Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een krachtige bedrijfsvisie maakt het verschil

Waarom is een goede sterke missie en visie onontbeerlijk voor een bedrijf? Podiumauteur beschrijft het belang ervan aan de hand van het wonder van Alpe d'HuZes. Ook geeft hij tips om een krachtige missie op te stellen. 

Onder het motto 'Opgeven is geen optie' beklommen 8.000 mensen begin juni de legendarische Franse wielerberg Alpe d'Huez (1860 m.), gesteund door 25.000 vrijwilligers en supporters. Een bijna onmogelijke opgave zou je denken. Toch is het gelukt omdat alle deelnemers geïnspireerd zijn door één en dezelfde gedachte: hun strijd tegen kanker of dat van hun familie of vrienden. 

De nagedachtenis aan de mensen die te vroeg aan kanker zijn overleden en de betrokkenheid bij de mensen die aan het strijden zijn, geven de mensen een welhaast bovenmenselijke kracht om deze berg tot 6 keer aan toe te beklimmen. Het geloof in een toekomst waarbij kanker een te genezen ziekte is, geeft alle deelnemers vleugels, met als resultaat een recordopbrengst voor het onderzoek tegen kanker.

Een inspirerende richting

Wat betekent inspiratie?

In-spiratie betekent letterlijk het inademen van spirit (spiritus in het Latijns betekent adem, inspiratie en geest). Inspiratie verwijst dus naar een hogere motiverende invloed die leidt tot creativiteit en productiviteit. Inspiratie dient een hoger doel, het overstijgt het belang van het individu en is gebaseerd op universele waarden zoals passie, compassie, bezieling en enthousiasme.

Zo is de  Alpe d'HuZes  actie gegrondvest op de absolute overtuiging dat je de grootst mogelijke voldoening bereikt als je je met hart en ziel inzet voor een ander.Het wonder van Alpe d'HuZes geeft de betekenis van een inspirerende richting prachtig weer. Op het moment dat een team van mensen geïnspireerd raakt door een gemeenschappelijk verlangen, hoef je ze niet meer te instrueren of aan te moedigen. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd en bereid over hun schaduw heen te stappen om het hogere doel te realiseren.

Antoine de Saint-Exupéry zei ooit: Als je een schip wil bouwen, roep dan geen mensen bij elkaar om hout te verzamelen, het werk te verdelen en orders te geven. In plaats daarvan, leer ze verlangen naar de enorme eindeloze zee. 
Dit citaat geeft de richtinggevende opdracht van elke leider goed weer: een hoger doel creëren dat mensen raakt, inspireert en in beweging zet. Naar het doel toe werken (doelgericht) wordt dan naar het doel toe geleid worden (doelgeleid). Het team raakt bevlogen, de neuzen gaan dezelfde kant op.

Het hoger doel wordt vaak de missie (en soms visie) van een organisatie genoemd, het is haar ultieme bestaansreden. Helaas zijn de meeste missieverklaringen saaie opsommingen van maatschappelijke verantwoorde woorden en meestal niet gedurfd, onderscheidend of inspirerend, blijkt uit de Missie Monitor. Veel organisaties komen tot een missieverklaring na wekenlange sessies die mensen als vervelend en zinloos ervaren, waarna niemand het er ooit meer over heeft. Het gevolg is dat leidinggevenden en medewerkers gedreven worden door hun eigen doelen en de waan van de dag.

Omdat het woord missie zo’n negatieve betekenis heeft voor veel mensen zal ik hieronder de term inspirerende richting blijven gebruiken.

Waarvoor heb je een hoger doel nodig? 

Waarom moet je een inspirerende richting creëren? Veelgehoorde verweren zijn: 'Mijn werk is niet te vergelijken met Alpe D’Huez of andere goede doelen'. 'We hebben al een missie en het is ook nog eens een stoffige verklaring waar niemand iets mee heeft'. Of 'ik heb maar een heel klein bedrijf, waarom zou ik de moeite nemen?' Toch zijn er ook argumenten te vinden die er wel voor pleiten om een inspirerende richting te creëren: 

  1. Een inspirerend hoger doel is een essentiële voorwaarde voor een bevlogen team.
  2. Een inspirerend hoger doel maakt een team meer succesvol en het werk veel leuker. Het beste in mensen komt boven.
  3. Vergelijk twee organisaties met dezelfde structuur, mensen, middelen en kansen. De ene zal altijd beter presteren dan de andere, vanwege het ervaren van een inspirerende richting in het dagelijkse handelen van de medewerkers. ‘Companies whose employees understand the mission and goals enjoy 29% greater return than other firms’.
  4. Een inspirerend hoger doel geeft kracht, doorzettingsvermogen en hoop. In moeilijke tijden kan ‘het weten waarom we dit ook al weer doen’ een groot verschil maken.
  5. Ook al heeft de organisatie al een missie, jij kunt altijd een daarvan afgeleid hoger doel creëren die wel als inspirerend wordt ervaren.
  6. Als leider van een team/organisatie ben jij eindverantwoordelijk voor de effectiviteit van het team. Aan jou dus de taak om een inspirerende richting uit te dragen.

