Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ook te oud voor social media?

Bent u oud genoeg voor social media? Of bent u wellicht juist te oud? Een aantal mythen van tafel geveegd.

Bekijk als inleiding op dit artikel een interessante film over social media.
Om maar met de deur in huis te vallen: laten we hier en nu een aantal mythen rond social media van tafel vegen.

  • "Ik hou er van om met mensen te praten, niet met computers of websites. Op mijn leeftijd ben ik meer een 'mensenmens' "
  • "Ik ben te oud voor dit Sociale Media gedoe"
  • "Mijn klanten zijn allemaal baby-boomers, net als ik. Die gebruiken geen Twitter of LinkedIn"

Het meest verspreide misverstand is dat Social Media iets is voor jongeren die met hun achtergrond & ontwikkeling die zaken makkelijker snappen en er mee omgaan dan ouderen.

Nonsens! Als je genoeg oefent met specifiek gereedschap dan leer je dat gebruiken, zo simpel is dat. Denk aan vroeger: je schopte de bal duizenden keren tegen een muur en ook nu nog kun je een bal aardig wegschoppen zonder daar lang over na te denken. Moest je veel moeite te doen om dat te leren? Niet echt, je oefende gewoon. Oudere mensen konden niet oefenen omdat ze bezig waren met andere zaken als geld verdienen, maar jij kon oefenen omdat een kind was en voldoende vrije tijd had.

Terwijl jij druk doende was te voorzien in je onderhoud waren de generaties na jou druk bezig met alle nieuwe technologieën. Zij hadden tijd om er mee te spelen en om zich deze technologie eigen te maken. Laten we dus mythe 1 maar aan de kant schuiven: je bent niet te oud voor Social Media maar hebt niet genoeg geoefend. En om eerlijk te zijn: zo moeilijk is het niet.

Mythe 2: "Ik hou er van om met mensen te praten, niet met computers of websites. Op mijn leeftijd ben ik meer een 'mensenmens' "

Laten we er eens van uit gaan dat je een profiel aanmaakt op Twitter of LinkedIn. Je bent tenslotte een persoon. Je bent op zoek naar connecties, wilt relaties opbouwen, anderen helpen en je zaak laten groeien. Dat is nu precies het soort persoon dat achter elk profiel of gebruikersnaam op LinkedIn of Twitter schuilgaat. Een persoon dat leeft en achter een toetsenbord aan een bureau zit. Net als jij …… Social Media zijn uitstekend geschikt voor 'mensen mensen' zoals jijzelf.

3e mythe: "Mijn klanten zijn allemaal baby-boomers, net als ik. Die gebruiken geen Twitter of LinkedIn"

De snelst groeiende groep  gebruikers op Facebook/LinkedIn etc . zijn mannen en vrouwen boven de 55. Echt waar. Op Twitter is de snelst groeiende groep die van jongeren en jongvolwassenen tussen de 12 en 24 jaar, terwijl de grootste vaste, actieve groep die is van mannen en vrouwen ouder dan 35 jaar.  Verrassend niet waar?

Klanten gebruiken steeds meer sociale websites en applicaties om producten te vinden, diensten te kopen, vragen te stellen en beantwoorden en problemen op te lossen. Moet jij daar dus niet zijn om vragen te beantwoorden en oplossingen aan te dragen als jouw klanten dat nodig hebben?

Dat zou toch een volwassen en verantwoorde zaak zijn ……………………?

Goede zaken!

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

GJ Bramer, MIM
Internet Marketing en Google Adviseur.

Voor vragen: +31 (0) 72 5143660