Iedere organisatie wil verandering en iedere medewerker zou het anders aanpakken als ze de kans kregen om de organisatie nog een keer vorm te geven. ‘Destroy your business’ is een workshop-vorm die ooit binnen General Electric werd bedacht en ervoor zorgt dat je het onderste uit de kan haalt wat betreft ideeën over hoe het vanaf nu beter kan in de organisatie. Volgens Tiggelaar wordt werkelijk iedere medewerker enthousiast en fanatiek van deze opdracht.
Zo maak je jouw bedrijf ka-pot
Tiggelaar: ‘Stel je eens voor: je wordt op een vervelende manier ontslagen door jouw huidige werkgever. En jij zint vervolgens op wraak. Daarom richt je een nieuwe organisatie op en daarin stop je alles kennis en ervaring die je tot nu toe hebt opgedaan. Alles wat je weet over de zwakke punten van jouw voormalige werkgever, wat ze wel goed kunnen en wat niet, wat je weet over wie de kantjes ervan af lopen, je neemt het allemaal mee. En met deze nieuwe start-up ga je ze compleet ten gronde richten.’
Als je deze workshop-vorm met het bedrijf – of met het team – gaat doen, leer je belangrijke dingen. Je leert wat echt waarde heeft en wat dus absoluut moet blijven. Je leert wat rijp is voor de sloop en zo snel mogelijk moet worden afgestoten. En je leert welke nieuwe kansen er allemaal liggen – en waar jouw team echt in gelooft – en waar je dus meer energie in kunt steken.
Maar hoe begin je opnieuw?
‘Opnieuw beginnen’ klinkt natuurlijk heel lekker, maar in de praktijk is het echt niet makkelijk om te realiseren. Zelfs het doorvoeren van kleine veranderingen in een organisatie kan je als verantwoordelijke veel kopzorgen geven. Veel organisaties willen wel, maar er is een flinke dosis lef nodig om écht afscheid te nemen van alles wat er tot dan toe is opgebouwd. Tiggelaar in een interview met NRC: ‘Het is een klassiek probleem op het gebied van verandering en transformatie. We willen wel vernieuwing, maar we kunnen geen afscheid nemen van wat we hebben. Iedereen wil naar de hemel, maar niemand wil dood.’
Samsung zette alles in de fik
Tiggelaar haalt het voorbeeld van Samsung aan waarvan de grote baas in de jaren ‘90 besloot om het roer radicaal om te gooien. Alles moest anders en zo ging het gebeuren, ze wilden vanaf dat moment zelf topkwaliteit producten gaan maken en niet enkel leverancier meer zijn. Uiteraard ging die omslag niet vanzelf en er kwam een moment waarop Samsung geconfronteerd werd met teleurstellende resultaten: de kwaliteit van de producten was niet goed genoeg.
De grote baas destijds is vervolgens naar een van de fabrieken afgereisd, heeft daar voor miljoenen aan producten laten opstapelen die in deze fabriek werden gemaakt en – terwijl de medewerkers van de fabriek stonden te kijken – werden deze producten met hamers kapot geslagen en in de fik gestoken. Volgens Tiggelaar zei hij daarna de volgende woorden: ‘Als jullie zulke slechte producten blijven maken, kom ik terug en doe ik dit nog een keer.’ ‘Destroy your business’ werd op deze manier wel heel indrukwekkend – en ook letterlijk! – in de praktijk gebracht.
Ben Tiggelaar: ‘Opnieuw durven beginnen is vaak een voorwaarde voor succes. Als Samsung zichzelf niet herhaaldelijk opnieuw had uitgevonden, verkochten ze nu nog gedroogde vis.’
Wil je meer weten over verandermanagement? Kom dan naar MBA in één dag en krijg de beste antwoorden van de belangrijkste experts op dit gebied. Ben Tiggelaar geeft je tips en adviezen die je de volgende dag al toe kunt passen op de werkvloer.