Voorbeelden van inspirerende richtingen

Een hoger doel is kort, duidelijk, inspirerend en zet aan tot actie. Het is handig om de waarden die leidend zijn voor het dagelijkse handelen ook te formuleren. Voorbeelden van hogere waarden zijn: respect, eerlijkheid, vertrouwen, uitmuntendheid en mededogen. Doel en waarden van de organisatie bepalen samen de inspirerende richting. Hieronder volgen een paar krachtige voorbeelden:

  • Merck (Farmaceutisch bedrijf)
    Hoger doel: To preserve and improve human life.
    Waarden: Corporate social responsibility, Unequivocal excellence in all aspects of the company, Honesty & integrity, Profit, but profit from work that benefits humanity
  • Alpe d'HuZes
    Hoger doel: Kanker van een dodelijke ziekte veranderen in een gewone ziekte. We faciliteren en inspireren mensen om goed, gelukkig en gezond te leven met kanker. Ter nagedachtenis aan de mensen die te vroeg aan kanker zijn overleden en ter inspiratie van de mensen die aan het strijden zijn, streven we ernaar de Nederlandse organisatie te worden die een werkelijk verschil maakt in en voor het leven van de kankerpatiënt.
    Waarden: Onze acties zijn gegrondvest op de absolute overtuiging dat je de grootst mogelijke voldoening bereikt als je je met hart en ziel inzet voor een ander.
  • De ASN Bank :
    Wij streven naar een duurzame, rechtvaardige samenleving. Een samenleving waarin mensen vrij zijn hun eigen keuzes te maken, zonder dat dit ten koste gaat van anderen. Een samenleving zonder armoede, waarin iedereen onderwijs kan volgen en beschikt over goede huisvesting en gezondheidszorg.

De ASN bank is een prachtig Nederlands voorbeeld. De bank scoort met zijn normen en waarden het hoogst op de EerlijkeBankwijzer en is de snelst groeiende bank in Nederland. Een inspirerend hoger doel loont dus. Bovendien kan de maatschappelijke impact groot zijn. Stel je eens voor als alle banken en verzekeraars de afgelopen jaren hadden gehandeld vanuit het idee dat hun handelen niet ten koste mag gaan van anderen. Hadden we dan ook in de huidige crisis gezeten?

Inspirerende richting formuleren

Ieder bedrijf kan een inspirerende richting formulieren. Ga samen met je team of in kleine subgroepen (5 tot 6 personen) aan de slag. Discussieer je over de volgende vragen:

  • Wie zijn wij?
  • Wat doen we?
  • Waarvoor doen we het (wat is de doelgroep)?
  • Waarom doen we het?
  • Wat is het hoogst denkbare doel wat we hiermee dienen?
  • Hoe streven we hiernaar?
  • Wat zijn onze leidende waarden die we gebruiken in de omgang met collega’s, klanten, concurrenten enz.?

Wanneer je antwoord hebt gegeven op bovenstaande vragen, staat de basis van de missie. Vervolgens controleer je aan de hand van onderstaande checklist of het aan de voorwaarden van een sterke missie voldoet: 

  • Is de verklaring kort en helder? Eerlijk en geloofwaardig?
  • Motiveert en inspireert het medewerkers in alle lagen?
  • Zijn alle medewerkers bereid zich te committeren?
  • Creëert het betrokkenheid en verbondenheid?
  • Zet het alle medewerkers aan tot actie (hoe ze werken en beslissingen nemen)?
  • Is het bepalend voor hoe strategische keuzes worden gemaakt?
  • Is het gegrond in de organisatie en omgeving waarin men actief is?
  • Is de verklaring langer houdbaar (5-10 jaar)?

Formuleer nu het hogere doel en de waarden van je team. Gebruik de checklist om te bepalen of de verklaring aan alle voorwaarden voldoet. Laat het proces een weekje rusten (gras groeit niet harder door er aan te trekken) en overleg dan opnieuw. Wees kritisch en schaaf net zolang tot je het gevoel hebt dat het klopt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Persoonlijke doelen

Wat voor een team geldt is ook persoonlijk van toepassing. Wat is jouw hoger doel in je leven, waar ligt jouw verlangen? Word je geleefd door dagelijkse beslommeringen of ervaar je een inspirerende richting in je leven? Waar zou je aan het einde van je leven het meest trots op zijn en besteed je daar nu voldoende aandacht aan?

Over de auteur: 
Dit Podiumartikel is geschreven door Peter Haima, coach, trainer en consult. 

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.