In zijn kantoor aan Beursplein 5 hing een aantal schilderijen van eigen hand. In één daarvan zijn de stier en beer duidelijk herkenbaar, symbolen voor stijgende en dalende markten. ‘Deze serie maakte ik in mijn beginperiode als ceo. Het werk slokte me op en ik vroeg me af hoe ik tegelijkertijd focus kon blijven houden op de dingen die belangrijk voor me zijn. De juiste balans zie je terug in dit schilderij. Kijk maar naar de stier en de beer, die als yin en yang met elkaar in evenwicht zijn’, legt Maurice van Tilburg uit.
Op reis
Een expositie in een galerie in New York en ondertussen de beurs runnen. Ook al was het niet altijd makkelijk te combineren, Van Tilburg probeerde regelmatig tijd te maken voor zijn schilderwerk. In het weekend of ’s avonds na een lange werkdag haalde hij vaak nog even zijn kwasten en verf tevoorschijn; op reis ging er altijd een reissetje mee. ‘Dan zat ik ’s ochtends vroeg in de eerste trein naar Parijs te tekenen. Kunst maken is iets dat je moet blijven doen, het waakvlammetje moet blijven branden.’
De liefde voor kunst zat er al vroeg in. ‘Als kind zat ik altijd te tekenen en daar ging ik dan helemaal in op. Riep mijn moeder voor het eten, dan hoorde ik dat niet. Nog steeds heb ik tijdens het schilderen alleen maar aandacht voor het doek en de verf. Ik hoor of zie niets anders meer.’ In eerste instantie maakte Van Tilburg realistische tekeningen a la Rien Poortvliet, door een schilderij van Pierre Alechinsky raakte hij gefascineerd door moderne kunst. Hij kocht van zijn zakgeld een replica en ging zelf experimenteren met het maken van kunst.
Observeren
Schilderen is voor Van Tilburg een uitlaatklep, het geeft energie, helpt om balans te vinden en tot nieuwe inzichten te komen. Dat ondersteunde hem in zijn drukke baan als beursbaas. ‘Als kunstenaar ben je eindeloos bezig met afstand nemen en observeren. Dat continue reflecteren geeft me inzicht in mezelf en mijn beweegredenen, maar stelt me ook in staat om anderen beter te begrijpen en helpen. Het maakt me een beter mens en een sterkere leider.’
‘Bepaalde manieren van schilderen vereisen bijvoorbeeld dat ik mijn filters uitzet, dat ik snel werk zonder te veel nadenken. Daarmee dwing ik mezelf in flow te komen en ontstaan er nieuwe composities. Dat is eng, maar op een gegeven moment voelt het vertrouwd. In het zakenleven durf ik door deze experimenten eerder mijn gevoel te volgen en vaker te vertrouwen op anderen. Samen met een team iets bereiken geeft mij het meeste energie. Mensen helpen en het proces begeleiden in een zo complex mogelijke omgeving, dat vind ik mooi.’
Wisselwerking
Nu verlaat Van Tilburg Euronext, maar een carrière als fulltime kunstenaar zit er hoogstwaarschijnlijk niet in. ‘Het gaat mij juist om de wisselwerking. De frictie van een complexe baan en het feit dat ik als ceo soms tegen mijn eigen beperkingen aanloop, is juist de brandstof voor mijn kunst. De werkvloer is een soort voedingsbodem.’
Daarnaast ervaart Van Tilburg nu de volledige vrijheid om te maken wat hij wil. ‘Kunstenaars die dit fulltime doen moeten vaak commerciële werken produceren, ze moeten er immers hun geld mee verdienen. Ik heb de luxe dat ik volledig onafhankelijk ben. Kunst moet voor mij vooral betekenis hebben. Het moet zwaar reflectief zijn en waarde hebben voor anderen.’
Mentaal pittig
Een strak omlijnd plan voor de periode na Euronext heeft Van Tilburg niet. ‘Ik wil in ieder geval aan de slag met wat grotere kunstprojecten, maar eerst een break om tijd aan mijn familie te besteden en rust te pakken. Deze baan was fysiek en mentaal pittig, je moet immers dealen met de eindverantwoordelijkheid die je hebt. Daardoor hebben andere belangrijke zaken in mijn leven minder aandacht gekregen. Denk aan familie, vrienden en kunst. In deze functie ben je vaak fysiek niet thuis. Ben je er wel, dan ben je mentaal niet aanwezig door een overvol hoofd. Prima om me voor een aantal jaar op zo’n baan te storten, maar ik wil bijvoorbeeld ook een betrokken vader zijn.’
‘Sommigen begrijpen niet dat ik zonder concreet plan stop met een baan als ceo. Ik zie het als een keuze, het is simpelweg een optie om iets anders te gaan doen. Met het van te voren nauwkeurig uitstippelen van een vijfjarenplan ben ik lang geleden al gestopt.’
Chinese filosofie
Dat is iets wat Van Tilburg leert uit de Oosterse filosofie, ook een belangrijke inspiratiebron voor zijn kunst. ‘Het leert me om mee te gaan met wat er op mijn pad komt. Maar ook om knelpunten te bestuderen en mezelf te verbeteren. De Chinezen zeggen bijvoorbeeld dat wanneer je mentale pijn ervaart, je iets belangrijks over jezelf gaat leren. Schilderen is een manier om dat te onderzoeken, de verschillende lagen van mijn persoonlijkheid af te pellen en ideeën te verscherpen. Het is een veilige manier van dieper reflecteren, dat vergeten we wel eens in ons dagelijks leven.’