Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Rebelse ondernemer en nerd Alexander Klöpping lust zelfs Apple en Google rauw

Hij is mediaondernemer, journalist, tv-maker, investeerder en schopte het zelfs tot sokpop. Alexander Klöpping is een multitalent met vele missies. Nu neemt hij als activist Google en Apple in de tang.

Alexander Klöpping Blendle
Foto: Dalessi Fotografie

Alexander Klöpping (35) eist in een massaclaim 1 miljard dollar van Apple en Google. Namens Nederlandse consumenten, want die betalen al jaren te veel voor hun apps en andere aankopen in de appstores van de techgiganten.

Apple en Google misbruiken hun duopolie en eisen een commissie tot 30 procent van de app-aanbieders. En dat is ‘volstrekt arbitrair’, aldus Klöpping, die iedereen oproept zich aan te sluiten bij zijn stichting App Stores Claims.

Alexander Klöpping: uitgesproken, mediageniek

Het is Alexander Klöpping ten voeten uit: kritisch en uitgesproken, en zeker niet bang om tegen de gevestigde orde aan te schoppen. Ooit waren bijvoorbeeld krantenuitgevers de klos, die volgens hem jarenlang hadden zitten slapen terwijl internet de journalistiek compleet op zijn kop had gezet.

Journalist/podcaster/spreker Klöpping is welbespraakt en mediageniek, en als activist liet hij al eerder van zich horen. Jaren geleden ging hij met fuckingirritant.nl de muziekoverlast in het openbaar vervoer te lijf.

En tijdens corona zette hij een steuncampagne op voor de Vlaamse viroloog Marc Van Ranst, die onder vuur werd genomen door dansleraar Willem Engel. Tweets van Van Ranst verschenen meer dan levensgroot op duizenden bushokjes en op billboards. Dezelfde billboards waar hij zijn nieuwste campagne ook graag terugziet.

Journalistiek en commercie

Bij dat alles is de eeuwig jeugdige nationale technerd uit Oss ook handig in zaken. En daar ligt de link met zijn jongste project ook deels: met zijn ‘online kiosk’ Blendle moest hij jarenlang tandenknarsend toezien hoe Apple zijn ‘Appletaks’ invorderde over de mooie app en alles via dat kanaal werd verkocht.

Bij Blendle is hij vertrokken na de verkoop aan een Franse uitgever maar, en dat sneeuwde een beetje onder door zijn nieuwe kruistocht, Klöpping is nu ook verbonden aan Podimo. De betaalde podcastdienst uit Denemarken lanceerde vorige week in Nederland, voorzien van een flinke zak geld.

Hij is sinds deze week dus zowel boegbeeld van een Apple-claim als ‘adviseur’ van een podcastplatform. Een pr-klusje: de oprichter van Podimo kent hij als investeerder in Blendle, en beiden deelden toen al een liefde voor podcasts. ‘Macher Klöpping’ geinde zijn vriend Ernst-Jan Pfauth in hun gezamenlijke Podcast Over Media. ‘Zo knap hoe je het web van journalistiek en commercie nog complexer weet te weven.’

Zoals vrienden en bekenden over hem zeggen: Klöpping is snel, goed in het opstarten van nieuwe dingen en doet veel tegelijk.

The Gadget Company

Eigenlijk stak Klöpping voor het eerst boven het maaiveld uit als piepjonge ondernemer. Zestien was hij, toen hij samen met vriend Sander van den Broeke een online winkel begon in gadgets: The Gadget Company. ‘We verkopen producten die iedereen wil hebben, maar die niemand nodig heeft, zoals onderwaterscooters en spionagecamera’s’, zei Klöpping destijds tegen Sprout.

Het waren de early days van de e-commerce en het liep best lekker met het speelgoed dat de twee gadgetondernemers uit China importeerden. Maar het was nooit een hoofdzaak. (Ook al verdienden ze op het VWO al meer dan hun docenten). Toen hij in Amsterdam ging studeren aan de UvA – Media & Cultuur – maakte Klöpping zijn moeder directeur van de webshop.

Afgestudeerd op Obama

Als student werd Klöpping gegrepen door media en macht – en de wisselwerking tussen beide. Na een jaar studeren in de VS, waar hij vrijwilliger was bij de presidentsverkiezingen, studeerde hij terug in Amsterdam af op de winnende campagne van Barack Obama. De man wiens speech hij had bijgewoond en die hij zelfs de hand had geschud.

Terwijl zijn gadgetwinkel lekker doordraaide, meldde Klöpping zich tijdens zijn studie al bij 925.nl, de site van (en rond) oud-Quote-hoofdredacteur Jort Kelder. In no time liet die Klöpping hoofdredacteur spelen, om hem daarna op te nemen in de redactie van zijn tv-programma Bij ons in de BV.

‘Hij was een kwikzilverige knul, hij kan heel snel tot de kern van de zaak komen. Echt een multitalent. En een smooth operator: hij is aaibaar, en ook echt een heel vriendelijke, loyale kerel’, zegt Kelder.

Alexander Klöpping wordt techwatcher bij DWDD

Het was ook Kelder die de toen net afgestudeerde Klöpping in 2010 ‘aan tafel zette’ bij DWDD. De dagelijkse talkshow met Matthijs van Nieuwkerk had een goede neus voor gasten die aansloegen bij het publiek.

