of al geprobeerd. Maar soms moet je dan juist doorzetten, om wél grote dingen te bewerkstelligen.’ Hij noemt het voorbeeld van een fixed price voor tweedehands auto’s. ‘Wij begonnen daarmee op de website, terwijl het in veel Europese landen heel normaal is om te onderhandelen. Eerst waren medewerkers er sceptisch over, nu weten consumenten dat ze bij ons nooit voor verrassingen komen te staan.’

Het groots denken leerde Van Jarwaarde zelf van een aantal mentoren die hem binnen McKinsey op gang hielpen. ‘Een andere les die ik leerde ging over het hebben van een tijdelijke leiderschapsstijl. Kom je op een ander punt in je carrière, dan vraagt dat weer iets anders van jou als leider. Zodra een situatie begint te knellen, vind ik mezelf weer opnieuw uit.’