Met Cruisereizen.nl groeide Faizal Siddiqui als een speer. Vier jaar na de start kon het Rotterdamse bedrijf opscheppen met een omzetgroei van bijna 4000 procent. Siddiqui begon het bedrijf na een slechte ervaring bij het boeken van een cruise. Zijn onderneming groeide uit tot een ‘uit de kluiten gewassen reisbureau’, met een specialisatie in cruises, zoals de ondernemer het omschrijft.
Niet dromen, maar doen, is zijn devies. Niet wachten totdat je visitekaartje of website er gelikt uitziet, maar gaan met die banaan. ‘Veel mensen zijn slimmer dan ik. Het verschil is dat ik het probeer’, aldus de ondernemer, die ondertussen met SpaOnline.com (gestart in 2010) de leiding nam in de markt voor saunatickets.
Maar ook die praktische can do-mentaliteit kon niet voorkomen dat de coronapandemie er al vroeg inhakte. Rond de jaarwisseling werden de medewerkers van CruiseReizen.nl bestookt met belletjes van gestrande cruisereizigers, niet veel later gevolgd door annuleringen. De markt stortte volledig in, en liet ook CruiseReizen kapseizen. De omzet, vorig jaar nog een niet misselijke 17 miljoen euro, droogde bijna volledig op.
Luchtbruggen
Siddiqui: ‘Het was een heel zware periode, waarin we mensen moesten repatriëren uit het buitenland, terwijl de wereld eigenlijk “dicht” begon te gaan. Er waren amper vliegtickets, alleen wat luchtbruggen. Dat was een enorme opgave.’
Het is totaal onduidelijk hoe de toekomst eruit ziet op cruisegebied, zegt Siddiqui. ‘In de horeca- en sportwereld is het al wat duidelijker, maar wij weten nog niet wanneer we weer kunnen starten. We hebben te maken met een lange schakel van leveranciers en partijen, van het ministerie van Buitenlandse Zaken en vliegvelden tot hotels en rederijen.’
Leiderschap
Op zo’n moment vragen je klanten, collega’s en leveranciers om je leiderschap als ondernemer, stelt Siddiqui, die ook mentor is bij ondernemersnetwerk NLgroeit. ‘Dat betekent niet klagen en de overheid de schuld geven, maar er samen tegenaan gaan. Als je je gaat bezig houden met alles waar je geen controle over hebt, dan is dat een regelrechte route naar stress.’
De ondernemer besloot een nieuwe oplossing in de markt te zetten voor een probleem dat hij bij andere ondernemers signaleerde: hoe ga je in coronatijd om met klantcontact en reserveringen? Hij claimde de glasheldere url Plannen.nl en zette zijn businessdevelopers en programmeurs aan het werk.
Het resultaat is een laagdrempelig platform waarmee ondernemers makkelijk afspraken in kunnen plannen, inclusief een coronacheck met RIVM-vragen. Klanten krijgen een paar uur voor de afspraak een link naar de die check, die bij de deur getoond kan worden. De dienst kan met een digitale knop snel in een bestaande website – of op Facebook – geklikt worden. Bedrijven zoals sportscholen, restaurants of makelaars betalen 15 euro per maand voor de dienst.
Kostbare tijd
Veel ondernemers zijn nu veel te veel tijd kwijt met reserveringen, ziet de ondernemer. Hij noemt het voorbeeld van een restaurant met tien tafels, die ieder vijf keer per dag gereserveerd kunnen worden, wat neerkomt op vijftig planningsmomenten per dag. ‘Dan ben je zo 250 minuten per dag bezig met het aannemen van reserveringen, nog los van coronachecks.’
De ondernemer wil Plannen.nl blijven doorontwikkelen, en het systeem bijvoorbeeld in overleg met ramenwassers of rijscholen per branche verbeteren. Op den duur moet de dienst ook worden aangevuld met een loyaliteitssysteem en een kassafunctie. Wel wil de ondernemer wegblijven van hoge commissies en blijft hij uit de sales- en marketingfunnel (er komt geen platform waarop alle aangesloten bedrijven te vinden zijn, zoals bij Treatwell).
Al moet de toekomst uitwijzen hoeveel vervangende omzet het nieuwe project kan genereren, het draagt ertoe bij dat Siddiqui vooralsnog geen medewerkers hoeft te ontslaan, zegt hij. ‘Ik zal er alles aan doen om alle banen te behouden. We gaan niet opgeven. Ik ga liever dingen starten, proberen en ondernemen dan dat we bij de pakken neer gaan zitten.’
Foto: Lotte Manou van Wely (Instagram)