En zo werd Klöpping een regelmatige gast, als nationale techwatcher. Die het publiek en Van Nieuwkerk liet kennismaken met de iPad, met drones en virtual reality – altijd goed voor hilariteit. Zijn fascinatie voor technologie kwam van zijn opa, vertelde Klöpping ooit aan NRC. Die was ‘uitvinder’ bij Philips.

Zijn status als tv-persoonlijkheid bracht Arjen Lubach zelfs op het idee om een sokpop, die hij als sidekick gebruikte in Zondag met Lubach, Salamander Klöpping te noemen. Kon de techwatcher best hebben: Lubach en hij kenden elkaar nog uit hun tijd bij 925. Klöpping was zelfs niet te beroerd om zich te laten toezingen door zijn eigen parodie.

salamander klopping zondag met lubach
Salamander Klöpping, de sokpop gebaseerd op Alexander Klöpping.

Universiteit van Nederland

Klöpping brengt graag zijn kennis en inzichten over op het publiek. Als techexpert is hij spreker, blogger, tv-gast, en in 2013 start hij met journalist Marten Blankestein ook de Universiteit van Nederland. Een site die video’s verzamelt waarin topwetenschappers gratis college geven. Inmiddels staan er al 800 online.

Die online colleges passen overigens in een bedrijfsmodel dat nu, tien jaar later, als ‘edtech’ een enorme vlucht heeft genomen en wordt omarmd door investeerders met diepe zakken.

Een jaar na hun online universiteit richtten de twee Blendle op. De online kiosk was bedoeld om alle ‘papieren’ tijdschriften en kranten een nieuw businessmodel te bieden: jonge mensen willen best betalen voor journalistiek, maar je moet het ze wel makkelijk maken. Via de Blendle app- en site konden kranten en tijdschriften hun artikelen verkopen, per stuk.

Blendle en The New York Times

marten blankesteijn alexander klopping blendle
Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping, de oprichters van Blendle.

Blendle was een idee van Blankenstein maar kwam zakelijk van de grond dankzij de flair en overtuigingskracht van Klöpping. Het slaat vanaf 2014  goed aan bij uitgevers en valt op. Tot ver buiten Nederland: al vrij vroeg neemt New York Times contact op: wat zou Klöpping de Amerikanen aanraden als volgende strategische zet?

Uiteindelijk stappen de Amerikanen in als aandeelhouder, net als onder meer Inkef, Novamedia en de Deense podcastondernemer. Maar ondanks het mooie model en alle funding groeit Blendle internationaal niet door en gaat het businessmodel niet vliegen. Grote titels als NRC en Telegraaf haken af, en als in 2017 Blankestein vertrekt, moet Klöpping als enige oprichter de mediabedrijven, aandeelhouders, zijn werknemers en de gebruikers te vriend houden.

Een jaar bijkomen voor Alexander Klöpping

Uiteindelijk wordt in juli 2020 het Franse Cafeyn gevonden als koper, een mediabedrijf met 2500 titels. Het gaf Klöpping de ruimte om in 2021 echt te stoppen met Blendle. ‘Hij is ongetwijfeld een goede ondernemer, maar hij wil natuurlijk geen manager zijn’, zegt Kelder. Volgens hem was zijn vriend doodmoe van het Blendle-avontuur en moest hij ervan bijkomen. ‘Een zwart gat zal ik het niet noemen, maar hij had wel een tik gekregen die hij moest verwerken.’

Niet dat Klöpping helemaal stil zat. Privé had hij het druk genoeg met een flinke verbouwing, de komst van zijn tweede kleintje, en de wekelijkse podcast met Pfauth. En dan dook zijn naam ook regelmatig op als investeerder in startups. Zoals onlangs nog Rise, een agendatool van oud-Blendle-medewerker Rick Pastoor. Klöpping sloot zich ook aan bij Operator Exchange, een Telegram-groep met angel investors die vaker samen investeren in startups.

Financieel kon het wel lijden. Al is het hem meer om het spel dan om het geld te doen: de rit met Blendle en vooral investeringen in cryptovaluta en bedrijven eromheen schijnen hem financieel redelijk onafhankelijk te hebben gemaakt.

Podimo en App Stores Claim

Maar na dat tussenjaar heeft de journalist/mediaondernemer/investeerder/techexpert dan toch weer een paar dingen om zich in vast te bijten. Als eerste dus de Deense ‘Netflix voor podcasts’ Podimo, die strijd aangaat om de Nederlandse luisteraar.  ‘Je moet het vergelijken met de komst van een nieuwe televisiezender’, zei Klöpping in NRC over Podimo.’Interessant is dat het de eerste Europese partij is die serieus in podcasts investeert.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Duidelijk is dat de Denen het opnemen tegen het lokale platform Vriend van de Show, waar Klöpping zelf zijn podcast onderbrengt, met Spotify en… met Apple.

Maar die concurrentie is niet de aanleiding om de gigant uit Cupertino aan te pakken, weet Kelder, die in 2019 nog een tv-programma over technologie met Klöpping maakte: Kelder en Klöpping. ‘Hij gaat helemaal voor waar hij in gelooft, dat geld dat hij claimt hoeft hij helemaal niet te hebben. Hij is echt een idealist, een kleine rebel.’